15 jaar geleden namen Willie van Mierlo en zijn vrouw Mariette Wesa Tuinhout over van de toenmalige eigenaar. In april van dit jaar stond dan ook een groots jubileumweekend voor leveranciers, klanten, personeel, belanghebbenden, vrienden en familie op de planning, maar dat was in tijden als deze niet verantwoord. Gelukkig hebben Willie, Mariette, en hun zoon Mark – die inmiddels ook in het familiebedrijf werkt – het lekker druk. Wij belden met Willie en Mark om te vragen hoe zij het ondernemen tijdens de coronaperiode ervaren en wat zij merken van alle maatregelen.

Van tuinhuisjes naar tuinkamers

In de afgelopen 15 jaar heeft Willie het bedrijf enorm laten groeien. ‘Ik werkte zelf bij Wesa toen ik het overnam’ begint Willie zijn verhaal. ‘We begonnen met 3 medewerkers en verkochten vooral simpele tuinhuisjes en speeltoestellen. Mijn vrouw en ik hebben het uitgebouwd tot wat het nu is: een bedrijf met 11 medewerkers dat eigenlijk alles biedt wat enigszins met hout en tuin te maken heeft. Denk aan overkappingen, vlonders, schuttingen, zonnedoeken, pergola’s en ga zo maar door. We plaatsen alles, maar doen ook het werk eromheen zoals bestrating, elektra en loodgieterswerk. Tuinhuisjes hebben we ook nog steeds, maar het zijn nu meer luxe tuinkamers. En in plaats van één soort schutting hebben we er nu een stuk of 15.’

Tuinhuisjes hebben we ook nog steeds, maar het zijn nu meer luxe tuinkamers

De vraag naar luxe

Het bedrijf is nagenoeg vanzelf zo gegroeid, op basis van vraag en aanbod, vertelt Willie: ‘Mensen willen steeds meer luxe. Een mancave voor vader, een schildersatelier voor moeder of een indrinkplek voor de jeugd. En ook de leveranciers komen met steeds luxere dingen. Vroeger kregen we een dun foldertje met 15 pagina’s. Nu krijgen we meerdere brochures met ruim 300 pagina’s waaruit we kunnen bestellen. De keuze is echt reuze.’

Werken in het familiebedrijf

Drie jaar geleden kwam ook zoon Mark bij het familiebedrijf. ‘Er stond toen een vacature open bij ons pap’ vertelt Mark. ‘Ik had het prima naar mijn zin bij mijn werkgever op dat moment, maar ik dacht: Als ik het nu niet doe, zit er straks iemand anders op mijn plek.’ Het was natuurlijk wel even wennen voor Mark, samenwerken met zijn ouders. ‘We zien elkaar natuurlijk ook privé, maar we hebben goede afspraken en het gaat nu perfect’. ‘Ja’ vult Willie aan. ‘Sommige mensen worden gek nu ze 24 uur per dag bij elkaar op de lip zitten, maar ik ben het niet anders gewend. Ik werk al 35 jaar samen met mijn vrouw en nu met Mark erbij, dat is juist leuk!’

Dankzij de intelligente lockdown kunnen we goed blijven werken. Maar in het begin maakten we ons wel zorgen

Aan de goede kant van de streep

Op dit moment gaat het ondanks de coronacrisis goed bij Wesa, maar dat had ook zomaar anders kunnen zijn beseft Willie zich: ‘We zijn vooral buiten aan het werk en hoeven niet bij de mensen binnen te komen. Anderhalve meter afstand bewaren gaat dus goed. In de showroom hebben we ook allerlei maatregelen getroffen. Desinfecterende handgels en vochtige doekjes bij de entree en de kassa én schermen van plexiglas zodat we toch met de klanten aan één tafel kunnen zitten. Dankzij de intelligente lockdown kunnen we goed blijven werken. Maar in het begin maakten we ons wel zorgen. Als er een totale lockdown was gekomen, hadden we aan de andere kant van de streep gestaan. Dan hadden we niets kunnen plaatsen en was het werkgeven aan 11 man een financiële strop geweest. Maar gelukkig hebben we heel accuraat gereageerd. Twee hoestende en proestende medewerkers hebben we meteen naar huis gestuurd, tot ze na een paar weken weer helemaal fit waren’ aldus Willie.

