Werkt dat a4’tje in de etalage nog of denk je erover om, net als McDonalds, een gratis hamburgermenu aan te bieden om sollicitanten te enthousiasmeren? Het vinden van de juiste kandidaat vergt flexibiliteit en een dosis creativiteit van jou als werkgever. Jezelf als bedrijf profileren is tegenwoordig een must. Maar het is ook belangrijk om te werken aan de offline zichtbaarheid en branding van je bedrijf. Zo profileren grote werkgevers zoals ING, Shell, Google en NS zich al jaren offline tijdens de Nationale Carrièrebeurs die aanstaande 5 en 6 april weer plaatsvindt in de RAI in Amsterdam. Maar werkt dit ook voor kleine bedrijven?

De Nationale Carrièrebeurs brengt ook dit jaar weer ruim 9.000 studenten, starters en young professionals persoonlijk in contact met potentiële werkgevers. Er worden hier onder andere gratis workshops, masterclasses en presentaties aangeboden aan potentiële werknemers om goed van start te kunnen gaan op de arbeidsmarkt.

Een stand bemannen op een landelijk event, zoals de Nationale Carrièrebeurs, lijkt misschien alleen interessant voor de grotere bedrijven. Maar ook als kleine ondernemer kun je hier van leren. Je ziet op de beurs namelijk dat de grote bedrijven zich online en offline zichtbaar maken en laat dat nét iets zijn waar het bij kleinere ondernemers nog beter kan. Het is belangrijk om een goede mix van online en offline wervingsmethoden te gebruiken. Met name als je, net als zoveel werkgevers, steeds meer moeite hebt met het vinden de juiste kandidaat.

Offline en online werven

Je denkt misschien ‘Makkelijker gezegd dan gedaan dat offline en online werven, maar hoe doe ik dat dan’?

Online werven via vacaturesites als Indeed, Monsterboard en de Nationale Vacaturebank bieden je de mogelijkheid om (tegen betaling) je vacatures onder de aandacht te brengen. Ook social media, zoals LinkedIn wordt steeds vaker ingezet als recruitment tool. Zo bereik je snel een grote groep potentiële kandidaten. Maar waaróm zouden zij bij jou solliciteren? De kans bestaat dat ze je bedrijf niet (goed) kennen en al helemaal niet weten of het bedrijf wel bij hen past.

Door ook offline te werven en te werken aan je employer branding, zet je je bedrijf op de kaart en steek je je kop boven het maaiveld uit. Zo val je op! Daarnaast biedt een event zoals de Nationale Carrièrebeurs de bezoekers de kans om persoonlijk in gesprek te gaan met huidige medewerkers van een bedrijf. ‘Hoe is het om te werken voor bedrijf x?’, ‘Hoe ziet een werkdag eruit?’, ‘Wat vind je van de begeleiding en aansturing?’, ‘Is er ruimte om door te groeien?’. Het antwoord op deze en meer vragen haal je vaak niet uit een platte vacaturetekst op een vacaturesite of social media kanaal.

Heb je niet de budgetten om deel te nemen aan de Nationale Carrièrebeurs, bedenk dan waar geschikte kandidaten actief zijn. Denk aan universiteiten, vakscholen en winkelcentra, uiteraard geheel afhankelijk van de functie. Trek de stoute schoenen aan en ga op pad, spreek je toekomstige werknemers aan!

Zelf werven of uitbesteden

Werving en selectie vraagt dus om de nodige dosis flexibiliteit, creativiteit en je begeven buiten de gebaande paden. Maar ja, ligt daar wel jouw expertise of heb je er echt geen kaas van gegeten? En waar haal je de tijd vandaan om die acties op touw te zetten? Het is niet voor niets dat Nederland zoveel werving- en selectie, recruitment- en uitzendbureaus kent. De totstandbrenging van de juiste match is echt een vak apart. Het uitbesteden van je werving en selectie bespaart je vaak enorm veel tijd en daarmee geld. Daarnaast kan de juiste partner je ook helpen bij het bouwen aan een sterke employer branding; het aantrekkelijk maken van je bedrijf en/of je merk.

De ideale kandidaat gevonden, maar wat nu?

Oke, je hebt hem/haar gevonden: de ideale kandidaat voor jouw vacature. Dan komt de keuze voor het inrichten van het werkgeverschap om de hoek kijken. Neem je de werknemer in eigen dienst of via een uitzend-/payrollpartner? Beheer je zelf de personeels- en salarisadministratie of besteed je het uit? Allemaal vragen die jou als ondernemer bezig houden wanneer je personeel aanneemt. Weten wat Please en de payrolldienstverlening voor jou kan betekenen? Download het e-book ‘Wil je gaan payrollen? Dit moet je weten!’ of neem gerust contact met ons op via 0492 – 388 888 of info@please.nl. Wij helpen je graag!

04 april 2019 Door Marloes Goossens
Marloes Goossens

Meer gerelateerde artikelen

5 voordelen van het in dienst nemen van een AOW’er

04 juni 2019

Het in dienst nemen van een AOW'er levert voor jou als werkgever buiten een bak kennis en ervaring, ook nog ...

Lees verder

Het klantverhaal van… Helder! Personeelsmanagement

31 mei 2019

In de rubriek klantverhalen deelt Please de ondernemersverhalen van opdrachtgevers. Die 1.100 opdrachtgevers ...

Lees verder

Juriste van Please over het aannemen van de WAB

29 mei 2019

Gisteren is de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) van minister Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid ...

Lees verder

Businesscase: De bedrijfscultuur van Zappos

28 mei 2019

Bedrijfscultuur is een begrip dat je steeds vaker tegenkomt en met name door managers te pas en te onpas wordt...

Lees verder

7 tips voor een sterke klantrelatie

22 mei 2019

Een sterke klantrelatie is voor goed werkgeverschap erg belangrijk. Please geeft graag 7 tips voor een sterke ...

Lees verder

Seizoenwerkers en flexibiliteit in de agrarische sector

16 mei 2019

Seizoenswerkers en flexibiliteit, dé sleutelwoorden van deze periode. Asperges, maar ook aardbeien gaan als ...

Lees verder