Zo motiveer je horecapersoneel

Motiveren horeca personeel

Enthousiaste bediening? Zó motiveer je horecapersoneel

Goed personeel is voor iedere horecaondernemer van onschatbare waarde: hiermee kun je je onderscheiden van andere horecazaken. Veel van het huidige horecapersoneel is geboren tussen 1992 en nu – de zogenoemde ‘generatie Z’. Een generatie die graag geïnspireerd en gemotiveerd wordt. Maar je personeel motiveren, hoe doe je dat? Dit zijn volgens Misset Horeca drie tips om de ‘generatie Z’ optimaal te motiveren.
1. Geef openheid van zaken
De ‘generatie Z’ vindt transparantie en openheid belangrijk. Deel om deze reden dus gerust cijfers met je medewerkers. Geef ze daarnaast inzicht in bijvoorbeeld alle processen die van invloed zijn op het functioneren van je zaak. Hiermee betrek je je personeel bij je onderneming en zullen ze gemotiveerder werken.

2. Meet en stel normen op
Meet onder meer de persoonlijke verkoopcijfers van je medewerkers, bijvoorbeeld door de gemiddelde besteding per tafel te meten. Stel tegelijkertijd op basis van de resultaten een aantal succesnormen op. Denk hierbij aan normen op het gebied van het aantal couverts, of de gemiddelde minimale besteding bij het diner en de lunch. Wanneer je hier een beloning aan verbindt stimuleer je jouw personeel bovendien om net dat stapje extra te doen.

3. Maak gebruik van hulpmiddelen
Geef je medewerkers in de keuken en op de restaurantvloer bijvoorbeeld eens een stappenteller. Personeel vindt het vaak leuk om te zien hoeveel kilometers ze maken. Sommige stappentellers laten zelfs de gelopen route zien, dit stimuleert medewerkers ook om logisch en efficiënt te lopen.

Wanneer je een nieuwe medewerker aanneemt let je natuurlijk al op of hij/zij gemotiveerd is. Toch kan het onbedoeld voorkomen dat je onverwacht afscheid van iemand wilt nemen. Daarom kan het nooit kwaad om van te voren enkele zaken goed uit te zoeken zodat je voor je bedrijf de risico’s zoveel mogelijk beperkt. Wij hebben de drie belangrijkste zaken op een rij gezet waar je op moet letten bij het aannemen van nieuw horecapersoneel.