In dit verhaal aandacht voor Opvallers, een fieldmarketing bureau dat aandacht vraagt voor merken door onderscheidende creatieve concepten, opvallende sample acties en promoties. Pal naast het Centraal Station van Eindhoven werkt eigenaar Martin Damen samen met 30 medewerkers op kantoor. Ook zijn er 500 oproepkrachten beschikbaar die ingezet worden op alle merkactivaties en op de loonlijst staan bij Please. 

Offline is ons speelveld

Martin vertelt over zijn vak fieldmarketing: “In het huidige medialandschap bevinden wij ons in het offline gedeelte. Wij doen creatieve activaties met daarbij de inzet van onze mensen en product sampling op elke denkbare locatie waar doelgroepen zich kunnen bevinden. Soms verzorgen we sampling of een creatieve activatie, maar we verzorgen bijvoorbeeld ook uitleg en demonstraties van producten in elektronica winkels.”

De boel op zijn kop zetten

Martin studeerde rechten in Utrecht en deed zelf activatiewerk. Voor Pisang Ambon mocht hij twee maanden naar Salou en Lloret de Mar om de boel ‘op zijn kop te zetten’. Hij werd daarvoor goed betaald mag zag daar veel promotiemedewerkers (proppers) voor merken en discotheken die zwaar onderbetaald kregen. Dat moest anders kunnen was zijn motivatie. Eerst startte hij Opvallers binnen de schil van een ander bedrijf en samen met een partner, maar sinds 2012 is hij 100% eigenaar en opereert hij onafhankelijk.

Twee keer per maand betalen

De flexibele schil van 500 oproepkrachten is op payrollbasis in dienst bij Please. Martin: “We hebben vanaf het allereerste begin veel energie gestoken in onze mensen. We verzamelen de allerbesten om ons heen. We belonen ze ook goed en ze krijgen twee keer per maand uitbetaald. Please helpt ons om dat allemaal goed te organiseren. En ze denken altijd mee over de inzet van medewerkers en verstrekken ons de informatie die we nodig hebben.”

Strakke deadlines

Het werk van Opvallers is heel arbeidsintensief. “We moeten niet alleen zorgen dat de mensen op de juiste plekken zijn, we moeten ook zorg dragen voor alle promotiematerialen, de outfits en de aankleding van de locatie. Wij leveren het totaalaanbod van alle diensten en regelen dat perfect. En dat doen we vaak binnen een korte periode en met strakke deadlines”, vertelt Martin.

Liefst vroeg aan tafel

De truc voor Opvallers is om vroeg aan tafel te zitten bij opdrachtgevers zodat ze op tijd alles rond kunnen maken, bijvoorbeeld als het gaat om vergunningen en drukwerk. Ze hebben het nu voor elkaar dat ze bij bepaalde opdrachtgevers meedenken over de planning van activaties zodat ze op tijd zijn met de start ervan. Opvallers probeert zijn klanten op te voeden over de tijd en aandacht die dingen kosten. Tegelijkertijd is de organisatie zo ingericht dat ze ook snel kunnen handelen bij ad-hoc verzoeken.

Het eindresultaat telt

Inmiddels werkt Opvallers voor merken van Mondelez, Heineken, Vrumona, Sony en voor retailers als Media Markt, Kwantum en Specsavers. Met een verkoopteam voor het eerste klantcontact en een geolied projectteam aan de achterkant bedient Opvallers alle opdrachtgevers. Martin: “Klantencontact is superbelangrijk. Maar ze beoordelen ons uiteindelijk altijd op ons werk en de uiteindelijke uitvoering. We halen veel business uit mond tot mond reclame en via onze Business Managers. Soms laten we lokaal ons gezicht zien, ook door activaties, om te laten zien wat we kunnen.”

Altijd willen winnen

Martin over zijn drijfveren in het ondernemerschap: “Tijdens mijn studie heb ik verschillende baantjes gehad, van krantenbezorger tot taxichauffeur. Ik wilde altijd winnen, dat zat er al vroeg in door mijn topsport, ik speelde eredivisie basketbal bij de junioren. De vrijheid die ondernemen je geeft om je doelstellingen te behalen en te doen wat je nastreeft, geeft me een kick. Dat zeg ik ook vaak tegen de studenten die voor ons werken: “Doe wat je leuk vindt want je moet nog zo lang werken. Dan ben je vaak veel succesvoller. Ik studeerde rechten. Iedereen verklaarde me voor gek toen ik met fieldmarketing en activaties wilde beginnen. Ik zou toch advocaat worden? Maar dit leek me gewoon veel leuker!”

Marloes Goossens Marketing en communicatie
Marloes Goossens