Vier zaken tegelijkertijd runnen? Geen probleem.

Wiland Toelen Wiland Toelen is eigenaar van Thais restaurant Deli Bird Thai Kitchen op Katendrecht in Rotterdam. Daar, in de Delistraat, runt hij ook nog een Thais afhaalrestaurant én het aangrenzende café De Ouwehoer. En alsof dat nog niet genoeg is, exploiteert hij samen met een compagnon verderop in de stad ook nog een Thais specialiteitenrestaurant, Soi3. Druk? Niet als je je personeel flexibel inzet. “Ik ben wel een beetje verwend geraakt in de loop van de jaren.”
“Moeilijke vragen van medewerkers over personeelszaken? Ik zeg altijd: gewoon even Helmond bellen!”
Het pleintje voor het rijtje panden waar Wiland Toelen drie van zijn vier zaken heeft ondergebracht ligt er in de voorjaarsmotregen een beetje troosteloos bij. Maar zodra de zon weer begint te schijnen verandert dat in één klap. Dan bouwt Toelen een groot terras op, dat doorgaans net zo vol zit als restaurant Deli Bird Thai Kitchen zelf.

“’s Zomers verdubbelt de capaciteit van het restaurant en moet er méér gelopen worden”, zegt de succesvolle horecaondernemer. “Dus dan hebben we behoorlijk wat extra mensen nodig.” Die extra handjes haalt Toelen uit een vaste pool van parttimers, vertelt hij. “Ik heb vier medewerkers voltijds bij Please ondergebracht, de rest zijn allemaal parttimers. Ik ben de tel een beetje kwijt, maar ik schat dat het er een kleine twintig zijn. Als het terrasseizoen zich aandient, vinden juist die parttimers het altijd wel prettig om tijdelijk fulltime te werken. Het zijn veelal studenten, die juist in de zomer wat ruimer in hun tijd zitten en graag wat extra’s verdienen.”

Risico’s goed afgedekt
Toelen begon ooit klein, met een enkel afhaalzaakje in Noord. “Toen deed ik de loonadministratie en boekhouding zelf”, zegt hij. “Maar ik herinner me dat ik destijds de loonadministratie al heel onoverzichtelijk en ingewikkeld vond, met allerlei aanslagen en verrekeningen achteraf. Toen ik in 2010 met Deli Bird Thai Kitchen begon, heeft mijn Brabantse boekhouder mij op het spoor van payroll gezet. Dat was voor mij een nieuwe term, moet ik toegeven. Ik heb direct een afspraak gemaakt met Please en sindsdien ben ik er klant.”

Gewoon even Helmond bellen!
Zijn huidige boekhouder hield Toelen onlangs voor dat het bij de huidige omvang van het bedrijf zou kunnen lonen om een deel van de medewerkers zelf op de loonlijst te zetten. “Om eerlijk te zijn: ik ben daar nog niet uit”, zegt Toelen. “Natuurlijk betaal je een fee, maar het neemt aan de andere kant zo verschrikkelijk veel zorgen weg… Toen ik net was overgestapt belden medewerkers me nog weleens op met moeilijke vragen over vakantiedagen of iets dergelijks. Dan zei ik: joh, gewoon even Helmond bellen! Dat is wel heel gemakkelijk. Ik ben wat dat betreft wel een beetje verwend geraakt in de loop der jaren, vrees ik.”