Hoe trek je meer bezoekers naar je zaak met instagram? Tips van een chef met ruim 31K volgers

Chef-kok Günter Paffendorf van Dining56 Günter Paffendorf (27) is chef-kok bij restaurant Dining56 in Arnhem. Ondanks zijn jonge leeftijd heeft hij zich in korte tijd opgewerkt tot chef-kok en is goed voor 12 Gault&Millau-punten. En bijzonder: hij is een bekende kok op instagram. Met zijn culinaire creaties bereikt hij dagelijks ruim 31.000 volgers. Ieder bord is prachtig opgemaakt en zijn enorme schare fans wacht steeds weer likkebaardend op de volgende instapost. Wij zijn benieuwd naar zijn verhaal en naar het effect van zijn aanwezigheid op social media.

Hoe ben je op het idee gekomen om social media in te zetten om je passie te delen?
“Het is eigenlijk begonnen vlak voordat ik twee jaar geleden als souschef bij Dining56 aan de slag ging. Ik gebruikte instagram zo nu en dan om een foto van mijn gerechten te bewerken. Toen mijn vrienden en collega’s deze foto’s zagen, adviseerden ze mij om hashtags te plaatsen zodat meer mensen mijn foto’s zouden vinden. Ik begon met een paar hashtags in het Nederlands, maar ontdekte al snel dat bepaalde Engelse termen zoals #chefstalk het veel beter doen. Er zijn duizenden chefs die deze hashtags ook gebruiken, dus instagram-gebruikers weten chef-koks zo makkelijk te vinden.”

Je hebt inmiddels een grote groep volgers, ruim 31.000. Hoe bouw je zo’n fanbase op?
“Ik richt me met name op mijn collega chef-koks. Op deze manier laat ik hen zien wat we hier in Arnhem doen. Maar ik wil natuurlijk ook de gasten van Dining56 bereiken. Je wilt laten zien wat je kunt. Zo geef je ze misschien het laatste zetje om hier te komen eten. Als je #Arnhem intoetst zie je mijn gerechten. Zo breng ik mensen op het idee om naar ons restaurant te komen.

Ik denk goed na over wanneer ik een foto plaats. Het ideale moment is tussen 17:00 en 19:00 uur, dan bereik ik de meeste mensen. Rond dat tijdstip hebben wij in Nederland etenstijd, en na het eten pakken veel mensen hun telefoon. Sommige landen worden op dat moment net wakker of gaan juist naar bed, en ook in bed pak je vaak even je telefoon. Open je dan instagram, dan staat mijn foto bovenaan. Gerecht Chef-kok Günter Paffendorf van Dining56 Daarnaast reageer ik altijd op een berichtje. Doe je dat niet dan krijg je de volgende keer geen like. En reageer jij op een post van een andere chef, dan plaatst hij ook eerder een reactie bij jouw gerechten.”

Je foto’s zijn een lust voor het oog en hebben een erg kenmerkende stijl. Waar let je op bij het maken van een foto voor instagram?
“Ik maak vaak foto’s van bovenaf, zodat je het hele bord ziet. Een bord met veel kleur werkt ook goed. Carpaccio, een paar gesneden aardbeien en wat bloemetjes is vaak al genoeg. Maar soms kies ik juist bewust voor een gerecht dat misschien wat minder kleurrijk is, maar waarvan de ingrediënten echt top zijn. Dan krijg je wel eens een reactie van een 2 of 3 Michelinsterrenchef. Dan weet je zeker, dit is een mooi gerecht.”

Wat hebben de instagramposts jou en Dining56 gebracht?
“Mede dankzij instagram mocht ik naar Warschau om te koken voor de titel ‘Rising Star 2017’ tijdens de Best Chef Awards 2017. Daarnaast levert het veel bekendheid op. Mensen willen met mij op de foto als ik op een beurs ben. Daar moet ik wel aan wennen, maar dat is het effect van instagram. Je bent voor veel mensen een voorbeeld en misschien wel een held. En als ik nu ergens zou solliciteren dan stuur geen cv meer op. Ik stuur direct een link van mijn instagram. Het is een online portfolio geworden. En dat werkt ook goed voor Dining56. Veel gasten die komen eten hebben al veel over mij gehoord.”

Heb je tips voor andere chef-koks of horecaondernemers die hun zaak op de kaart willen zetten via social media?
“Je moet het gewoon doen. Denk niet na een week: ik heb maar 100 volgers, ik stop er mee. Door jezelf te profileren op instagram zoals ik, geef je een kijkje in de keuken, je laat je kaart zien. Als ik horecaondernemer was, zou ik ook mijn wijnen of de inrichting van mijn zaak laten zien.. Als je laat zien wat je doet dan denken gasten: daar ga ik eten, want het ziet er verrassend uit.”

Wat is je volgende project?
“Ik wil een eigen platform beginnen om foto’s te delen van andere koks, daar kun je veel voordelen mee behalen. Ik ken jongens die een eigen platform hebben met bijna 700.000 volgers, dat is hun werk nu. Maar eerst weer even aan de slag met m’n eigen pagina. Ik ga meer filmpjes maken om technieken te demonstreren. Hoe bouw je een gerecht op bijvoorbeeld? Dat werkt ook heel goed. Maar ik ben een paar weken op vakantie geweest dus ik ben benieuwd wat er gebeurt als ik na zes weken weer een foto plaats met: Guess who’s back?”

Wist je dat je naast instagram steeds meer ondernemers vloggen om zichzelf, hun bedrijf of product een gezicht te geven? Lees hier het artikel ”Vloggen wordt steeds populairder. 7 videotips voor ondernemers”. Wil je meer tips of nieuws voor horecaondernemers? Lees hier alle artikelen speciaal voor de horeca of bezoek de horeca branchepagina.