De stap van loondienst naar het ondernemerschap is altijd spannend, maar Alida en haar broer Jan Henk waagden de sprong. Ruim een jaar geleden startten zij Matbar, een eetcafé met een Noors tintje in de binnenstad van Zwolle. Please belde met Alida om haar te vragen naar de opstartfase, de uitdagingen van het werkgeverschap en wat nu het allerleukste is aan het runnen van een eigen bedrijf.

Arnhem – Zwolle

Van oorsprong is Alida Kampman jurist. Ze woonde en werkte in Arnhem, maar met de komst van haar kinderen verhuisde ze naar Zwolle. Toch bleek het pendelen tussen Arnhem en Zwolle in combinatie met een gezin niet ideaal, dus ging ze op zoek naar een nieuwe uitdaging. ‘Mijn broer woonde op dat moment in Noorwegen’ begint Alida. ‘Hij werkte daar in de horeca maar wilde weer terug naar Nederland. Hij was dus ook op zoek naar een nieuwe uitdaging en zo is eigenlijk het idee ontstaan om samen iets te beginnen.’

Een heel traject

Het doel van Alida en Jan Henk was om samen iets kleinschaligs op te zetten. ‘Vooral omdat we het leuk vonden’ zegt Alida, ‘niet om zo veel mogelijk omzet te genereren want dan gaat de lol er al snel vanaf denk ik. We hebben dan ook lang gezocht naar het perfecte pand op de ideale locatie. Uiteindelijk kwam het pand waar we nu zitten, op de Luttekestraat, voorbij. Het moest helemaal verbouwd worden, want eerder zat er een bruin café in zonder keuken. Ook het bestemmingsplan moest worden aangepast en het interieur moest uitgekozen worden. Al met al een heel traject om dat allemaal te regelen.

In loondienst is alles vrij simpel, als je voor jezelf begint krijg je te maken met veel onzekerheden.

Even wennen

Na de opening van Matbar in mei 2018 was het nog even wennen voor Alida en Jan Henk. ‘De stap naar het ondernemerschap was nieuw voor ons. In loondienst is alles vrij simpel. Als je voor jezelf begint krijg je te maken met veel onzekerheden. Maar dankzij de samenwerkingen die we hebben met andere partijen, zoals Please, gaat dat eigenlijk heel goed! Er kwamen als startende ondernemer al zoveel nieuwe dingen op ons af, omdat we zoiets nog nooit eerder hadden gedaan. Als je alle personeelszaken er dan ook nog bij krijgt, dan red je het gewoon niet. Dan is het fijn dat iemand die er wel alle verstand van heeft, Please in dit geval, dat kan overnemen. We kunnen bij hen terecht met alle vragen en je weet dat het gewoon goed geregeld is.’

Het belang van goede werknemers

‘Er zijn natuurlijk wel dingen die ik me niet genoeg gerealiseerd had en waar ik veel van heb geleerd in het eerste jaar. Zo planden we bijvoorbeeld in het begin te veel personeel in. Daarnaast is Zwolle vrij klein en omdat we geen bekende gezichten waren in Zwolle duurde het wel een jaar voordat mensen ons kenden en het aandurfden om te komen eten.’

Het gaat erom dat je het voor jezelf leuk maakt. Als de sfeer goed is, dan merken de gasten dat ook!

‘Ook hebben we gemerkt dat het verloop van medewerkers in de horeca best groot is en het vinden van goede mensen kan soms lastig zijn. In september gaat bijvoorbeeld een van onze medewerksters weg omdat ze aan een nieuwe studie gaat beginnen. Dan maak ik me wel eens zorgen over het vinden van een geschikte vervanger. Wij zijn een kleinschalig eetcafé, dus bij ons moet de bediening vooral leuk met mensen om kunnen gaan. Het goed kunnen lopen met een dienblad is geen vereiste, we hebben ook geen verplichte werkkleding en er is weinig hiërarchie of regels. Het gaat erom dat je het voor jezelf leuk maakt. Als de sfeer goed is, dan merken de gasten dat ook!

