Ondernemer Judith Romme over Bij Juud

Eigenaresse kledingzaak detailhandel payroll

Ondernemer Judith Romme runt vier winkels: hoe houdt zij alle ballen hoog?

Judith Romme is eigenaresse van kledingzaak ‘Bij Juud’. In 2015 startte zij haar eerste winkel in Boxtel. En daar komt heel binnenkort een vierde kledingzaak bij. Voor alle personeelszaken heeft Judith Please ingeschakeld. “Het is heel fijn dat ik personele vraagstukken allemaal daar kan neerleggen”, aldus Judith Romme, want zakelijk gezien is het ‘constant rennen en vliegen’. Wij spraken Judith over haar succesvolle onderneming.
Sommige mensen ploeteren jaren om één winkel draaiend te krijgen, jij opent er in twee jaar tijd vier. Hoe doe je dat?
“Tja, het overvalt me zelf ook een beetje. Ik ben mijn eerste winkeltje ‘Bij Juud’ in april 2015 in Boxtel begonnen en het liep direct storm. Ik moest al snel naar een groter pand verhuizen. Een jaar later kwam er toevallig een mooie locatie vrij in Oirschot en toen dacht ik: waarom niet? M’n gevoel was goed en ik doe alles op mijn gevoel, daar vertrouw ik meer op dan op marktonderzoek. In datzelfde jaar heb ik ook nog een derde winkel geopend in Schijndel, een plaats die een wat meer volwassen winkelaanbod heeft. Ik heb een rondje gedaan en zag dat mijn merken nog nergens lagen. Nou, dan voeg je dus wat toe – en dus zijn we daar in september vorig jaar óók opengegaan. Het gevolg was overigens wel dat ik in de carnavalsvakantie op het strand van Curaçao lag en dacht: ‘Wow, ik ben al twee jaar continu aan het werk en ik ben best wel moe. Voorlopig even geen nieuwe winkel meer’. Maar we waren nog geen week thuis of ik liep tegen een mooi pand aan in Vught en besloot toen die kans toch maar te pakken …”

Heb je zelf een idee waarom je zo succesvol bent?
“Ik heb een aantal jaar voor mijn kinderen gezorgd, maar daarvoor had ik een behoorlijk zware commerciële functie in de vastgoedwereld. Ik heb dus wel een scherp oog voor wat dingen mogen kosten. Daarnaast zorg ik ervoor dat in mijn winkels andere kleding ligt dan in andere winkels. Misschien is mijn succesfactor wel dat ik helemaal niet afkomstig ben uit de kledingwereld. Ik ben er blanco ingestapt en ik zit niet vast aan allerlei ‘wetten’ zoals: ‘Als je merk A aanbiedt, dan moet je ook merk B in je winkel leggen’. Ik kijk gewoon wat mensen leuk vinden. En dat werkt. Het grootste compliment dat je in deze business kunt krijgen, is als mensen zeggen dat ze je kleding veel dragen. Want kleding die in de kast blijft hangen, die verkoop je maar één keer.”

Hoe heb je de boel de afgelopen jaren zakelijk op de rit weten te houden?
“Om te beginnen ben ik iemand die heel goed op de cijfers let. Ik heb vanaf dag één gekozen voor een heel goed kassasysteem waar ik alle belangrijke financiële informatie uit kan halen. Verder ben ik heel blij dat Please Payroll op mijn pad is gekomen, want dat neemt me echt enorm veel werk uit handen qua personele rompslomp en contracten. Het is gewoon heel fijn dat ik dat soort vraagstukken allemaal daar kan neerleggen. Ik heb nu zes medewerkers in drie vestigingen, en er komen er nu vier bij. Allemaal parttimers overigens, belangrijk want dan ben je veel flexibeler in je organisatie met invallen, vakanties opvangen en ziekte. Dat lukt niet als je mensen voor 40 uur vast inroostert. En wie zeker ook niet mag ontbreken in dit verhaal is mijn echtgenoot in spe. Die heeft een eigen architectenbureau en behoedt mij regelmatig voor valkuilen. Ik dacht bijvoorbeeld best lang dat ik nog zelf op vaste dagen in de winkel kon staan in Boxtel. Hij heeft me ervan overtuigd dat het beter is dat ik de winkels draai met personeel, en dat ik zelf de drijvende kracht achter de schermen ben. Ik vind het prima om bij te springen als het nodig is, maar ik hoef niet zo nodig het gezicht van de winkel te zijn. Op deze manier blijf ik een stuk flexibeler.”

Wat doe je om jezelf fit te houden? Voor hetzelfde geld was dit avontuur in een stevige burn-out geëindigd.
“Ik geef toe: sporten schiet er de laatste twee jaar helemaal bij in. En het lukt me ook niet meer om een hele dag thuis op de bank te zitten en een boek te lezen. Dat werkt niet als er drie winkels aan het draaien zijn. Dus ja, ik ben eigenlijk altijd aan het werk: als ik niet aan het rennen en vliegen ben tussen en in die winkels, dan ben ik wel druk met de inkoop voor alle winkels, administratie, de retourzendingen en wat niet al. Waar ik wél voor zorg is dat ik probeer bijna iedere schoolvakantie echt weg te zijn en tijd te maken voor mijn gezin. Want alleen als ik weg ben kan ik me nergens meer mee bemoeien. Dus geregeld op vakantie gaan is wel nodig om de batterij op te laden. Daarnaast heb ik thuis een heel goede hulp die zorgt dat het huishouden op rolletjes draait.”

Sta je er nu, na twee jaar ondernemen, anders in dan in het begin?
“Ja, ik merk dat ik als ondernemer rustiger aan het worden ben. Kritischer ook: ik ga niet meer per definitie op zondag open als een gemeente ergens een koopzondag organiseert. Je kunt wel altijd open zijn, maar het is belastend. Mijn medewerkers hebben ook een gezin. Om die reden doe ik nergens mee aan koopavonden. Vrijdagavond vind ik een gezinsavond. En als klanten eenmaal weten dat je dan niet open bent, komen ze echt wel op een ander moment. Ik raak me er meer van bewust dat ik mijn eigen keuzes moet maken. Laatst solliciteerde er iemand die per se niet op zaterdag wilde werken. Vroeger had ik gedacht: daar pas ik wel een mouw aan en anders doe ik die zaterdag zelf wel. Nu denk ik: sorry, maar dan gaat het feest niet door. Want de zaterdag is een van de belangrijkste dagen van de week.”

Spannend, een vierde ‘Bij Juud’ in Vught?
“Voor het eerst ben ik inderdaad een beetje gespannen. Je vraagt je toch af: doe ik het wel goed? Maar als ik dan al die enthousiaste reacties op Facebook zie, dan denk ik weer: het loopt vast wel weer los. Toch merkte ik afgelopen zaterdag ineens dat ik wat te veel hooi op mijn vork had genomen. Opening nieuw seizoen, alle winkels in volle bezetting en dan nog Vught erbij … Vier jaar geleden heb ik een auto-ongeluk gehad waar ik een whiplash aan overgehouden heb. Als ik mezelf niet voldoende in acht neem, dan krijg ik enorme nekklachten. Dan is het wel het moment dat ik denk: even dimmen, Judith. Want hé – ik doe het wél zelf.”

Meer verhalen lezen van onze ondernemers in de detailhandel? Ga naar please.nl/detailhandel