17 jaar was Annie Verhoeven, toen ze heel voorzichtig voor haarzelf begon als schoonheidspecialiste boven de drogisterij van haar schoonvader. Nu, 50 jaar later, staat ze op het punt om de succesvolle zaak ‘Acne en Schoonheidsinstituut Annie Verhoeven’ en haar 3 medewerkers over te dragen aan haar jongste dochter Tamara. Please belde met Annie en haar man Ad om te vragen naar hun bijzondere ondernemersverhaal.

Terug naar de drogisterij

Toen Annie en Ad trouwden verruilde ze de ruimte boven de drogisterij van haar schoonvader voor een praktijk aan huis. ‘Dat heb ik 30 jaar gedaan, tot de kinderen uitvlogen en ik er genoeg van had om thuis te werken.’ Op dat moment kwam de drogisterij van de ouders van Ad, per toeval weer op hun pad. ‘Waarom gaan wij er niet in?’ had Ad geopperd. En dat bleek een succes. ‘We gingen met een duimstok naar het pand om alles op te meten’ vertelt Ad ‘en binnen negen maanden hebben we alles gestript en opnieuw ingericht’. ‘En daar zitten we na 19 jaar nog steeds naar tevredenheid’ vertelt Annie.

Ik dacht, als iemand de standaardbehandelingen overneemt, kan ik me specialiseren en opleidingen volgen.

(Geen) tijd om te specialiseren

Destijds begon Annie met één stagiaire, ‘die er overigens nu nog werkt’ vertelt Annie trots. ‘Ik dacht, als iemand de standaardbehandelingen overneemt, kan ik me specialiseren en opleidingen volgen.’ De stap naar het werkgeverschap was voor Annie een onvermijdelijk onderdeel van haar ambities om te groeien en specialiseren. ‘Het was echt een leerschool voor me. Hoe neem je mensen aan en hoe leer je ze werken zoals jezelf doet? Denk aan klantencontact, de behandelingen en het adviseren en verkopen van producten.’

In de schoonheidsbranche is het noodzakelijk dat je weet welke behandeling je aanbiedt volgens Annie. ‘Je moet geen onzin uitkramen als ‘ik kan alle rimpels weghalen’. Eerlijk duurt het langst. Ónze drijfveer is om de huid zo lang mogelijk gezond te houden en te helpen bij problemen zoals acne en overbeharing. Dat zijn de behandelingen die onze klanten voldoening en zelfvertrouwen geven. En daar haal ik ook mijn voldoening uit! Ik doe veel dingen graag, maar er gaat niets boven het gevoel dat je je klanten écht helpt. Of het nu is met een ontspannende massage of een vervelende ontharing, zolang de klant maar tevreden de deur uit gaat met het gewenste resultaat. Dat is echt belangrijk en dan komen klanten ook terug.’

Onze drijfveer is om de huid zo lang mogelijk gezond te houden en te helpen bij problemen zoals acne en overbeharing.

Overvolle agenda

En dat klanten graag terugkomen hebben Annie en Ad wel bewezen de afgelopen jaren. Ondanks meerdere economische crises zorgt de werkethos van het schoonheidsinstituut zelfs voor een wachtlijst voor nieuwe klanten. Dat is fijn, maar brengt tevens ook extra zorgen met zich mee voor Ad en Annie. ‘Waar ik wel wakker van kan liggen is mijn personele bezetting’ zegt Annie. ‘Want met een overvolle agenda is het verschrikkelijk als een medewerker stopt of uitvalt door zwangerschap of ziekte. Werken met inval- of uitzendkrachten heeft geen zin want het inwerken duurt maanden. Wat dat betreft zit minder werken er voor mij niet in’ aldus Annie. ‘Ja, en we hebben ooit minder plezierig afscheid moeten nemen van een werkneemster’ vult Ad aan. ‘Maar daar heeft Please ons gelukkig goed bij geholpen’.

Met een overvolle agenda is het verschrikkelijk als een medewerker stopt of uitvalt door zwangerschap of ziekte.

