Geert Suijlen - Suijlen Sport Service

Suijlen Sport Service

Persoonlijke betrokkenheid

Voormalig beroepsmilitair Geert Suijlen maakte tien jaar geleden van zijn hobby zijn beroep en begon een bedrijf in outdoor-activiteiten. Inmiddels omvat Suijlen Sport Service ook een camping aan een jachthaven bij Roermond, een horecagelegenheid, een bedrijf voor materiaalverhuur en een koeriersdienst.
Zijn parttime- en seizoensmedewerkers brengt de Limburgse ondernemer onder bij Please Payroll. “Hun kracht is het persoonlijke contact”.

Je ziet het direct: Geert Suijlen zit goed in zijn lijf. Dat is ook niet heel erg verwonderlijk, want hij was de eerste vijfentwintig jaar van zijn carrière sportinstructeur in dienst van het Nederlandse leger. Als ondernemer is Suijlen dus een ‘zij-instromer’ – al zat het ondernemende er altijd wel al in. Als beroepsmilitair organiseerde hij in de weekenden en vakanties geregeld outdoor-activiteiten in de Ardennen, “met een oude Mercedes en een trailer vol met kano’s”, zoals hij zelf zegt.

Inmiddels is Suijlen eigenaar van een bedrijf met 25 personeelsleden, een eigen outdoor-centrum, een eigen restaurant met terrassen, eigen boten en een kampeerterrein met ‘glampings’ (luxetenten). Daarnaast verhuurt hij materiaal voor evenementen en heeft hij een aantal parttime-koeriers rondrijden.

Terugkijkend op zijn militaire loopbaan zegt Suijlen veel zaken te hebben geleerd die hem nu als directeur/eigenaar van een onderneming heel goed van pas komen. “Hard werken en dingen voor elkaar boksen bijvoorbeeld”, zegt hij. “Maar ook: weten hoe je dingen goed organiseert.”

Als ondernemer heeft Suijlen als het ware de hiërarchie en de structuur van het leger als blauwdruk genomen voor zijn bedrijf. Hij vertelt: “Mijn medewerkers weten precies waar ze eindverantwoordelijk voor zijn en wie ze geacht worden aan te sturen. Er is één chef-kok die vier souschefs en twee afwashulpen aanstuurt in de keuken van het restaurant bijvoorbeeld. Weer twee andere medewerkers zijn verantwoordelijk voor het horecagedeelte ‘nat’, met daaronder zes freelancers en tien stagiaires. Zelf stuur ik alle onderdelen aan, elke week heb ik een kleine vergadering met mijn fulltimers waarbij alle lopende zaken worden besproken. Wat daarbij scheelt is dat ik precies weet wat de werkzaamheden inhouden, want volgens mij kun je geen leiding geven als je niet weet waarover je praat. Als iemand mij probeert wijs te maken dat hij vier uur bezig is geweest met het schoonmaken van twaalf kano’s, dan zeg ik: dan heb je drie uur liggen lummelen, want ik heb het zelf ook gedaan en mij kostte het een uur.”

Twee versnellingen lager
Het tekent de mentaliteit van Suijlen: aanpakken en niet lullen maar poetsen. Dat geldt al helemaal in het seizoen, dat ongeveer zeven maanden per jaar duurt. “Dan is het heel lange dagen maken”, weet Suijlen. Toch zegt hij dat hij soms nog steeds moeite heeft met het leven in de burgermaatschappij, waar veel mensen een afwachtende houding hebben en soms wel twee versnellingen lager lijken te draaien dan hijzelf.

“Ikzelf heb nu vanaf mijn zestiende altijd volle weken gedraaid, weken van 80-100 uur waren heel normaal”, zegt hij. “Dan moet je soms wel even slikken als een jonge parttimer je komt vertellen dat hij toch maar niet komt werken omdat hij moet ‘chillen’. Ik denk dan wel even: wat leer je dáár nu van?” Natuurlijk moet er een gezonde afwisseling zijn, alleen ik denk dat we nu doorslaan naar de verkeerde kant.

Het geheim van zijn succes is volgens Suijlen de persoonlijke betrokkenheid bij de klant die hij en zijn medewerkers aan de dag leggen. Hij zegt: “Kijk, iedereen kan iemand een solex in de handen duwen en ’m een leuke dag toewensen. Maar zo werken wij niet. Bij ons rijdt er een medewerker voorop mee met de groep, en een medewerker achterop. En dan nog een volgwagen met een reserve-solex, zodat het feestje niet direct afgelopen is als iemand uit de groep pech krijgt. Kanovaren idem: altijd onder professionele begeleiding, zodat we zeker zijn dat iedereen ook echt een onvergetelijke dag heeft en niet alleen maar een nat pak haalt. Ik sta er ook op dat de eindverantwoordelijke de volgende dag de klant nabelt en vraagt: ‘Wat vond je ervan en wat kunnen we volgende keer nog beter doen?’ Dat is bij ons standaardprocedure.”

Cowboys
Het is die persoonlijke betrokkenheid die Suijlen ook waardeert bij Please, waar hij inmiddels bijna vier jaar klant is. “Ik heb in het verleden met verschillende payroll-bedrijven gewerkt en daar heb ik eigenlijk altijd veel gerommel en gedoe mee gehad”, zegt Suijlen. “Het is een markt met een hoop cowboys. Sinds ik bij Please zit heb ik er echt geen omkijken meer naar: ik tik aan het eind van de maand de uren door, en dat is het dan. En mocht er bij uitzondering toch eens iets mislopen, dan wordt er direct contact opgenomen en wordt het probleem onmiddellijk opgelost. Dat directe en persoonlijke vind ik de grote kracht van Please. Ze nemen je daadwerkelijk de zorg uit handen.”

De tijd die Suijlen als ondernemer vrijspeelt besteedt hij inmiddels aan zijn oude passie. Bij wijze van hobby begeleidt hij een à twee keer per week jonge militaire sportinstructeurs en geeft hij lessen aan de reservisten van het Korps Nationale Reserve. Suijlen: “Voor andere ondernemers is zo’n combinatie misschien ondenkbaar, maar ik bewijs: als je je zaakjes strak regelt, dan kan je bedrijf prima een dagje zonder jou.”

Bekijk hier het artikel in het Please Magazine