‘Ook hebben we alle geplaatste orders nagebeld met de vraag of de klant het wel fijn vond als onze jongens langskwamen’ gaat Mark verder. ‘En het aantal bezoekers in de winkel en het aantal offertes bleef gelukkig normaal. De beslissing om ook echt iets aan te schaffen liet wat langer op zich wachten in het begin, maar dat is daarna juist losgebarsten. We hebben het nu heel druk.’

Normaal gesproken hebben we de piek op vrijdag en zaterdag, maar nu komen de mensen te pas en te onpas

Lekker druk

Wesa heeft te maken met een seizoenspiek, want ondanks alle veranderingen, wordt ook nu het vakantiegeld bij veel mensen gewoon uitgekeerd. Daarbovenop komt nu dat de meeste (verre) vakanties zijn gecanceld, en dat geld moet ergens worden uitgegeven. Dat merken ze bij Wesa Tuinhout. ‘De mensen zijn nu meer thuis, zitten in de tuin en denken dan: ‘Goh daar moet ik iets aan doen’ vertelt Willie. ‘Normaal gesproken hebben we de piek op vrijdag en zaterdag, maar nu komen de mensen te pas en te onpas. Daarom hebben we ook, met pijn in ons hart, de openingstijden aangepast en vragen we voortaan om eerst een afspraak te maken om het beheersbaar te houden.’

Als bedrijven failliet gaan, zullen onze klanten hun order dan annuleren? Ik weet het niet

Toch zijn Willie en Mark voorzichtig als het aankomt op voorspellingen voor de toekomst. ‘De zomerperiode is altijd een drukke tijd voor ons. Alle projecten zullen wel doorgaan, maar we zijn behouden voor volgend jaar. Dit jaar hebben veel mensen hun tuin gedaan, dus wie weet of het volgend jaar daardoor rustiger wordt’ zegt Mark. ‘Daarnaast is de kans groot dat er een economische crisis aankomt’ gaat Willie verder. ‘Als bedrijven failliet gaan, zullen onze klanten hun order dan annuleren? Ik weet het niet.’

En het jubileumfeest? ‘Ach’ zegt Willie ‘Dat komt nog wel een keer. Eerst maar eens kijken hoe alles omtrent corona zich ontwikkelt. De gezondheid van ons personeel en van heel Nederland is het belangrijkst. Wie weet maken we er volgend jaar een grandioze seizoensopening van, maar ik denk dat we corona in Nederland voorlopig nog niet kwijt zijn.

Marloes Goossens Marketing en communicatie
Marloes Goossens

Meer gerelateerde artikelen

Een leven lang leren: DOEN!

15 juli 2020

De noodzaak van een leven lang leren begint steeds meer door te dringen tot onze samenleving. Onze HR expert ...

Lees verder

Het ondernemersverhaal van… Dutch Expat Shop

30 juni 2020

Dutch Expat Shop in Aarle-Rixtel is een goed voorbeeld van bedrijven die hun omzet enorm zien stijgen als ...

Lees verder

Het effect van corona op ondernemers

30 juni 2020

Het effect van corona op ondernemers begint langzaam maar zeker zichtbaar te worden. Onze algemeen directeur, ...

Lees verder

4 essentiële vragen voordat je (weer) personeel aanneemt

18 juni 2020

Sta je op het punt om nieuw personeel aan de nemen? Lees dan deze blog van Please HR expert Malaika. Na het ...

Lees verder

Even Skypen? Adviesgesprekken op afstand

16 juni 2020

Normaal gesproken zitten onze adviseurs dagelijks op de weg, bezoeken zij diverse bedrijven en zitten ze aan ...

Lees verder

Functioneringsgesprekken voeren tijdens corona

09 juni 2020

Het is alweer juni: dé tijd voor de functioneringsgesprekken. Maar wat nu als je bedrijfsvoering er door ...

Lees verder