De coronacrisis treft veel ondernemers hard, zoals Sjef van Stratum beschreef in zijn ondernemersverhaal tijdens corona. Toch zijn er (gelukkig!) ook bedrijven die hun omzet juist enorm zien stijgen als gevolg van de crisis. Dutch Expat Shop in Aarle-Rixtel is daar een goed voorbeeld van. De webshop in typisch Nederlandse en Belgische producten maakte de laatste jaren al een flinke groei door, maar het aantal bestellingen rees de pan uit sinds het begin van de coronacrisis. Wij spraken met Stephanie Nooijen-Fietelaars van Dutch Expat Shop om te vragen naar het ondernemersverhaal van dit familiebedrijf tijdens corona.

De oprichting van Dutch Expat Shop

Stephanie is altijd nauw betrokken geweest bij Dutch Expat Shop. ‘Mijn broer Mark heeft het bedrijf in september 2013 opgericht’ vertelt Stephanie. ‘In de anderhalf jaar daarvoor werkte en reisde hij in Azië. Daar miste hij de typisch Nederlandse pindakaas, hagelslag en stroopwafels. Toen hij na zijn reis thuiskwam kon hij niet direct werk vinden. En zo maakte hij van een nood een deugd met Dutch Expat Shop’.

Trial en error

Het bedrijfje begon heel klein, thuis aan de salontafel. ‘Ik vergeet nooit meer het moment dat de eerste bestelling binnenkwam. We kochten de boodschappen bij Jumbo en Delhaize, verpakten het op onze knieën aan de salontafel en stuurden dat op. Mijn vader, moeder en ikzelf hielpen mee, dat doen we overigens nog steeds. Door trial en error zijn we gaan verbeteren.’

We kochten de boodschappen bij Jumbo en Delhaize, verpakten het op onze knieën aan de salontafel en stuurden dat op

Stijgende lijn

Op een gegeven moment nam het aantal bestellingen zover toe dat Dutch Expat Shop verhuisde van de salontafel naar hun garage. Toen naar een klein winkelpand en uiteindelijk naar de huidige locatie: een flinke hal op het bedrijventerrein in Aarle-Rixtel. ‘Zo zijn we door de jaren heen gegroeid’ vervolgt Stephanie haar verhaal. ‘We zijn eigenlijk geen ondernemersfamilie. In het begin appten we in de familie app: ‘Hé, weer een bestelling!’ Nu kijk je een dag niet in het systeem en dan zijn er weer zoveel nieuwe bestellingen.’

Online hamsteren

En die stijgende lijn bleef aanhouden, gaat Stephanie verder: ‘We hebben veel vaste klanten; met name expats en bekende profvoetballers die wekelijks boodschappen bij ons bestellen. Maar ook Amerikanen en Fransen die ooit in Nederland stroopwafels hebben gegeten en ze vervolgens bij ons bestellen als cadeautje. Daardoor zien we met name een piek rond de feestdagen, van september tot december. Maar dit jaar zei ik al tegen Mark: ‘Ik denk niet dat het rustiger wordt’. De piek bleef aanhouden, maar sinds corona is het aantal bestellingen echt geëxplodeerd. Het leek wel of mensen, net als in de supermarkten, online gingen hamsteren. Ook bij ons was er enorme vraag naar toiletpapier, lang houdbare producten, producten in blik en broodmixen. We hadden zelfs een bestelling met 75 zakjes gist. Tja, als de wereld vergaat, kun je maar beter genoeg gist hebben’ grapt Stephanie.

Het leek wel of mensen, net als in de supermarkten, online gingen hamsteren

Een fijn flexibel team

In plaats van 60 bestellingen verwerkt de online supermarkt voor expats er nu zo’n 100 per dag. ‘We hebben gelukkig een heel fijn en flexibel team. Maar onze medewerkers hebben destijds niet voor niets gekozen voor een baan van 28 uur. Zij vonden het geen probleem om tijdelijk wat meer uren te draaien. We bestelden dan een pizzaatje en werkten nog even door. In het begin wisten we niet hoelang de extreme drukte zou duren. Maar toen de stijgende lijn aanhield hebben we samen met Please extra vacatures uitgezet. We hebben nu twee nieuwe inpakmedewerkers en binnenkort start een administratief medewerker. Zo kunnen we straks, hopelijk, weer terug naar de normale uren.’

