Overuren uitbetalen of niet? Horeca-expert Rob Kunstt weet raad!

Overuren uitbetalen horeca ondernemer Stel, u bent de trotse eigenaar van een horecaonderneming en staat op goede voet met uw personeel. U werkt hard en verwacht hetzelfde arbeidsethos van uw werknemers. Extra uitbetalen? Overuren horen er in de horeca toch gewoon bij?
Sterrenrestaurant Merlet moest haar voormalige chef-kok € 55.000,- betalen vanwege niet-betaalde overuren, zo besliste de rechtbank. Horeca-expert Rob Kunstt waarschuwt horecaondernemers voor deze veelgemaakte fout. Zijn ervaring leert dat een goede arbeidsrelatie kan veranderen in een arbeidsconflict en dat de werkgever vaak juridisch gezien aan het kortste eind trekt, zoals de zaak Merlet bewijst. Hoe voorkom je dit als ondernemer in de horeca? Rob geeft advies.

Begin met goed werkgeverschap
“Ik denk dat je goed opgeleid en gemotiveerd personeel moet binden en boeien. Zeker wanneer je een zaak van de grond af aan wilt opbouwen en je wilt zorgen voor continuïteit in je personeelsbestand. Ik zeg altijd: ‘If you pay peanuts, you get monkeys’. En dat blijkt in de praktijk ook. Dat wil niet zeggen dat je topsalarissen moet bieden. Secundaire arbeidsvoorwaarden kunnen er ook aan bijdragen om iemand langer in huis te houden.”

Beloon medewerkers voor de gemaakte uren
“Dat begint bij het uitbetalen van sowieso het aantal gewerkte uren. Dat betekent dus dat een medewerker overuren maakt, als hij of zij meer dan 38 of 40 uur per week werkzaam is. Op het moment dat een medewerker zich op deze manier extra inzet, betekent dat eigenlijk ook dat je hem daarvoor moet belonen. Je zou ervoor kunnen kiezen om tijd voor tijd te bieden. Of dat je bij overuren een extra opslagpercentage hanteert van 25% of 10%, als je te maken hebt met een student of iemand die helemaal niet geïnteresseerd is in tijd voor tijd.”

“Natuurlijk brengt dat extra kosten met zich mee. Maar wat denk je dat er gebeurt als een werknemer uiteindelijk ontevreden is over zijn of haar beloningsregeling? Die gaat weg, je moet opnieuw iemand aannemen, opnieuw iemand inwerken. Onderaan de streep zal dat uiteindelijk meer kosten.”

Zorg voor een goede arbeidsovereenkomst
“In principe zegt de horeca-cao dat je bij overwerk tijd voor tijd moet bieden. Lukt het de werknemer niet binnen 13 weken na het eind van het kalenderjaar de gemaakte uren met vrije tijd te compenseren, dan heeft de werkgever vier weken de tijd om de overuren 100% uit te betalen. Lukt ook dat niet? Dan moeten de resterende overuren tegen 150% van het uurloon worden uitbetaald. Maar feit is dat de horeca-cao niet algemeen verbindend verklaard is. Ook de cao voor uitzendkrachten zegt niets over een toeslag voor overuren. Je kunt als horecaondernemer dus zelf een beloningsregeling opnemen in de arbeidsovereenkomst. Ben jij aangesloten bij een branchevereniging, bijvoorbeeld bij Koninklijke Horeca Nederland? Dan dien jij wel de beloningsregeling van de branchevereniging te volgen. Maar feit blijft, de medewerker heeft recht op tenminste 100% uitbetaling van elk gewerkt uur.”

Schep een helder verwachtingspatroon
“Het aannameproces is daarin heel belangrijk. Als ik werkgever zou zijn, zou ik die verwachting heel duidelijk scheppen. Dit zijn mijn regels en deze beloningsvormen hanteer ik, uiteraard conform de wet. En wat zijn overuren? Overuren zijn de uren die jij maakt bovenop 38 uur op weekbasis, bijvoorbeeld.”

Registreer de daadwerkelijk gewerkte uren
“Daar schort het ook nogal eens aan. Er zijn ondernemers die de medewerkers zelf hun urenbriefjes laten invullen, maar deze nooit controleren. Dan krijg je dus achteraf discussie over zaken als pauzes die er wel of niet zijn afgehaald. Dus ook hier geldt, maak voor jezelf een goed schema en zorg dat je dagelijks na afloop van de werkzaamheden de uren aftekent. Maak gebruik van een inkloksysteem of kies voor een urenregistratiesysteem zoals dat van Please, UurOnline. De medewerker kan dan de uren inboeken per week, waarna de ondernemer akkoord geeft of niet. Daarmee kun je de verantwoordelijkheid bij de medewerker neerleggen.”

Bent u benieuwd hoe UurOnline, het urenregistratiesysteem van Please, inzicht kan geven in de urenadministratie van uw horecaonderneming? Of wilt u meer weten over het gemak van UurOnline? Onze adviseurs vertellen u hier graag alles over. Neem contact op via 0492 – 388 888.