Please deelt op regelmatige basis ondernemersverhalen van opdrachtgevers. Deze keer een klantverhaal over Trendy Speelgoed. Eigenaresse Debbie Spelt startte haar online winkel in 2004 als een testwinkel. Ze vond het aanbod van speelgoed voor haar dochter, die toen drie jaar was, vaak niet zo aansprekend en wilde tegelijkertijd graag ontdekken hoe het werkte om online spullen te verkopen.

Trendy Speelgoed

Debbie vertelt over de start van haar bedrijf: “In het buitenland zag ik veel speelgoed wat niet verkrijgbaar was in Nederland en ik vond het aanbod in Nederland niet aansprekend. Ik heb eerder een marketing adviesbureau gehad. Daarom vond ik het interessant om te onderzoeken hoe het werkte om online speelgoed aan te bieden, en dat op zo’n manier te doen dat mensen je ook gaan vinden. Een webshop was in die tijd een relatief nieuw concept. Ik zag het daarom in het begin als een soort testwinkel.”

Van 1 bestelling per week naar 20.000 bestellingen per jaar

In het begin ging het van 1 bestelling per week naar 1 bestelling per dag. Debbie sloeg spullen op in haar eigen garage. Toen dat te klein werd, bouwde ze een stukje bij het huis. Daar groeide ze ook weer uit en nu huurt ze een hal met 400 m2 oppervlakte in Oss waar ze ook kantoor houdt. Inmiddels verwerkt Trendy Speelgoed 20.000 bestellingen per jaar. Debbie heeft inmiddels twee dochters die voor haar het ultieme testpanel vormen voor alles wat ze verkoopt.

Eigen tijd indelen is een wassen neus

Debbie over haar drijfveer om te ondernemen: “Ik vind het nog steeds heel fijn dat ik mijn eigen beslissingen kan nemen en dat ik dingen kan doen zoals ik het prettig vind. Ik had verwacht dat ik ook meer mijn eigen tijd kon indelen, maar dat is een wassen neus gebleken. Ik ben echt zeven dagen in de week aan het werk. Gelukkig heb ik nu al 12,5 jaar een trouwe medewerkster die mijn rol grotendeels kan waarnemen tijdens vakanties.”

Twee medewerkers voor 20.000 bestellingen

“We hebben een efficiënt team. Mijn vaste medewerkster Ingrid is er drie à vier halve dagen in de week en Vic is oproepkracht en werkt een paar middagen per week mee in het magazijn. Ik werk zelf veel en mijn man is duiker van beroep, maar werkt ook redelijk vaak mee in de zaak. De medewerkers staan op de payroll bij Please”, vertelt Debbie.

Please regelt alles voor me

Debbie over de inzet van personeel: “Ik kende Ingrid al en zij zag mij werken en het leek haar leuk om te helpen. Toen kreeg ik een mail van Please en het leek me handig om daar voor Ingrid gebruik van te maken. Please regelt alles voor me. Ik geef de uren door van mijn medewerkers en Please verzorgt het salaris, de contractverlengingen en het advies daarover.”

Ook bij verzuim alles goed geregeld

Debbie: “Wat ik superfijn vind, is dat ik ook bij verzuim verzekerd bent. Mijn medewerker heeft een keer haar knie verdraaid, ze was toen een paar maanden uit de running. Zij werd doorbetaald en ik was daarvoor verzekerd, er werd ook goed voor haar gezorgd. Please belde regelmatig om te vragen hoe het met haar ging en ze had regelmatig contact met de arboarts.”

Speelgoed waarmee je je ontwikkelt

Debbie: “Ik verkoop speelgoed en spellen met een toegevoegde waarde voor de ontwikkeling van ieder kind. Het is speelgoed waarmee je samen aan de gang kunt gaan of waar kinderen zich juist alleen mee kunnen ontwikkelen. Bijvoorbeeld speelgoed voor de ontwikkeling van de fijne motoriek. Ik richt me vooral op kinderen tussen de 4 en 15 jaar oud. Ook heb ik originele kindertraktaties en veel spellen waarmee je zelf dingen kunt bouwen. Die zijn heel populair.”

Ook opa’s en oma’s vinden ons

Debbie vervolgt: “We verkopen aan scholen, gastouders, kinderdagverblijven, buitenschoolse opvanglocaties, ouders met kinderen van 4 tot en met 15 jaar, maar ook veel aan opa’s en oma’s. Vooral die laatste groep weet ons goed te vinden voor zowel kleine als grote cadeaus.”

Mijn marketing kennis helpt me dagelijks

“Veel van onze klanten krijgen we via mond-tot-mondreclame. Maar we zijn ook heel actief op social media. Ik vind het leuk om te bloggen, dat doe ik veel op mijn eigen website maar ook op ouders.nl en zook.nl. Dan geef ik mijn oordeel en mijn kijk op bepaald speelgoed. Dat werkt goed. Ik gebruik wel Google Adwords maar heel beperkt, ik word eigenlijk zonder gebruik daarvan al heel goed gevonden”, vertelt Debbie.

Mensen helpen zoals ik zelf geholpen wil worden

“We hebben inmiddels ruim 4.000 reviews met gemiddeld een 9,3 als rapportcijfer. Mensen kunnen altijd mailen en bellen. Bij klachten reageren we meteen en lossen we het op. Ik help mensen zoals ik zelf geholpen zou willen worden”, aldus Debbie.

De concurrentie is groot: van moeders op Facebook tot aan Amazon

Debbie gaat in op bijzonderheden in haar branche: “Er is heel veel concurrentie. Van moeders die tweedehands speelgoed verkopen op Facebook tot aan allerlei online platforms, zoals nu de komst van Amazon in Nederland en Ali Express. De wereld wordt steeds kleiner waardoor ik steeds meer moeite moet doen om onderscheidend te zijn met mijn aanbod. Kwaliteit is minder belangrijk voor veel mensen. En ze denken vaak ook niet na over hoe het gemaakt is. Ik stel eisen aan leveranciers waar ik heel veel mee samen werk, ik vraag naar het productieproces.”

Nieuwe spellen ontwikkeld

Debbie: “Ik volg online een aantal sites en in Neurenberg vindt elk jaar de grootste speelgoedbeurs van Europa plaats. Die beurs is zo groot, als je daar geen plan hebt voor het bezoeken van de beurs, weet je niet waar je moet beginnen. Nadeel is dat daar heel Europa op af komt. Daarom ga ik ook elke twee à drie jaar naar de Verenigde Staten naar de Toy Fair, daar zie je spellen die echt vernieuwend zijn. Daar haal ik inspiratie vandaan, zo heb ik zelf ook twee spellen ontwikkeld, de letterspelmat en cijferspelmat.”

Ondernemerstip?

“Als mensen ondernemer willen worden, besef dan waar je aan begint, het is zeven dagen in de week een continu proces. Als je start, kies dan iets waar je passie voor hebt en besef dat het je veel tijd kost. En zorg dat je op de hoogte blijft van nieuwe ontwikkelingen!”, aldus Debbie.

Marloes Goossens Marketing en communicatie
Marloes Goossens