De invloed van Tamara

Toch vertrouwt Annie steeds meer taken toe aan haar dochter Tamara, inmiddels mede-eigenaar van het bedrijf. Voorheen was de zaak enkel te vinden in de Gouden Gids, sinds de komst van Tamara is het schoonheidsinstituut ook actief op Facebook, Instagram en Snapchat. ‘Ja, dat is echt de invloed van Tamara’ lacht Annie.

Naast social media neemt Tamara steeds meer taken van haar ouders over, zoals de inkopen en het personeelsbeleid. ‘Ik deed bijvoorbeeld niet echt aan evaluatie- of functioneringsgesprekken’ geeft Annie aan. ‘Ik spreek de meiden elke dag. Als er iets is wat me stoort dan wacht ik daar niet 5 weken mee. Daar kan ik niet tegen, dat handel ik vrijwel meteen af. Tamara voert wel functioneringsgesprekken. Zij kan dan echt even op een andere stoel gaan zitten. Dat is voor mij wat moeilijker, ik ben meer een soort moeder voor de medewerkers.’

Dochter Tamara aan het werk in het schoonheidsinstituut

Acne en Schoonheidsinstituut Annie Verhoeven is al 35 jaar lid van brancheorganisatie ANBOS. ‘Zo blijf ik op de hoogte van de laatste wetenschappelijke ontwikkelingen en de nieuwste behandelingen en ontmoet ik collega’s tijdens trainingen. Ook ben ik, als gespecialiseerd schoonheidsspecialist bij ANBOS verplicht om bijscholing te volgen waardoor veel van onze gespecialiseerde behandelingen vergoed worden door zorgverzekeraars’ aldus Annie Verhoeven.
 
ANBOS-ledenvoordeel bij Please
Ben jij ook ANBOS-lid en wil je meer weten over de exclusieve voordelen bij Please?
Ga dan naar anbos.nl/wat-bieden-wij
 

Dezelfde passie voor ons mooie vak

‘Maar ik moet zeggen dat het fijn is om dat soort zaken aan de kant te leggen. Tamara is daar heel goed in. Ze heeft dezelfde passie voor ons mooie vak als ikzelf, en het is fijn als je merkt dat alles lekker doorgaat. Als Tamara een heel ander bedrijf zou voeren zou ik het wel moeilijk vinden, maar dat is niet zo.’

Toch kwam de overname van het bedrijf door Tamara als een verrassing voor Annie en Ad. ‘Ik vind het super dat Tamara het bedrijf straks overneemt, maar ik had het nooit verwacht. Toen ik nog thuiswerkte moesten de kinderen altijd rustig blijven, jassen netjes ophangen, geen boekentassen in de gang en de muziek mocht niet hard aan. Door al die beperkingen dacht Tamara: ‘Dat vak wil ik niet gaan doen’. Daarom is ze toen kapster geworden. Een paar jaar geleden wilde ze toch de opleiding tot schoonheidsspecialiste volgen. Maar dat ze het bedrijf ook echt wilde overnemen was een grote verrassing. Je mag niet van je kinderen verwachten dat ze de zaak overnemen, maar ik ben er erg gelukkig mee dat het zo is gelopen.’

Nu is voor mij duidelijk wat het kost en is alles geregeld. Heerlijk!

Gouden ondernemerstip

De gouden ondernemerstip van Annie en Ad? Doen wat je belooft en met beide benen op de grond blijven staan. ‘Een bedrijf sturen doe je op basis van cijfers. Dat geeft duidelijkheid en zorgt ervoor dat je geen rare dingen gaat doen’ aldus Annie. ‘Toen ik zelf nog de loonadministratie deed met mijn accountant miste ik inzicht in de precieze kosten van mijn personeel. Ik wist wat mijn werknemers opbrachten, maar niet wat ze kostten omdat ik alle kosten apart betaalde: salaris, vakantiegeld, ziektegeld en pensioenen. Ik had totaal geen overzicht. Op advies van onze accountant heb ik toen de keuze gemaakt voor Please. Nu is voor mij duidelijk wat het kost en is alles geregeld. Heerlijk!’

Charlotte Hendriks Marketing en communicatie
Charlotte Hendriks