Sedat en Besime Uydur - Celil Bedrijfsdiensten

celil

We hebben weer tijd voor ons gezin

Al vanaf 1995 wilde Sedat Uydur voor zichzelf beginnen. In 1997 zette hij daadwerkelijk de eerste stap om zijn droom te verwezenlijken. Met echtgenote Besime kan hij trots zijn op wat ze samen hebben opgebouwd. Maar de weg naar dat succes was niet altijd even vanzelfsprekend.

De basis van hun onderneming vormt Celil Bedrijfsdiensten waarbinnen tachtig procent van de werkzaamheden plaatsvindt in de bouw- en renovatiesector en twintig procent in de schoonmaakbranche. Besime werkt in de binnendienst en houdt zich hoofdzakelijk bezig met de planning, financiën en het aannemen van personeel. Sedat is verantwoordelijk voor de buitendienst en regelt de zaken op locatie. Mocht er een collega ziek zijn, dan draait hij zijn hand er niet voor om om zelf op een machine te klimmen.

Begin 2001 heeft Celil ruim negentig werknemers in dienst. Zij worden uitbetaald via het eigen uitzendbureau van Celil, Smart Uitzendbureau. “De werknemers waren tevreden met de gang van zaken en de manier van uitbetalen”, vertelt Besime. “Er waren geen problemen en ook het afhandelen van de andere personeelszaken verliep prima.”

Kinken in de kabel
Eind 2008 kreeg Celil te maken met de SNCU, een samenwerkingsverband van werkgevers- en werknemersorganisaties in de Nederlandse uitzendbranche die toeziet op de naleving van de cao voor uitzendkrachten. Er was vanuit de SNCU argwaan ontstaan of Celil de cao wel goed uitvoerde, en wel met terugwerkende kracht over de periode 2005 - 2007. “Voor we het wisten, waren we beland in een conflict dat vooral ging om de percentages voor werknemersverzekeringen die wij hanteerden in onze loonadministratie”, legt Besime uit. “De loonstroken bleken niet helemaal conform de cao. Samen met onze boekhouder hebben we alles gecorrigeerd.” Het gevoel ontstond bij Celil dat bij de SNCU al een vooroordeel leefde. “Terwijl wij er alles aan hebben gedaan om transparant te zijn”, vult Sedat aan. “Maar helaas zijn de problemen nog niet helemaal opgelost.”

Ook met pensioenverzekeraar Achmea ontstond verschil van inzicht. Besime en Sedat waren van mening dat het personeel van Celil recht had op een pensioen conform de cao voor uitzendkrachten. Achmea vond dat de cao voor schoonmaak- en glazenwasserbedrijven van toepassing was. Ondanks alle bewijzen dat er binnen Celil ook andere activiteiten werden ontwikkeld, wilde de verzekeraar van geen wijken weten. Na een slepende procedure van ruim elf jaar is het meningsverschil recent door de rechter in het voordeel van Celil beslecht. “Maar dat heeft ons heel veel energie, tijd en eigen vermogen gekost. Om nog maar te zwijgen van de problemen die wij kregen met onze solvabiliteit”, meent Sedat. “Het is erg lastig om in die situatie nog een goede relatie met een bank op te bouwen.”

De weg omhoog
Om zaken in de toekomst beter aan te pakken besloot de directie van Celil het roer om te gooien. Ze wilden goed voor hun personeel zorgen en daarnaast de continuïteit van de werkgelegenheid nog meer tot speerpunt van hun bedrijfsvoering maken. “We wilden ruimte hebben om te ondernemen”, vertelt Sedat. “We hadden geen zin meer in die tijdrovende administratieve rompslomp. Iedereen heeft tenslotte zijn eigen vak en wij zijn nu eenmaal goed in ondernemen.” Op hun zoektocht kwamen ze in contact met een adviseur van Please. Vanaf dat moment veranderde er veel. “Niet voor ons personeel, trouwens”, vertelt Besime. “We hebben ze allemaal uitgenodigd op ons kantoor. Daar hebben we ze uitgelegd wat onze plannen waren. Dat hebben we zelf georganiseerd, met een borrel en een snack. Natuurlijk waren er veel vragen, maar die konden we met een gerust hart beantwoorden. Wat vooral veel vertrouwen wekte, was dat wij ons aansprakelijk bleven voelen voor het wel en wee van onze medewerkers. Juridisch gezien ligt dat natuurlijk wel anders, maar zo voelen onze mensen dat niet. De relatie is hetzelfde gebleven.”

Meer tijd voor privé
De samenwerking met Please heeft beide directieleden veel opgeleverd. Ze weten nu dat alles state-of-the-art geregeld is. De lonen worden elke maand op dezelfde dag uitbetaald. Als werknemers wisselend in verschillende branches werkzaam zijn, heeft dat geen vervelende gevolgen voor hun pensioenopbouw. En naar de afdracht van premies en loonbelastingen hebben ze geen omkijken meer. “Ik slaap zelfs weer beter”, glundert Sedat. “We hebben zware tijden meegemaakt. Het positieve is dat we er sterker van zijn geworden. Een ervaring rijker.” En Besime heeft weer tijd om op de basisschool als vrijwilliger te helpen met overblijven van haar eigen kinderen en die van anderen. “Er is eindelijk weer tijd voor ons gezin. Als je altijd bezig bent met ondernemen, is dat van onschatbare waarde.”

Bekijk hier het artikel in het Please Magazine