De concurrentie in de horeca neemt toe. Wees slim en specialiseer in een klantgroep!

Mannen drinken bier in kroeg

“Een café voor iedereen is een café voor niemand”

Caféhouders voelen steeds meer concurrentie van festivals, evenementen én andere cafés om bezoekers aan te trekken voor een avondje uit. De oplossing? Specialiseer in een klantgroep. Zo concluderen Koninklijke Horeca Nederland en onderzoeksbureau GfK hun onderzoek ‘Wie is die gast?’. In een marktonderzoek vroegen zij meer dan duizend Nederlandse horecabezoekers naar de ideale avond uit. Wat blijkt? De succesfactoren voor een goedlopend café zijn: de sfeer, het gezelschap en het eten. GfK onderscheid de zes belangrijkste klantgroepen.
Avonturiers
Deze groep bestaat hoofdzakelijk uit mannen die regelmatig naar het café gaan. Ze hebben een mbo- of hbo-opleiding afgerond en verdienen nu een gemiddeld salaris. Ze staan open voor verrassingen, maar gezellig met vrienden een (speciaal) biertje drinken staat voorop. Heb je assertief personeel, serveer je een goede bittergarnituur of portie spareribs en draai je mainstream plaatjes? Dan komt de ‘avonturier’ graag naar jouw café.

De open-minded
Met een exotische cocktail, gin-tonic of vers sapje bedien je deze groep het beste. De open-minded zijn met name hoogopgeleide vrouwen tussen de twintig en veertig jaar die op zoek zijn naar iets nieuws: hippe muziek, pittige hapjes en trendy personeel.

Dromers
De dromer is een vaak lager opgeleide jonge vrouw. Zij is op zoek naar een rustig café of terras om gezellig bij te kletsen met vriendinnen onder het genot van een zoete witte wijn en een sigaretje. Draai top 40 muziek op de achtergrond en kies voor bekende gerechten, het liefst geserveerd door leuke jonge mannen.

Kwaliteitszoekers
Kwaliteit staat hoog in het vaandel voor deze klantgroep. Zij zijn veertig-plus, hoogopgeleid en verdienen bovenmodaal. Voor een avondje uit betaalt de kwaliteitszoeker graag iets meer voor een goede port, een divers wijnaanbod en een uitstekende kaasplank. Zorg dat je de kwaliteit van je zaak waarborgt door personeel aan te nemen met verstand van zaken dat is opgewassen tegen kritische klanten.

Ouders van Nu
Deze klanten hebben een jong gezin waardoor ze minder vaak een avondje uitgaan dan ze zouden willen. Hun ideale avondje uit is een fijn restaurant of terras waar ze een lekker biertje of goede kop koffie kunnen drinken. Ze kiezen vaak voor saté, een pannetje mosselen of een goede biefstuk. Je trekt deze klantgroep aan met voldoende speelmogelijkheden voor de kinderen.

Huiselijken
Voor de huiselijke klant is gewoon al gek genoeg. Het opleidingsniveau en inkomen van deze klantgroep is wat lager en het betreft vaak mannen en vrouwen van middelbare leeftijd. Ze komen vrijwel nooit in het café, behalve voor een borrel of receptie. Eerst eten ze thuis iets, drinken dan een paar pilsjes en frisjes en gaan op tijd naar huis. Als horecaondernemer verleid je deze klantgroep om langer te blijven met een huiselijke en warme sfeer. Deze klant zal niet snel zelf om een drankje vragen dus zorg voor oplettend personeel dat ook tijd maakt voor een praatje.

Trek ook meer bezoekers naar je zaak met instagram! Tips van een chef met ruim 31K volgers lees je hier. Wil je nog meer interessante artikelen voor horecaondernemers lezen? Bekijk onze branchepagina voor de horeca.