In de rubriek klantverhalen deelt Please ondernemersverhalen van opdrachtgevers. Please heeft 1.100 opdrachtgevers, allemaal met een eigen uniek verhaal. Stuk voor stuk verhalen die de moeite waard zijn om te delen om op hun beurt andere ondernemers te inspireren. Dit keer het ondernemersverhaal van WEvents in de spotlights, een uitzendbureau voor barpersoneel met Raoul van de Wiel (24) en Youri Ypma (22) aan het roer. Twee jonge ondernemers die al vroeg overtuigd waren dat een eigen bedrijf hun doel was. Niet alleen om geld te verdienen, maar vooral om te doen wat ze leuk vinden!

Gedeelde hobby

Raoul en Youri leerden elkaar via vrienden kennen en bleken een gedeelde hobby te hebben. Ze werkten beiden al jarenlang op festivals achter de bar en stimuleerden hun vrienden om hetzelfde te doen. Zo groeide hun netwerk van vrienden die meewerkten binnen no-time van 10 naar 200 man. In 2018 regelde Raoul voor vijf festivals het personeel; het idee om daar een bedrijf in te starten was geboren. Youri hielp hem met werven en al snel werden de Brabanders naast goede vrienden ook businesspartners in het evenementenbureau WEvents. Youri studeerde bedrijfskunde, Raoul volgde Integrale veiligheidskunde, hun specialismen vullen elkaar mooi aan. Ze zijn allebei in 2018 afgestudeerd en werken part-time bij andere bedrijven in functies waar ze voor gestudeerd hebben. Naast deze banen runnen ze WEvents.

Vrienden van vrienden

De combinatie van geld verdienen en doen wat ze leuk vinden vormt de drijfveer voor Raoul en Youri. “We zagen dat de markt flink groeide, er kwamen steeds meer nieuwe festivals. Uitzendbureaus hebben vaak niet de capaciteit om die festivals te bemensen. Daar speelde we op in met ons netwerk van vrienden én vrienden van vrienden,” vertelt Raoul.

Mond tot mond reclame

Als er een aanvraag binnenkomt, gaat WEvents zitten met de opdrachtgever om in kaart te brengen hoeveel personen hij of zij nodig heeft, op welke tijden en voor welke diensten. Kassadiensten, tickets scannen of bardiensten draaien, ze zijn van alle markten thuis. Youri: “We hoorden vaak: ‘We komen personeel te kort, kennen jullie nog mensen?’ Opdrachtgevers vertelden elkaar positief over ons en dan namen ze contact op. We zijn nu een jaar officieel bezig. We hebben het personeel verzorgd voor evenementen zoals het Junglefestival, Atmoz, Karma en R&B Sunday.” In eerste instantie vonden opdrachtgevers vooral hun weg naar WEvents, het evenementenbureau ontving dan een fee voor de werving van personeel. Nu doen ze ook zelf actief acquisitie en willen ze hun opdrachtgevers compleet ontzorgen op personeelsvlak. Zo is WEvents in oktober 2018 bij Please uitgekomen.

Ontzorgen op juridisch vlak en bij verzuim

Over de keuze voor Please is Raoul duidelijk: “Wij willen zelf niet alle verantwoordelijkheden en de maandelijkse rompslomp met salarissen hebben. Daarbij vinden we het heel fijn om ontzorgd te worden op bijvoorbeeld juridisch vlak en bij verzuim. Please gaf ons een professionele indruk, het is een groot bedrijf dat zichzelf al bewezen heeft. De adviseur van Please gaf ons meer persoonlijke aandacht dan andere bedrijven. Ze namen ons serieus ondanks onze grootte. We kregen goede uitleg en Please dacht met ons mee. De keuze bleek goed want we worden altijd goed geholpen, ook als er last-minute iets aangepast moet worden voor een festival. Dat geeft vertrouwen.”

Beginnen met ondernemen

Een onderneming starten, hoe doe je dat? Youri: “We zijn gestart met marktonderzoek en het schrijven van een businessplan. We haalden veel informatie uit tips van anderen, van het ondernemersplein.nl, de Rabobank, de Rijksoverheid en de Belastingdienst. We bekeken verschillende marketing modellen en bepaalden onze missie en visie en de strategie van ons bedrijf.” WEvents levert kwalitatief personeel aan kleine tot middelgrote indoor en vooral outdoor events waarbij ze ernaar streven om het hele event te verzorgen en optimaal bij te dragen aan een goede sfeer door inzet van het barpersoneel. Raoul: “Zo kunnen onze opdrachtgevers een nog succesvoller festival draaien. Daarbij motiveren we onze medewerkers om zelf ook weer mensen te werven voor ons personeelsbestand.”

Vriendenbonus

Het vinden van medewerkers is vooralsnog geen probleem voor WEvents. “We hanteren een vriendenbonus, daarop krijgen we veel aanmeldingen binnen. Als je iemand aanbrengt, krijg je vijf euro. Ook doen we voor festivals altijd oproepen voor personeel via Facebook en Instagram, daar zitten veel jongeren van 16-26 jaar. We hebben persoonlijk contact met al onze kandidaten via WhatsApp, zo merken we dat ze beter reageren. Voor hun prettig maar zeker ook voor ons.” licht Raoul toe.

Capabel personeel

Voor de opdrachtgevers van WEvents is het allerbelangrijkste dat het personeel capabel is. Dat is bij de concurrenten lang niet altijd vanzelfsprekend. WEvents stelt een aantal barhoofden aan die de rest van het team aansturen en contact houden onderling als er bijvoorbeeld bij een drukke bar extra personeelsinzet nodig is. Alle medewerkers ontvangen een uitgebreide introductie over de manier van werken en een bartraining. Zo garanderen we de kwaliteit en weten medewerkers de eerste keer dat ze komen werken direct wat ze moeten doen. Youri: “Ook staan we altijd paraat. Bijvoorbeeld als er last-minute nog een extra bar moet komen of vijf tot tien mensen extra inzet. Gelukkig helpt Please ons dan met alle HR zaken.”

Passie voor het bedrijf

Op de vraag of de jongens nog een tip hebben voor andere ondernemers hoefden ze niet lang na te denken. Youri: “Van nature zijn wij allebei ondernemende types en door de vader van Youri die ook ondernemer is, wisten we ongeveer wat we konden verwachten. Je moet heel veel passie voor je bedrijf hebben en als je er genoeg tijd, energie en bloed, zweet en tranen in stopt, dan kom je er! Gewoon doen, ga ervoor en pak het professioneel aan!”

Marloes Goossens Marketing en communicatie
Marloes Goossens