Antoinette Winder - La Cubanita

la cubanita

Veel administratie gaat ten koste van de bedrijfsvoering

In januari 2007 openden Antoinette Winder en haar man René Wijker in Alkmaar hun eerste vestiging van La Cubanita. Dat is de franchisenaam voor restaurants die tapas serveren in een Cubaanse sfeer. Inmiddels staan ze aan het roer van drie vestigingen: naast Alkmaar ook in Haarlem en Hoofddorp.

Aan de opening van een restaurant gaat natuurlijk heel wat regelwerk vooraf. René Wijker had met twee zaken in de natte horeca wel enige ervaring. Maar voor Antoinette, die haar baan bij de Regio VVV Alkmaar opgaf, was het een hele verandering. “Van de ene op de andere dag ben je geen werknemer meer, maar werkgever”, vertelt Antoinette. “Je bent opeens verantwoordelijk voor alles wat komt kijken bij een bedrijf met twintig man personeel.”

Voorbereiding
Tijdens het informatietraject voor de aankoop van een vestiging van La Cubanita bleek de franchiseopzet op het gebied van personeelszaken een groot voordeel te hebben. Anderen waren hun immers voorgegaan en uit hun ervaringen konden zij dus putten. “Binnen de formule van La Cubanita ligt veel vast”, legt Antoinette uit. “De kaart wordt centraal ontwikkeld en is voor elke vestiging hetzelfde. Net als de inrichting: grote posters van Che Guevara, rode plafonds, blauwe deuren en kasten, en groene omlijstingen. Maar hoe je het voor je personeel regelt, daar ben je vrij in. Nu waren er een aantal collegarestaurateurs die de salarisbetaling aan hun personeel via payrolling bij Please lieten verlopen. Uit hun verhaal begreep ik dat die werkwijze hen bijzonder goed beviel. René en ik hebben toen besloten om ook met Please in zee te gaan. Zeker in de horeca is de omloop van personeel groot. Daarnaast heb je in piekperiodes opeens behoefte aan meer personeel. Als je dat allemaal zelf administratief moet gaan afhandelen, gaat dat ten koste van de bedrijfsvoering.”

Zorg minder
Bij de opening van een nieuwe vestiging staat Antoinette als bedrijfsleidster bijna elke avond zelf in de zaak. Ze neemt zelf de medewerkers aan en leidt hen ook op. “Wij hebben een bepaalde opvatting over hoe het personeel met gasten moet omgaan en hoe zij het merk La Cubanita moeten uitdragen. Als mensen na een keer bij ons gegeten hebben niet meer terugkomen, of ons niet aanbevelen bij anderen, dan hebben we het niet goed gedaan. Een goede en gastvrije bediening heb je niet één-twee-drie op de rails staan. Daar moet je veel tijd en energie in investeren. Daarom ben ik zo blij dat we de arbeidscontracten en de loonbetalingen hebben uitbesteed. Ik hoef alleen nog de gegevens en de uren online in het systeem van Please in te voeren en de rest nemen zij van ons over.”

Veel personeel
Ook uit het oogpunt van flexibiliteit biedt de samenwerking met Please voordelen. Als een personeelslid zich bijvoorbeeld ziek meldt, neemt Please het hele arbo-traject op zich. “Wij hebben daar geen omkijken naar”, zegt Antoinette. “En we kunnen meteen een vervanger inhuren.” In de drie restaurants van Antoinette en René staan tussen de 90 en 100 personeelsleden op de loonlijst. “Er zijn genoeg bedrijven die al bij een geringere omvang een personeelsafdeling opzetten. Ik heb ook wel eens met de gedachte gespeeld”, sluit Antoinette af. “Maar als ik zie hoe goed alles door Please geregeld is, dan kan ik maar alleen maar concluderen: voor ons werkt dit het beste.”

Bekijk hier het artikel in het Please Magazine