We hebben gelukkig een heel fijn en flexibel team, maar zij hebben destijds niet voor niets gekozen voor een baan van 28 uur

Garanties en beloftes

Het heeft wel even geduurd voordat Dutch Expat Shop de drukte het hoofd kon bieden. ‘We hebben een enorm goede klantbeoordeling en vinden service erg belangrijk. Maar door het hamsteren hadden wij ook te maken met tekorten bij leveranciers en pakketdiensten die de drukte niet aankonden. Normaal gesproken kan een bestelling met verse producten de volgende dag in Amerika zijn, dat lukte nu niet. We hebben daarom, naast het aannemen van extra personeel, ook via onze website en social kanalen laten weten dat onze service nu mogelijk anders is dan ze van ons mogen verwachten. We hebben nu veel nieuwe klanten en we hopen dat zij bij ons blijven bestellen als het bevalt.’

Gaan we voor groei?

Een rustige periode zien Stephanie en Mark voorlopig niet in verschiet. ‘Ik denk dat er richting de feestdagen weer een piek zal komen’ zegt Stephanie. ‘Ik denk sowieso dat het online bestellen zal toenemen. De vraag is alleen: hoe ga je daar met je bedrijf mee om? Gaan we voor groei? En zo ja, kunnen we dan onze service en snelheid waarborgen? Als ik kijk naar de ambities van Mark en het bedrijf willen we ervoor waken dat we alsmaar groter worden. Het clubje dat we nu hebben is zo fijn.

Als we een volgende stap willen maken, moeten we ook intern alles op orde hebben. Mark staat het liefst op de vloer om het team aan te sturen en zelf mee te helpen. Ik werk veel vanuit huis, naast mijn baan bij een bank. Straks zal ik een hoop taken aan onze nieuwe administratief medewerker overdragen en ga ik weer leuke dingen doen zoals social media en het contact met Please. Ik zeg altijd, je moet doen waar je goed in bent. En dat hopen we in de toekomst ook te blijven doen.

Wil jij lezen hoe Dutch Expat Shop de dienstverlening van Please heeft ervaren tijdens deze coronaperiode? En hoe zij samen met Please de schouders eronder zetten om het maximale uit het bedrijf te halen?

Lees hier dan de klantcase van Dutch Expat Shop
Charlotte Hendriks Marketing en communicatie
Charlotte Hendriks

Meer gerelateerde artikelen

Een leven lang leren: DOEN!

15 juli 2020

De noodzaak van een leven lang leren begint steeds meer door te dringen tot onze samenleving. Onze HR expert ...

Lees verder

Het ondernemersverhaal van… Wesa Tuinhout

09 juli 2020

Wij belden met Willie en Mark het familiebedrijf Wesa Tuinhout om te vragen hoe zij het ondernemen tijdens de ...

Lees verder

Het effect van corona op ondernemers

30 juni 2020

Het effect van corona op ondernemers begint langzaam maar zeker zichtbaar te worden. Onze algemeen directeur, ...

Lees verder

4 essentiële vragen voordat je (weer) personeel aanneemt

18 juni 2020

Sta je op het punt om nieuw personeel aan de nemen? Lees dan deze blog van Please HR expert Malaika. Na het ...

Lees verder

Even Skypen? Adviesgesprekken op afstand

16 juni 2020

Normaal gesproken zitten onze adviseurs dagelijks op de weg, bezoeken zij diverse bedrijven en zitten ze aan ...

Lees verder

Functioneringsgesprekken voeren tijdens corona

09 juni 2020

Het is alweer juni: dé tijd voor de functioneringsgesprekken. Maar wat nu als je bedrijfsvoering er door ...

Lees verder