Dirk van de Voort - de Biestheuvel

landgoed de biestheuvel

Een gelukkig toeval

Landgoed De Biestheuvel in de Brabantse Kempen is een tot over de grens bekend adres voor bedrijfsfeesten, bruiloften, outdoor- en teambuildingsactiviteiten, workshops en evenementen. Daarnaast biedt het bedrijf accommodaties voor groepen, die grotendeels ook geschikt zijn voor mindervaliden.
Dirk van de Voort is er verantwoordelijk voor de administratie en fungeert als trait-d’union tussen het management en Please Payroll. “Sommige werkgevers denken wel heel makkelijk over hun verantwoordelijkheid voor medewerkers.”

Een gelukkig toeval, zo noemt Dirk van de Voort zijn eerste contact met Please Payroll in 2006. Bij een kop koffie op het met bloemen omzoomde terras vertelt hij: “Landgoed De Biestheuvel had op dat moment eigenlijk nog alle medewerkers gewoon op contract. Maar we namen in dat jaar een aanbieder van outdooractiviteiten over, waarvan de instructeurs wél allemaal op de payroll bij Please stonden. Zodoende zijn we in gesprek gekomen en het eind van het verhaal was dat we al onze kleine contracten hebben overgeheveld. Een beslissing waarvan we nooit spijt gehad hebben.”

Van de Voort werkt al bijna veertien jaar voor Landgoed De Biestheuvel. “Inderdaad: voor, niet bij”, zegt hij. “Ik heb een eigen administratiekantoor en werk nog voor tientallen andere klanten, het merendeel zzp’ers overigens. Maar Landgoed De Biestheuvel is mijn grootste klant. Ik heb het bedrijf hier in de afgelopen jaren van dichtbij zien uitgroeien tot wat het nu is.” Hij noemt zichzelf ‘nogal direct’ en zegt te beseffen dat mensen daar zeker tegen de achtergrond van de Brabantse omgangsvormen soms even aan moeten wennen. Dat gold ook voor zijn contacten bij Please destijds. “Ik heb in het begin van onze werkrelatie een paar keer moeten zeggen: ik snap best dat er af en toe iets misgaat, dat kan overal gebeuren. Maar laat het me dan in ieder geval direct weten dat er iets mis is gegaan en hoe je het gaat oplossen. Want uiteindelijk staan de medewerkers die het betreft toch eerst bij mij aan het bureau. En dan wil ik kunnen zeggen dat ze zich geen zorgen hoeven te maken en dat eraan gewerkt wordt.”

Voorzien in een behoefte
Hoe goed de band met Please is, blijkt wel uit het feit dat Van de Voort inmiddels ook de begeleiding van het ziekteverzuim van de vijftien vaste medewerkers bij de Helmondse payroller heeft ondergebracht. Hij zegt: “Ze zijn daar gewoon heel goed in. Ik ben persoonlijk weinig te spreken over het niveau van de arbodiensten in Nederland, dus daar voorzien ze echt in een behoefte. Overigens werkt iedereen hier met heel veel plezier en kennen we gelukkig een heel laag ziekteverzuim.”

De Biestheuvel is voor het grootste gedeelte een echt seizoensbedrijf, al zijn de groepsaccommodaties bijna het hele jaar in bedrijf, zegt Van de Voort. “Die zijn ook zeer in trek bij zorginstellingen, omdat ze voor het grootste gedeelte geschikt zijn voor mindervaliden. We zijn nu zelfs een speciaal rolstoelpad dwars over het hele landgoed aan het aanleggen. Dat is wel redelijk uniek.”

Op de vraag of hij als tevreden klant snapt waarom er zoveel weerstand is tegen payrolling als fenomeen zegt hij: “Tja, niet elk bedrijf in die branche neemt zijn verantwoordelijkheid even serieus. Toen wij onze kleine contracten overzetten naar Please hebben we eerst een informatiesessie georganiseerd. We hebben toen heel duidelijk gemaakt dat deze stap louter een administratieve achtergrond had, en dat we al onze payrollers gewoon als ‘ons’ personeel bleven beschouwen. En zo hoort het ook. Sommige werkgevers denken wel heel makkelijk over hun verantwoordelijkheid voor medewerkers en proberen die via ‘slechte’ payroll te ontlopen. Ik denk dat je dan niet goed bezig bent.”

Ontzorgen
Van de Voort zegt jaarlijks minstens een of twee keer benaderd te worden door andere payrollbedrijven die een concurrerende aanbieding willen doen. “Dan zeg ik altijd gekscherend: ‘dat is prima, maar je zult het toch echt van een lagere prijs moeten hebben, want qua kwaliteit kun je het verschil echt niet maken.’ Overigens blijkt dan veelal achteraf dat dat prijsverschil ook marginaal is, dus echt spannend is het nog nooit geweest.”

Vanuit zijn adviseursrol wil Van de Voort sporadisch wel eens een zzp-klant op het spoor van payrolling zetten. “Het verschil tussen pur sang ondernemer zijn en ondernemer én werkgever tegelijk is voor velen nogal een stap”, weet hij. “Als je die stap niet kunt maken, dan kun je je beter op het werkgeversdeel laten ontzorgen, ook al kost dat dan een paar centen. Ik denk dat veel beginnende ondernemers wat dat betreft niet altijd de goede afweging voor zichzelf maken.”

“Vaak zit ’m dat in de details”, zegt Nijsten. “Juist praktijkmensen kunnen uitleggen dat je bij een brand eerst jezelf in veiligheid moet brengen. Want als jij, manmoedig als je bent, je collega naar buiten wilt slepen in de verstikkende rook, en je raakt daarbij ook buiten bewustzijn, dan moet die hulpverlener straks een keuze maken. Hij kan er maar één meenemen. Ben jij dat? Of je collega?”

Bekijk hier het artikel in het Please Magazine