Nog even en de winterperiode staat weer voor de deur. Het wordt sneller donker en het wordt kouder. Dat heeft effect op onze weerstand en onze gemoedstoestand. Voor velen is het dus even omschakelen, zowel fysiek als mentaal. Voor je het weet heb je een griepje te pakken en dat wil je natuurlijk liever voorkomen. Het CBS meldde dat in het eerste kwartaal van 2018 er een ongekend hoog verzuimpercentage was, namelijk 4,9%. Grote boosdoener: de griepepidemie.

Helemaal voorkomen kan natuurlijk nooit, maar hoe hou je de bacillen zoveel mogelijk buiten de (kantoor)deur? 4 praktische tips, die morgen toepasbaar zijn op kantoor:

Tip 1: Tissueboxen

Voorzie de medewerkers volop in papieren zakdoekjes. Het is namelijk belangrijk dat de bacillen tijdens het niezen, snotteren en snuiten zo min mogelijk verspreid worden. Door overal tissueboxen neer te zetten zullen medewerkers dit zoveel mogelijk in de papieren zakdoekjes doen die daarna meteen in de prullenbak verdwijnen.

Tip 2: Extra aandacht voor veel aangeraakte oppervlakken

Waarschijnlijk heb je weleens vernomen dat er op een toetsenbord meer bacillen zitten dan op een wc-bril. Kijk eens goed om je heen en poets juist die oppervlakken die veel worden aangeraakt. Denk aan toetsenborden, deurklinken, telefoonhoorns en dergelijke. Pompjes met desinfectiemiddel voor je handen hangen niet alleen in ziekenhuizen, maar passen ook prima in kantoorpanden. Sowieso is regelmatig handen wassen aan te bevelen.

Tip 3: Vervang ventilatiefilters

Het was een hete zomer en ventilatiesystemen hebben overuren gedraaid. Al ooit eens goed zo’n ventilatierooster bekeken? Grote kans dat die roosters wel een extra schoonmaakbeurt kunnen gebruiken. Deze maatregel zal dus een positieve bijdrage leveren aan de luchtkwaliteit van het kantoor.

Tip 4: Frisse lucht

In het verlengde van de vorige tip, ligt tip 4: frisse lucht! Ook al is het koud, een beetje frisse lucht op zijn tijd doet wonderen en stimuleert ook de luchtkwaliteit als je geen ventilatiesysteem hebt. Van kou op zich krijgen we tenslotte geen griep! Met andere woorden, zet af en toe een raampje open, dat zorgt letterlijk voor een frisse blik.

Als je deze eenvoudig toepasbare, praktische tips ter harte hebt genomen, dan ben je al goed op weg. Iedere ziektegeval wat hiermee wordt voorkomen is mooi meegenomen toch? Wil je de grootste risicofactoren uitsluiten, zet dan alle medewerkers met jonge kinderen in een aparte ruimte. Grapje natuurlijk 😉

05 oktober 2018 Door Anne Berkers
Anne Berkers

Meer gerelateerde artikelen

Een goede inwerkperiode. Wat levert dat op?

15 februari 2019

Een goede inwerkperiode is van groot belang. Het bepaalt voor een groot deel hoe snel je (nieuwe) medewerker ...

Lees verder

Griep op de werkvloer? Wat nu?

06 februari 2019

In Nederland is alweer een aantal weken sprake van een griepepidemie. Iets wat voor jou als werkgever niet ...

Lees verder

Blog van onze HR specialiste

29 januari 2019

Het is weer tijd voor een blog van onze HR specialiste Malaika van den Eijnde. Deze keer vertelt zij over haar...

Lees verder

Blog van onze backoffice-expert

22 januari 2019

Tijd voor een nieuwe blog van onze backoffice expert. Deze keer alles over de jaaropgaaf. Mark van Kuijen ...

Lees verder

Blue Monday? Met deze 5 tips start je de dag positief!

21 januari 2019

Vandaag is het Blue Monday. Hoe zorg je dat jij en je team optimistisch en positief blijft in de koude en ...

Lees verder

Prestatieloon, wat is het en wat levert het op?

16 januari 2019

Hoe zorg je ervoor dat je medewerkers gemotiveerd en gedreven blijven? Een goede HR cyclus helpt. Maar heb je ...

Lees verder