In de rubriek klantverhalen deelt Please ondernemersverhalen van de maar liefst 1.000 opdrachtgevers die het bedrijf ontzorgt met haar dienstverlening. Elke opdrachtgever heeft op zijn beurt een uniek ondernemersverhaal wat de moeite waard is om te delen.

Daarom deze keer uitgelicht door Please: John Vermeulen Fietsplezier. Een fietsenwinkel met een breed assortiment aan fietsen voor het hele gezin. Van kinderfietsen, stadsfietsen en mountainbikes tot aan e-bikes en speed pedelecs: extra snelle elektrische fietsen waar je een helm voor op moet. We gaan in gesprek met eigenaar John Vermeulen.

Klantcase John VermeulenEen echt familiebedrijf

John heeft de winkel jarenlang samen met zijn vader Paul gerund. Inmiddels runt hij zelf de twee winkels in Geldrop en Eindhoven: John is dus in het ondernemen gerold via de familie. Hij vertelt: ‘Mijn opa is de winkel gestart in 1939. Door de jaren heen hebben we verschillende winkels gehad in de regio Eindhoven en waren er veel familieleden betrokken. In de oorlog heeft het een tijd stil gelegen. Mijn vader heeft het op den duur overgenomen en het verder uitgebouwd. Daarna heb ik het roer overgenomen. Inmiddels werken mijn zoon en dochter en mijn broer en zíjn zoon ook in de zaak. Het is een echt familiebedrijf.’ Het ondernemen heeft John altijd leuk gevonden: ‘Iedere dag in onze winkels is anders, de klanten zijn altijd anders. Dat houdt het na zo’n lange tijd ook leuk!’

Sponsoring van de lokale clubs

Omdat het familiebedrijf al zo lang bestaat heeft het een goede naam in de regio. Dat helpt hem bij het aantrekken van nieuwe klanten. John: ‘Vroeger deden we ook veel print advertenties om aan nieuwe klanten te komen, maar de laatste tijd adverteren we via Google en social media. En sponsoring van lokale sportclubs, daar doe ik nog steeds aan mee, je wilt toch iets bijdragen aan de gemeenschap. Dus doen we ook jaarlijks een bijdrage aan de voetbalclub waar ik voorzitter van ben.’

Brede dienstverleningKlantcase John Vermeulen

John heeft zowel particuliere als zakelijke klanten. ‘We hebben een breed aanbod aan fietsen die we verkopen en waarvoor we ook de service en het onderhoud verzorgen. We merken dat prijs niet meer het allerbelangrijkste is, het gaat vooral om de service eromheen. We proberen het serviceniveau daarom altijd op te krikken. Zo bieden we toegevoegde waarde op onze fietsen. Daarin kun je je als ondernemer onderscheiden!’

We merken dat prijs niet meer het allerbelangrijkste is, het gaat vooral om de service eromheen

Voor bedrijven regelt John het fietsparkbeheer of fietsenplan. ‘Dan leveren we fietsen af na bestelling en we verzorgen het onderhoud. Ook zijn leasefietsen er sinds kort bijgekomen. Steeds meer werknemers kiezen daarvoor. Je neemt dan een fietsabonnement af voor 75 euro per maand inclusief onderhoud en verzekering. En dat is fiscaal ook heel aantrekkelijk.’

Extreem goed jaar dankzij corona

Sinds het coronavirus merkt John dat er meer vraag is naar fietsen, bij zowel bedrijven als particulieren. Hij zit dan ook zeker niet aan de verkeerde kant van de markt als het gaat om de gevolgen van corona. ‘We hebben een extreem goed jaar, wij zitten zeker niet aan de kant waar de klappen vallen. De sportscholen zijn lang gesloten geweest. Mensen konden niet op vakantie, dus iedereen ging fietsen. Daar profiteren wij enorm van. Ik ben daar natuurlijk blij om maar vind het ook rot voor bedrijven in andere sectoren.’

Mensen konden niet op vakantie, dus iedereen ging fietsen. Daar profiteren wij enorm van

Vooral het aanbod en de afname van elektrische fietsen is de afgelopen tijd enorm toegenomen. Ook bij John Vermeulen Fietsplezier: ‘Dat vergt andere kennis van onze monteurs. Zij moeten nu veel dingen doormeten om eventuele storingen op te sporen en uit te sluiten. Je moet de ontwikkelingen in het vakgebied dus goed blijven volgen,’ aldus John.

