Fernand en Leonique Leunissen - Secondhand 4 All

second 4 all

Meer last van het weer dan van de crisis

In de winkels van Secondhand 4 All is het vooral druk in de periode dat kleding wordt ingebracht. Maar ook tijdens de uitverkoop hebben ze hun handen meer dan vol. Op die momenten worden oproepkrachten via een payrollconstructie ingezet. Fernand en Leonique Leunissen over hun beslissing om in zee te gaan met Please.

Ze waren allebei werknemers van De Efteling toen ze elkaar leerden kennen. Voor Leonique en Fernand Leunissen stond al snel vast dat ze ooit gezamenlijk voor zichzelf zouden beginnen. Een paar jaar later openden zij hun eerste winkel met tweedehands designkleding in Sint-Oedenrode. Binnen twee maanden volgde een tweede winkel in Maastricht.

In de winkels van Secondhand 4 All is het vooral druk in de periode dat kleding wordt ingebracht. Dan zijn de eigenaren al hun tijd kwijt aan het prijzen van de nieuwe spullen. Maar ook tijdens de uitverkoop hebben ze hun handen meer dan vol. Op die momenten worden oproepkrachten via een payrollconstructie ingezet. Fernand Leunissen over zijn beslissing om in zee te gaan met Please.

Kun je de keuze voor payrolling motiveren?
“Ik ben zes jaar commercieel directeur geweest van een horeca-uitzendorganisatie. In die tijd overwoog ik al om over te stappen op payrolling, maar ik wist niet precies hoe het werkte. Ik ben destijds in contact gekomen met Please en dat gaf meteen een vertrouwd gevoel. Dus toen wij voor onszelf begonnen, was de keuze dan ook snel gemaakt en hebben we al ons personeel bij Please ondergebracht.”

De vakbonden houden niet van payrolling. Deel je die mening?
“Nee, integendeel. Dat payrolling niet goed is voor de werknemer is trouwens een hardnekkig misverstand. Wij werken met oproepkrachten: als we die relatie zouden willen beëindigen, dan speelt het arbeidsverleden over de laatste drie maanden absoluut een rol. Is er sprake van regelmatig gewerkte uren, dan kun je een werknemer niet van de ene op de andere dag buitenspel zetten. En dat willen we natuurlijk ook niet. Wij blijven werkgever en willen dat ons personeel het goed heeft.”

Heeft flexwerk de toekomst?
“Voor de detailhandel zeker. Wij hebben flexwerkers nodig, anders kunnen we niet ondernemen. Met flexwerkers kunnen wij ons hoofd boven water houden, met mensen in vaste dienst was dat een stuk lastiger geweest. En we zijn succesvol: eigenlijk hebben wij meer last van slecht weer dan van de economische crisis. Als het slecht weer is, blijven de mensen thuis. Wij kunnen aan de omzet zien wat voor weer het geweest is.”

Nemen jullie een werknemer die bovengemiddeld presteert wel eens in vaste dienst?
“Er zijn werknemers die erbovenuit steken, maar dat is voor ons geen reden om hen in dienst te nemen. Ik heb bedrijven geleid met zestig man personeel, maar aan de sores die daarmee gepaard gingen wil ik niet meer terugdenken. En alles is nu goed geregeld, waarschijnlijk beter dan ik het zelf zou kunnen doen.”

Is uitbesteden van de inhuur van personeel een elegante oplossing?
“Onze oproepkrachten zijn dames van middelbare leeftijd die dit werk doen omdat ze het leuk vinden. Niet omdat ze er financieel van afhankelijk zijn. Zij ambiëren geen vast dienstverband, waar veel Nederlanders nog steeds heilig in geloven. In dat licht vind ik onze aanpak elegant.”

Heeft payrollen uw ondernemerschap beïnvloed?
“Zonder twijfel, wij zijn nu relaxte ondernemers. We voelen niet langer de hete adem van de belastingafdracht in onze nek. De administratieve rompslomp, de contacten met het UWV en de arbodienst: wij hebben er gewoon geen omkijken meer naar. De hele last van personeelszaken valt van je schouders. Wij vinden het een gouden uitvinding.”