Elke ondernemer maakt het vroeg of laat mee, klanten die niet betalen. Hoe ga je hiermee om? Enerzijds wil je op goede voet blijven met je klant en anderzijds wil je dat de factuur betaald wordt. Een ding is zeker: openstaande facturen kosten geld, dus lees de 4 meest gemaakte fouten, zodat jij ze niet meer hoeft te maken.

Fout 1: Te goed van vertrouwen

Ondernemers zijn vaak positief ingesteld en hebben wel wat beters te doen dan te checken of facturen daadwerkelijk betaald worden. Ben je te goed van vertrouwen, dan kom je soms bedrogen uit. Ondanks die vriendelijke relatie en het nette kantoor is het verstandig om een kredietwaardigheidstest te doen. Zo check je of de klant wel in staat is je rekening te betalen. Misschien voelt het in het begin wantrouwend, maar het is gewoon slim.

Fout 2: Alleen mondelinge afspraken

Concreet zaken doen gaat 9 van de 10 keer via persoonlijk contact. Face-to-face worden de meeste deals gesloten. Risico daarvan is dat er niets op papier staat. Zorg dat je juridisch in je recht staat en maak op papier afspraken over uurtarieven, onverwachte kosten en werkzaamheden. Lastig? Je kunt je altijd nog ‘verschuilen’ achter je strenge financieel manager die dit echt nodig heeft voor de administratie.

Fout 3: Te veel geduld of complete paniek

Als het om geld gaat, gaat het vaak om vertrouwen. Bij achterstallige betalingen zijn er twee types ondernemers: de eeuwige wachters of de paniekvoetballers die er direct met gestrekt been in gaan. Onthoud je doel, dat de factuur snel betaald wordt en dat je klantrelatie goed blijft. Wacht niet te lang af, zit erboven op, dek je mannetje. Met een vriendelijke herinneringsmail en een vriendelijk telefoontje blijf je continu in contact met je klant. Informeer naar de oorzaak van het niet betalen, zo kun je eventuele problemen samen snel oplossen.

Fout 4: Traag factureren

Elke dag dat een factuur minder lang openstaat is pure winst voor je bedrijf! Veel debiteurmanagers raden aan om direct na levering van een product of dienst te factureren. Gewoon dezelfde dag nog. Door dit proces te automatiseren, kost het je minder energie zodat je je kunt bezighouden met waar je goed in bent: ondernemen! Nog een tip om te zorgen dat facturen minder lang openstaan: werk met deelfacturen of een aanbetalingsfactuur. Neem dit op in je offerte en geen haan die hierover kraait. Vooral bij grote organisaties is dit verstandig omdat zij soms niet binnen de wettelijke 30 dagen betalen.

Succes met afrekenen!

Anne Berkers Manager marketing en communicatie
Anne Berkers