Zijn er ook kopzorgen?

John: ‘Zeker. We moeten altijd zes maanden vooruit kijken met onze bestellingen, dat vind ik op dit moment lastig inschatten. Gaan we weer zo’n goed jaar draaien en moet ik dus veel meer bestellen? Of juist minder? Maar dan zit ik straks met een overschot of met een tekort halverwege het jaar. Dat zijn moeilijke dingen.’

Ontzorgen met payrolling

Met deze onzekerheid in gedachte is John blij dat hij twintig jaar geleden heeft gekozen voor Please. ‘Ik ken ze al heel lang. Toentertijd kwam er een nieuwe wet waardoor je als ondernemer veel zelf moest bijhouden. Bij Please sprak het complete ontzorgen me aan. Ik zag een advertentie van ze in een krant en dat heb ik bewaard. Op een gegeven moment ben ik met ze in contact gekomen.’

Omdat de uren bij Please op de factuur staan, kunnen we de uren heel gemakkelijk doorbelasten tussen de vestigingen, dat zie ik als groot voordeel

Hij vertelt verder over zijn keuze voor payrolling: ‘Niet alle medewerkers staan op de payroll bij Please, maar de meeste krachten wel. Onze eigen familie en de wat duurdere krachten, bijvoorbeeld de bedrijfsleiders, staan op onze eigen loonlijst. Dat is een bewuste keuze vanwege de hoogte van de opslagfactor voor duurdere krachten. We hebben een uitgebreide werkplaats op beide vestigingen in Eindhoven en Geldrop. Op iedere locatie staan vier monteurs en vier verkoopadviseurs. De adviseurs verzorgen in rustige uren ook de bestellingen en planningen. Omdat de uren bij Please op de factuur staan, kunnen we de uren heel gemakkelijk doorbelasten tussen de vestigingen, dat zie ik als groot voordeel.’

Medewerkers zijn ook tevreden

‘Mijn medewerkers zijn ook heel blij met Please. Zo krijgen ze elke maand op een vaste datum hun salaris. Toen ik het nog zelf deed, wisselde dat nog wel eens. Ik had zelf onderschat hoe belangrijk ze dat vinden. Maar ook andere dingen zijn gewoon goed geregeld nu. Dat vind ik fijn voor mijn mensen en voor mezelf.’

Meer weten over John Vermeulen Fietsplezier en de keuze voor Please? Lees dan ook de klantcase. Daarin vertelt John alles over de samenwerking met Please en de voordelen van het uitbesteden van hun personeelszaken.

Lees hier de klantcase van John Vermeulen Fietsplezier
Charlotte Hendriks Marketing en communicatie
Charlotte Hendriks

Meer gerelateerde artikelen

Dit is er veranderd voor werkgevers per 1 januari 2021

12 januari 2021

Per 1 januari 2021 is er weer van alles veranderd op het gebied van wet- en regelgeving voor ondernemers met ...

Lees verder

Nieuw jaar, nieuwe visie, nieuwe directie

08 januari 2021

Samen met Hans van de Ven vormen Jad Berad en Mark Mollen de nieuwe driekoppige Please directie. Wij spraken ...

Lees verder

Kerstspeech voor je medewerkers? Dit zijn de Do’s & Don’ts

15 december 2020

Kerstspeech voor je medewerkers in Corona tijd? HR expert Malaika vertelt jou de do's en don'ts voor een goede...

Lees verder

Het ondernemersverhaal van Celil Bedrijfsdiensten

15 december 2020

Het ondernemersverhaal van Celil Bedrijfsdiensten. Een bijzonder familiebedrijf in de schoonmaak dat zich ...

Lees verder

Please maakt werven en selecteren voor het MKB gemakkelijk

11 december 2020

Gemakkelijk en snel nieuw personeel aannemen? Dankzij een unieke samenwerking met softwarebedrijf Harver, ...

Lees verder

Het ondernemersverhaal van… Ratho

21 oktober 2020

In dit ondernemersverhaal spreken we met Thomas Schepers, oprichter en eigenaar van Ratho, een ICT ...

Lees verder