Please deelt op regelmatige basis de ondernemersverhalen van haar opdrachtgevers. Dat zijn ruim 1100 bedrijven met een eigen verhaal over hoe ze gestart zijn en hoe het ze vergaat in hun ondernemersbestaan.

Dit keer in de rubriek ondernemersverhalen: Werelds in Mens en Werk, een gedreven en innovatieve personeelsbemiddelaar, die dagelijks de wereld van de professional verbindt met de wereld van de opdrachtgever.

Drie partners

“We zijn acht jaar geleden gestart met drie partners. We waren alle drie werkzaam in dezelfde branche bij een landelijk werving- en selectiebureau. Op een borrel hebben we ooit gezegd dat we elkaar zouden inlichten als een van ons voor zichzelf zou beginnen. Dat is gebeurd!”, vertelt een van de drie partners Paul Nouwens.

Uitdagende start

Paul vertelt over de start van Werelds: “We zijn in het laatste stukje van de crisis voor onszelf begonnen. Daarbij hadden we alle drie een dichtgetimmerd concurrentiebeding. We hebben er daarom bewust voor gekozen te starten in Den Bosch, buiten de voor ons bekende regio Eindhoven. Dat was een goede zet, maar daardoor moesten we ons netwerk wel van de grond af opbouwen.”

Elke partner een eigen specialisme

Paul vervolgt: “De eerste drie, vier jaar hebben we het vooral met zijn drieën gedaan. We hebben allemaal een eigen specialisme als het gaat om branches en bijbehorende functies. We zijn gespecialiseerd in finance, werktuigbouwkunde en bouwkunde. We hebben een eigen portefeuille van kandidaten en doen daarvoor de gesprekken en de bemiddeling. De ondernemerstaken hebben we verdeeld. Inmiddels is ons team acht man sterk.”

We lopen al 15 jaar rond

“Ons voordeel is dat we allemaal gemiddeld 15 jaar in de wereld rondlopen. Veel partijen die we spreken, vinden dat prettig. We kennen de branche en alles wat erbij komt kijken. Op de jobboards adverteren we weinig, we moeten het inmiddels vooral van ons eigen netwerk hebben”, aldus Paul.

Contact houden, ook als de markt minder is

“Contact houden met onze opdrachtgevers is cruciaal en dagelijkse kost. We moeten weten wat er speelt bij de bedrijven waarvoor we werken. Wat ons onderscheidt, is de oprechte interesse en het persoonlijke contact. Ook met kandidaten. Toen er in de crisisperiode minder werk was in bepaalde branches, hielden we ook contact met kandidaten. Je gaat ze niet plots weer bellen als je na een lange radiostilte wel weer werk hebt”, zegt Paul stellig.

Kandidaat blij, klant blij

Paul over zijn motivatie om te ondernemen: “Het blijft gewoon heel erg leuk om iemand aan een nieuwe baan te helpen. Een tevreden kandidaat betekent een tevreden klant, en dan zijn wij ook tevreden. De bemiddeling is wel moeilijke sales, zeker in de crisisperiode. Maar als het dan lukt, is de voldoening groot!”

Schaarste

“Op dit moment is er juist schaarste. We besteden daarom ook nu veel tijd aan kandidatenmanagement. We bellen vaak ’s avonds met kandidaten om te horen hoe het met ze gaat. Dat werpt zijn vruchten af. Als je persoonlijke interesse hebt en weet waar ze werken, kun je ze sneller gerichter benaderen als je een interessante vacature hebt. Ook denken ze sneller aan ons, als ze op zoek zijn naar iets nieuws”, vertelt Paul.

Zowel detachering als ZZP

Paul: “We hebben een 50/50 verdeling van de dienstverlening. Alle mensen die we detacheren staan op de payroll bij Please. Naast Please werkt Werelds ook met een ander bureau voor de inzet van interim medewerkers. In deze periode hebben kandidaten de macht, ze kunnen vaak uit meerdere aanbiedingen kiezen. En uiteindelijk geven kandidaten de voorkeur aan een vast contract bij een opdrachtgever.”

Automatiseringsslag

Een van de partners van Werelds kende Please al. Paul: “We hebben ervoor gekozen om met Please samen te werken omdat we de expertise zelf niet in huis wilden halen. We leveren zo wel een stuk van onze marge in maar we hoeven geen personeels- en salarisadministratie in te richten. De samenwerking met Please loopt prima. Ze hebben recent een flinke automatiseringsslag gemaakt waardoor hun systemen nog makkelijker werken”, aldus Paul.

Advies voor andere ondernemers

“Je moet zorgen dat je genoeg tijd hebt om je te richten op je core business. Je moet niet alles zelf willen doen. Maar op een gegeven moment moet je beslissen om dingen uit te besteden aan specialisten. Dat doen wij met Please”, sluit Paul het gesprek af.

Marloes Goossens Marketing en communicatie
Marloes Goossens