Saakje Visser - de Bakbar

bakbar

De doldwaze avonturen van ideeënbedenker Rogier en taartenbakker Saakje

Na de mobiele Bakbar kwam er een BakbarWinkel, mét personeel. Voor het regelwerk rondom de personeelszaken kwam Saakje Visser – na enig inventariseren – uit bij Please. De urenadministratie, het verlof et cetera houdt Saakje online bij. “Dat is gewoon ideaal. Je hebt er praktisch geen omkijken naar.”

“Mijn jongste herinnering is er één uit de keuken”, zegt Saakje Visser. “M’n haar zat vast in de taartmixer”, lacht ze. “Maar ook weet ik nog hoe ik voor de oven op de grond zat te wachten op de rijzende taart.” Was het profetisch? Zou best kunnen, want vandaag verdient Saakje, samen met zakenpartner Rogier Sterk, haar brood in de taartenbusiness. Hun mobiele taartenbakunit, de Bakbar genaamd, loopt als een trein.

De BakbarWinkel, in het hart van het Modekwartier in Arnhem, is de thuisbasis van Saakje – creatief taartenbakker –, Rogier – ideeënbedenker – en hun beider Bakbar. Het is zo’n winkel waar je onwillekeurig naar binnen gluurt, ook al wandel je er voor de drieëntwintigste keer voorbij. Vanwege de gezelligheid, dat zeker, maar misschien ook omdat de spotlights zijn gefabriceerd van metalen pijpen en voor een plafondrek blauwe kunststof kratten zijn gebruikt. Van die exemplaren waarin ze bij de supermarkt conférenceperen optassen.

Geen doorsnee interieur. En wie binnenloopt wordt gauw duidelijk waarom. Achter de BakbarWinkel houden Rogier en Saakje kantoor met hun andere business. Die van product- en interieurontwerp. “We zijn allebei afgestudeerd als productontwerper, hier op de academie in Arnhem”, zegt Saakje. En op die kunstacademie ligt ook de basis van de Bakbar.

Als afstudeerproject ontwierp Saakje een bakservies. “Toen het klaar was, bedacht ik dat er eigenlijk een barretje zou moeten zijn. Een barretje waarmee ik taarten kon bakken, zodat ik het servies ook daadwerkelijk kon gebruiken.” Saakje ging aan de slag. “En ik keek met een scheef oog mee”, lacht Rogier. “Ik was benieuwd wat het ging worden.” Het werd een provisorisch, misschien ietwat knullig prototype. “Maar het werkte supergoed. Iedereen werd enthousiast van het concept, en van die lekkere taartjes natuurlijk. En misschien juist wel omdat ze konden zien hoe ze gemaakt werden.”

Maar op een zeker moment zakte Bakbar 1.0 door z’n hoeven, oplappen had geen zin meer en dus besloten Saakje en Rogier de handen ineen te slaan. “Ik ben helemaal geen taartenbakker”, beaamt Rogier, “maar het was zonde om zo’n leuk concept te laten liggen. Daar was het echt te goed voor.” En ik had iemand nodig die me ging ondersteunen”, zegt Saakje. “Samen hebben we een heel goed plan gemaakt.”

Gefinetuned
De nieuwe Bakbar is een veelzijdige en compacte taartenbakbalie op wielen. Met een oven, uiteraard, een fornuisje, kast- en koelruimte en een etagère waarop Saakje haar smakelijke baksels presenteert. De Bakbar is zo’n beetje elk weekend present bij bedrijven of organisaties die hun klanten smakelijk willen verwelkomen, maar ook op beurzen of evenementen gaat de oven van Saakje en Rogier aan. “Het was een hele operatie om de Bakbar geschikt te maken voor transport. Je hebt toch een apparaat van vijfhonderd kilo dat je met één persoon moet in- en uitladen”, zegt Rogier. “Maar inmiddels is ‘ie helemaal gefinetuned.”

Het succes van de Bakbar bracht de twee het idee van een BakbarWinkel. “Veel mensen vroegen ons of we niet ook ergens een thuisbasis hadden. We besloten om het te wagen”, zegt Rogier. In de winkel, in alle opzichten een verlengstuk van de Bakbar, vind je zo’n beetje alles wat je voor het bakken van taarten maar nodig kunt hebben. Van deegrollers tot spatels. En op zaterdagen kun je er ook een kopje koffie en een taartje halen. “Maar met name onze doe-het-zelfpakketjes zijn een succes”, zegt Saakje. De pakketjes bevatten alle niet-verse ingrediënten die je voor een baksel nodig hebt, zodat je je thuis even in je eigen Bakbar kunt wanen. Het is mensen niet alleen om het taartje, maar misschien wel vooral om de ervaring te doen. “We hebben ook een postordervariant, waarbij mensen zelfmaakpakketjes kunnen bestellen via onze website.”

Please
Met de opening van hun winkel werd al gauw personeelsuitbreiding noodzakelijk. “De winkel moet ook bemand zijn op het moment dat wij ander werk te doen hebben; we zijn immers ook ontwerpers. Tegelijkertijd moet een medewerker je niet meer tijd kosten dan ‘ie oplevert”. De BakbarWinkel schreef een vacature uit en “we werden bedolven onder de sollicitaties”, lacht Saakje. “Allemaal brachten de sollicitanten zelfgemaakt lekkers mee. Natuurlijk.” Uiteindelijk viel de keuze op Jet, wier enthousiasme en bakkunsten Saakje en Rogier niet konden weerstaan. En dus staat Jet geregeld in de winkel. Voor de achterkant van het verhaal kwam de Bakbar – na enig inventariseren – uit bij Please. De urenadministratie, het verlof et cetera houdt Saakje online bij. “Dat is gewoon ideaal. Je hebt er praktisch geen omkijken naar.”

Koekjesmachine
Met het succes van de Bakbar – al na drie maanden hadden Saakje en Rogier de investering terugverdiend – is het creatieve brein van de twee niet gestopt. Op marktplaats.nl vonden ze een vooroorlogse mechanische koekjesmachine. “Het apparaat hebben we volledig gereviseerd en het werkt als een tierelier”, glundert Rogier. Dat was niet van het ene op het andere moment geregeld, want het apparaat, dat met een slinger bediend wordt, moest op de millimeter nauwkeurig worden afgesteld.

Het maken van het juiste deeg was ook geen sinecure, zegt Saakje. “Het moet niet blijven plakken, maar het mag er ook niet te snel uit vallen.” De machine brengt het deeg onder een koekjeswals die fraai gevormde kaakjes aflevert. “Ze kunnen zo de oven in. Maar het leukste is”, vertelt Rogier, “dat we met een 3D-printer elk denkbaar koekjesontwerp kunnen realiseren. Dus niet alleen de klassieke speculaasjes waar het apparaat eigenlijk voor is bedoeld.”

Saakje en Rogier weten het zeker: over een jaar draaien ze koekjes bij de Shells en Unilevers van deze wereld. “Alleen weten ze het zelf nog niet.”

Bekijk hier het artikel in het Please Magazine