Zo motiveer je horecapersoneel

Goed personeel is voor iedere horecaondernemer van onschatbare waarde: hiermee kun je je onderscheiden van andere horecazaken. Veel van het huidige horecapersoneel is geboren tussen 1992 en nu – de zogenoemde ‘generatie Z’. Een generatie die graag geïnspireerd en gemotiveerd wordt. Maar je personeel motiveren, hoe doe je dat? Dit zijn volgens Misset Horeca drie tips om de ‘generatie Z’ optimaal te motiveren. 

Tip 1: Geef openheid van zaken

De ‘generatie Z’ vindt transparantie en openheid belangrijk. Deel om deze reden dus gerust cijfers met je medewerkers. Geef ze daarnaast inzicht in bijvoorbeeld alle processen die van invloed zijn op het functioneren van je zaak. Hiermee betrek je je personeel bij je onderneming en zullen ze gemotiveerder werken.

Tip 2: Meet en stel normen op

Meet onder meer de persoonlijke verkoopcijfers van je medewerkers, bijvoorbeeld door de gemiddelde besteding per tafel te meten. Stel tegelijkertijd op basis van de resultaten een aantal succesnormen op. Denk hierbij aan normen op het gebied van het aantal couverts, of de gemiddelde minimale besteding bij het diner en de lunch. Wanneer je hier een beloning aan verbindt stimuleer je jouw personeel bovendien om net dat stapje extra te doen.

Tip 3: Maak gebruik van hulpmiddelen

Geef je medewerkers in de keuken en op de restaurantvloer bijvoorbeeld eens een stappenteller. Personeel vindt het vaak leuk om te zien hoeveel kilometers ze maken. Sommige stappentellers laten zelfs de gelopen route zien, dit stimuleert medewerkers ook om logisch en efficiënt te lopen.

Wanneer je een nieuwe medewerker aanneemt let je natuurlijk al op of hij/zij gemotiveerd is. Toch kan het onbedoeld voorkomen dat je onverwacht afscheid van iemand wilt nemen. Daarom kan het nooit kwaad om van te voren enkele zaken goed uit te zoeken zodat je voor je bedrijf de risico’s zoveel mogelijk beperkt. Wij hebben de drie belangrijkste zaken op een rij gezet waar je op moet letten bij het aannemen van nieuw horecapersoneel.

05 mei 2017 Door Anne Berkers
Anne Berkers

Meer gerelateerde artikelen

Oud is goud (en jong ook)

03 januari 2018

Over oudere werknemers doen veel vooroordelen de ronde. Ze zouden moeilijk te motiveren en vaker ziek zijn, en...

Lees verder

Een passend salaris

27 december 2017

Elke medewerker verdient een passend salaris. Maar hoe weet je als ondernemer welke beloning marktconform is? ...

Lees verder

Marnix Geus: eerst de mensen, dan de handel

08 november 2017

Serie-ondernemer Marnix Geus verkocht afgelopen jaar zijn aandelen in zijn goedlopende PR-bureau en schreef ...

Lees verder

Wereldprimeur: Kaan’s kaashandel livestream store

02 november 2017

Jan Kaan, ondernemer en eigenaar van Kaan’s Kaashandel in Hoorn en Alkmaar, werd in één klap ...

Lees verder

Voorkom psychisch verzuim met hersentraining

01 november 2017

Psychisch verzuim komt steeds vaker voor. Vorig jaar was 1 op de 3 verzuimgevallen van psychische aard, zo ...

Lees verder

De nieuwste editie van Please Magazine

30 oktober 2017

Deze week valt hij bij al onze ondernemers en abonnees in de brievenbus: de herfsteditie van Please Magazine. ...

Lees verder
Delen