Klein maar fijn

‘De meeste mensen vinden ons dankzij mond-tot-mondreclame. Dat werkt het beste’ vertelt Alida. ‘Daarom is de sfeer ook zo belangrijk. We zijn zeker wel te vinden op social media, maar kanalen als Instagram zetten we met name in om de nieuwe menukaart of gerechtjes onder de aandacht te brengen. Zo laten we de mensen die ons nog niet kennen, kennismaken met Matbar. Maar we doen niet aan aanbiedingen zoals een daghap om mensen binnen te krijgen, dat past niet bij ons concept.’

We bieden echt iets anders dan een gewoon eetcafé hier in de buurt.

‘Onze klanten waarderen dat ook. Ze zijn vaak echt verbaasd over de kwaliteit, het kleinschalige en de persoonlijke aandacht. En we zijn vernieuwend. We bieden echt iets anders dan een gewoon eetcafé hier in de buurt. Dat vinden we echt leu k!’ aldus Alida.

Samenwerken met je broer

Als je Alida vraagt naar de samenwerking met haar broer dan weet je dat het goed zit. ‘Het is heel leuk en we kunnen snel overleggen’ vertelt Alida. ‘Soms overleggen we ook wel privé, dat is eigenlijk niet de bedoeling natuurlijk, maar we weten wat we van elkaar kunnen verwachten. We hebben allebei wel een eigen takenpakket. Ik bemoei me niet met de horeca en hij niet met het betalen van facturen.’

Mijn gouden ondernemerstip: Uitbesteden wat je kunt uitbesteden, zeker als je je eigen onderneming op de kaart wilt zetten.

Het allerleukste van een eigen bedrijf

Maar het allerleukste aan het runnen van haar eigen bedrijf vindt Alida het zorgen voor haar gasten: ‘Het gastvrouw zijn vind ik erg leuk. Alle gasten zijn heel enthousiast en we krijgen alleen maar goede recensies op social media. Dat zie ik echt als een pluspunt omdat mensen niet weten wat ze mogen verwachten en dan blij verrast zijn. Ja, dat vind ik wel het allerleukste!’

‘En mijn gouden ondernemerstip? Dat is: uitbesteden wat je kunt uitbesteden zodat jij je kunt bezighouden met je core business. Zeker als je bezig bent met het op de kaart zetten van je eigen onderneming!’ aldus Alida.

Wil je weten of het uitbesteden van je personeelszaken ook iets voor jou is?

Doe de test!
Charlotte Hendriks Marketing en communicatie
Charlotte Hendriks

Meer gerelateerde artikelen

Het klantverhaal van dansschool UC Dance

21 februari 2020

Het klantverhaal van Dansschool UC Dance. Wij vroegen Laura Govers naar het runnen van haar eigen dansschool, ...

Lees verder

Please biedt nu ook persoonlijkheids- en capaciteitentesten

12 februari 2020

Vanaf februari 2020 is Please in de gelegenheid om, in opdracht van de klant, persoonlijkheids- en ...

Lees verder

Infographic: De 7 belangrijkste maatregelen van de WAB

10 februari 2020

De Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) is een wijziging in het arbeidsrecht en heeft invloed op heel werkend en ...

Lees verder

Het klantverhaal van Keukenconfessies

10 februari 2020

Het klantverhaal van cateraar Keukenconfessies. Wij vroegen Maarten naar het runnen van Keukenconfessies, zijn...

Lees verder

Blog: Nederland is niet klaar voor de WAB

04 februari 2020

Met invoering van de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) is er een aantal nieuwe maatregelen waar ondernemers met...

Lees verder

Het klantverhaal van de Hertog Jan Proeverij

13 januari 2020

Het klantverhaal van eetcafé de Hertog Jan Proeverij. Wij vroegen Bram en Judith naar het runnen van de ...

Lees verder