In de rubriek klantverhalen deelt Please ondernemersverhalen van opdrachtgevers. We hebben maar liefst 1.100 opdrachtgevers die we ontzorgen met onze dienstverlening. Zij hebben allemaal hun eigen unieke verhaal te vertellen, dat andere ondernemers weer kan inspireren.

Dit keer in de spotlight: Ratho. Een ICT dienstverlener, opgericht door Thomas Schepers, die bedrijven helpt met slimme en afgestemde IT oplossingen. Thomas vertelt waarom hij is begonnen met ondernemen, wat zijn drijfveren zijn en waarom hij zijn personeelszaken al meer dan 13 jaar uitbesteedt aan Please.

Focus op onderwijs en MKB

Ratho bestaat al bijna 15 jaar en is gevestigd in Eindhoven. Thomas heeft het bedrijf destijds samen met een compagnon opgezet. Ze richten zich op werkplekbeheer voor het MKB en het primair onderwijs en daaraan gelieerde organisaties en stichtingen. Thomas: ‘Het MKB is vrij breed natuurlijk, onze klanten zijn ZZP ‘er tot midden zakelijk. Op basis van de drie-eenheid mensen, processen en technieken bepalen we binnen de gestelde kaders de beste oplossing om onze opdrachtgevers te ondersteunen bij het behalen van hun successen. We kijken dan samen welke IT we inzetten, bijvoorbeeld het inzetten van clouddiensten zoals Microsoft 365, Teams, wifi of VoIP. Na de implementatie zorgen wij ervoor dat de gekozen IT oplossing werkt op alle werkplekken van onze opdrachtgevers.’

Als de IT binnen een organisatie goed werkt, hoor je ze zelden, maar als het niet goed werkt is het tegenovergestelde het geval

Aanbestedingen

IT is vrij onvatbaar voor veel mensen, merkt Thomas. ‘Het staat of valt bij de uitleg die je geeft. Als de IT binnen een organisatie goed werkt, hoor je ze zelden, maar als het niet goed werkt is het tegenovergestelde het geval. Nieuwe opdrachtgevers krijgen we dan ook regelmatig binnen via onze huidige opdrachtgevers die ons aanbevelen omdat ze tevreden zijn, of er bellen organisaties omdat ze op zoek zijn naar een second opinion. Ze zijn dan niet ontevreden over hun huidige partij, maar willen graag een andere blik. Onze opdrachtgevers in het onderwijs krijgen we daarentegen vaak binnen via naamsbekendheid of aanbestedingen. Stichtingen zijn dan op zoek naar een nieuwe IT dienstverlener of beheerder. Er is maar een beperkt groepje in Nederland dat daaraan kan meedoen en wij zijn er daar één van. Daarnaast vinden we ook klanten via online marketing, denk aan SEO en SEA.’

Onze opdrachtgevers verwachten dat we [in coronatijden] meer ondersteuning bieden, en het liefst ook zo snel mogelijk. Daar zetten we dus ook vol op in

Impact van het coronavirus

Thomas: ‘Onze opdrachtgevers verwachten dat we meer ondersteuning bieden, en het liefst ook zo snel mogelijk. Daar zetten we dus ook vol op in, we willen graag aan deze verwachtingen voldoen. Samen met onze opdrachtgevers borgen we dit verwachtingspatroon.’ Alhoewel mensen in coronatijden afhankelijker zijn van IT dan ooit, heeft Thomas als ondernemer ook wel zorgen over de ontwikkelingen naar aanleiding van het coronavirus: ‘We zijn gewend geraakt aan menselijk contact, en dat heeft de afgelopen maanden een flinke dreun gehad. Of je nu bij een accountancykantoor werkt, bij Please of bij een IT bedrijf, uiteindelijk valt of staat je werkplezier en het resultaat van het bedrijf door de mensen met wie je het samen doet. Door corona is het samenwerken moeilijker geworden, je moet daar een nieuwe draai in vinden.’

Ik ben geen HR-expert en wil dat ook niet worden. Daarom hebben we ervoor gekozen alle HR-zaken onder te brengen bij Please

Medewerkers in vaste dienst

Het bedrijf is de afgelopen jaren flink gegroeid en heeft inmiddels 26 mensen, inclusief stagiaires, voor zich werkzaam. Alle medewerkers staan op de payroll bij Please, ook de medewerkers met een vast contract. Dat is een bewuste keuze volgens Thomas: ‘Ik ben geen HR-expert en wil dat ook niet worden. Daarom hebben we ervoor gekozen alle HR-zaken onder te brengen bij Please, zo weten we zeker dat het goed geregeld is. Omdat we zo zijn gegroeid zouden we de HR-zaken inmiddels ook zelf intern kunnen doen. Maar het feit dat we juist bepaalde processen niet intern hoeven te borgen vind ik een groot voordeel van payrolling. HR-zaken behoren niet tot onze kerntaken en dat willen we ook graag zo houden.’

Meer weten over Ratho en de keuze voor Please? Lees dan ook de klantcase van Ratho. Daarin vertelt Thomas alles over de samenwerking met Please en de voordelen van het uitbesteden van hun personeelszaken.

Lees hier de klantcase van Ratho
Charlotte Hendriks Marketing en communicatie
Charlotte Hendriks

Meer gerelateerde artikelen

Het ondernemersverhaal van John Vermeulen Fietsplezier

16 november 2020

In dit ondernemersverhaal spreken we met John Vermeulen, eigenaar van John Vermeulen Fietsplezier, een ...

Lees verder

De werkweek van HR expert Malaika

10 november 2020

Een inkijkje in de week van onze HR expert Malaika. Hoe ziet haar werkweek eruit, wat doet zij voor onze ...

Lees verder

5 werkgeverstips voor schoonheidsspecialisten

15 oktober 2020

Heb jij een eigen schoonheidssalon? En heb je personeel in dienst? Het werkgeverschap kan de nodige ...

Lees verder

Werkgeluk, maak er tijd voor

22 september 2020

Wat is werkgeluk en waarom is het zo belangrijk om hier aandacht aan te besteden, ook in de hectische tijden ...

Lees verder

Flex moet verder aan banden volgens commissie Borstlap

08 september 2020

Vanaf 1 september heeft politiek Den Haag haar werkzaamheden weer hervat. Grote kans dat ook de technische ...

Lees verder

Werkgevers, zet de pauzeknop uit en druk op PLAY!

26 augustus 2020

Je hebt een passie en een visie, je bent creatief, je durft risico’s te nemen en je hebt lef: jij bent een ...

Lees verder