Please bedient heel veel mkb bedrijven, in de meest uiteenlopende branches. We delen in de rubriek klantverhalen regelmatig hun ondernemersverhalen omdat ze simpelweg de moeite waard zijn om te vertellen. Vandaag een bedrijf met de grootste limousine van de Benelux: Splendeur Limousines, een limobedrijf dat eigenaar Michael de Vries startte tijdens zijn studies rechten aan de Tilburg University en archeologie aan de Universiteit van Leiden.

Sterk verouderde branche

“Toen ik zelf een limousine wilde huren, viel me op dat het allemaal niet meer van deze tijd was. De aanvraag ging compleet via de telefoon en de website waar ik op stuitte was sterk verouderd,” begint Michael als we hem vragen naar het ontstaan van zijn bedrijf. “Ik vond dat dit beter kon door op een slimme manier online marketing in te zetten en een goede website te bouwen met een online aanvraag mogelijkheid. “

Na een jaar marktonderzoek en advies van de gemeente en zijn bank, lag er een businessplan en geld voor een halve limousine. Na wat sparen lukte het uiteindelijk om het geld bij elkaar te krijgen om te starten met een Lincoln limousine en een goede website.

Online marketing is belangrijk

Online marketing is belangrijk voor Splendeur. Michael: “We zetten volop in op online marketing en delen veel content. We maken daarbij ook veel gebruik van social media. De limousines die we hebben, vormen daarvoor ook heel mooi beeldmateriaal. Van maandag tot en met donderdag zit ik op kantoor voor de planning en aanvragen, maar in het weekend rij ik nog altijd zelf. Ik heb 15 chauffeurs op payrollbasis aan ons verbonden. Mijn vriendin is vennoot geworden en rijdt ook ritten.”

Grootste limo van de Benelux

Inmiddels heeft het bedrijf zes limo’s, waaronder de grootste limo van de Benelux: een witte hummer die maar liefst 16 personen kan vervoeren. De andere limo’s van Splendeur, waaronder ook een roze Lincoln, hebben een limiet van 8 personen. De hummer is een absolute USP van het bedrijf.

Zoeken en gevonden worden

“We worden goed online gevonden omdat we veel aandacht besteden aan SEO en contentcreatie op onze website en dit delen via social media. Ook zetten we ter ondersteuning betaalde online advertising in. We hanteren meerdere merknamen en websites waarop aanvragen binnenkomen. Ook gaan we actief op zoek naar aanvragen via andere limobedrijven. We zoeken daar de samenwerking op omdat we hen kunnen helpen als zij niet aan hun eigen aanvragen kunnen voldoen”, vertelt Michael.

Snel verveeld

“Ik verveel me snel als ik drie jaar in dezelfde functie zit. Ik moet de ruimte hebben om mijn eigen ding te kunnen doen en wil zelf mijn tijd indelen. Dat kan ik niet in loondienst. Daarom was de keuze om zelf te gaan ondernemen snel gemaakt”, aldus Michael over zijn motivatie om te ondernemen.

Seizoen afhankelijkheid

De limousine branche is sterk afhankelijk van het seizoen. Het hoogseizoen vindt plaats van half april tot eind september. Dan vinden er simpelweg veel meer activiteiten plaats. In de maanden daarna lopen de aanvragen wel door maar is het stukken rustiger. Daarom wil Splendeur mensen ook flexibel in kunnen zetten. De tien chauffeurs van het bedrijf worden daarom via Please op payrollbasis ingezet. Please is de grootste partij in de markt en daar koos Splendeur Limousines voor, vanwege de ervaring en de juiste tools. Ook viel Splendeur voor Please Taxi, daarmee voldoet het bedrijf aan alle wet- en regelgeving in hun branche.

Splendeur

Elektrische limousines?

Michael: “Onze limousines rijden op benzine en LPG en mogen nog steeds overal komen waar diesels dat niet mogen. Daarom hebben we ook geen limousines die rijden op diesel. Het is vrij lastig om splinternieuwe limousines op kenteken te krijgen door de strenge eisen vanuit het RDW. We onderhouden de limousines die al een kenteken hebben daarom heel goed om ze zo lang mogelijk te kunnen gebruiken. Elektrische limousines zullen in de toekomst wellicht interessant zijn, alleen omdat ze afhankelijk zijn van de software van fabrikanten en die fabrikanten dit soort ‘projecten’ nog niet ondersteund, kunnen we hier helaas nog niets mee.”

Allerleukste rit?

Michael: “We hebben zo veel leuke ritten. We rijden voor veel artiesten en BN’ers en worden ingezet door productiemaatschappijen en platenmaatschappijen voor videoclips. We gingen laatst met Samantha Steenwijk van The Voice winnaars verrassen van een prijsvraag. Dat was heel leuk om mee te maken. Maar ook een meisje van zeven dat haar eerste communie ging doen in onze roze Lincoln limo in haar prinsessenjurk. Onvergetelijk om haar reactie te zien toen we voor kwamen rijden.”

Al doende leer je

Michaels advies aan andere ondernemers: “Ik leer veel op basis van mijn eigen praktische ervaring. Je probeert iets, je faalt en probeert het opnieuw, zo leer je! Je moeten door blijven zetten ondanks wat er gebeurt. Zorg dat je een overbruggingskapitaal hebt. Dat je kunt leven. Ik startte mijn onderneming tijdens mijn studie en kon leven van mijn studiefinanciering. Ik keerde mezelf geen salaris uit de eerste twee jaar. Als je een gezin hebt, is dat wel anders. Snel rijk worden is meestal een slechte drijfveer. Je hebt een lange adem nodig!”

11 april 2019 Door Charlotte Hendriks
Charlotte Hendriks

Meer gerelateerde artikelen

5 voordelen van het in dienst nemen van een AOW’er

04 juni 2019

Het in dienst nemen van een AOW'er levert voor jou als werkgever buiten een bak kennis en ervaring, ook nog ...

Lees verder

Juriste van Please over het aannemen van de WAB

29 mei 2019

Gisteren is de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) van minister Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid ...

Lees verder

Businesscase: De bedrijfscultuur van Zappos

28 mei 2019

Bedrijfscultuur is een begrip dat je steeds vaker tegenkomt en met name door managers te pas en te onpas wordt...

Lees verder

7 tips voor een sterke klantrelatie

22 mei 2019

Een sterke klantrelatie is voor goed werkgeverschap erg belangrijk. Please geeft graag 7 tips voor een sterke ...

Lees verder

Seizoenwerkers en flexibiliteit in de agrarische sector

16 mei 2019

Seizoenswerkers en flexibiliteit, dé sleutelwoorden van deze periode. Asperges, maar ook aardbeien gaan als ...

Lees verder

Blog van onze HR specialiste

14 mei 2019

De term ‘functioneringsgesprek’ is algemeen bekend. Toch ben ik voorstander van de term ontwikkelgesprek. ...

Lees verder