Duurzaam eten is hip. Biedt u uw klanten al een duurzaam alternatief?

groenten-fruit-vlees De Nederlandse consument wordt meer en meer kritisch. Ook als het gaat om duurzaam eten. We worden steeds beter in het ontcijferen van product labels in supermarkten en ook in een restaurant bestellen we het liefst een biologische soep of fairtrade koffie. Steeds meer bedrijven springen hier verstandig op in en bieden een duurzaam alternatief voor een steeds groter aantal producten.

Trending
In opdracht van het ministerie van Economische Zaken wordt jaarlijks de Monitor Duurzaam Voedsel uitgevoerd door Wageningen Economic Research. Dit onderzoek laat al sinds 2010 een stijging zien in de uitgaven aan duurzaam voedsel. Maar door de economische groei besteedden consumenten het afgelopen jaar maar liefst 26% meer aan de duurzame variant van hun dagelijkse eten en drinken.

Keurmerken zijn key
Veel vraag is naar vlees met het Beter Leven keurmerk. De vraag naar producten met dit keurmerk nam met maar liefst 99% toe en vertegenwoordigt nu een totale omzet van 1,1 miljard euro. Ook de omzet van biologische eieren is explosief gestegen, met 40%. De consument is dol op keurmerken. Na horrorverhalen uit de bio-industrie zoals het stijgende aantal stalbranden en de leefomstandigheden van legbatterijkippen, is de consument minder happig op het eten van vlees zónder keurmerk. Het is niet vreemd dat aanbieders van producten mét dit keurmerk hun omzetten dan ook flink zien stijgen.

Interessant voor ondernemers
Door deze ontwikkelingen kan er dan ook niet langer van een nichemarkt gesproken worden. De vraag naar duurzaam voedsel betreft inmiddels een miljardenomzet. 3,8 miljard om precies te zijn. En wie denkt dat deze trend zich beperkt tot kleine hippe eettentjes in de randstad vergist zich. Duurzaam eten zien we overal. Supermarkten blijven hun assortiment duurzame producten steeds verder uitbreiden. Cateringbedrijven en horecagelegenheden kiezen er bewust voor om te adverteren met biologische ingrediënten. En ook zorginstellingen kiezen steeds vaker voor het duurzame alternatief. Minister Kamp van Economische Zaken voorziet dat het bedrijfsleven gehoor zal geven aan deze trend en in de toekomst het aanbod van duurzaam verder uit zal breiden. Biedt u uw klanten ook al duurzame producten? Gezien de alsmaar toenemende vraag, is het onderzoeken van deze trend ongetwijfeld de moeite waard.

Vond u dit artikel interessant? Lees ook: De concurrentie in de horeca neemt toe. Wees slim en specialiseer in een klantgroep! Of het artikel: Waarom concept stores zo succesvol zijn.