In de rubriek klantverhalen deelt Please de verhalen van opdrachtgevers. Die 1.100 opdrachtgevers hebben allemaal een geheel eigen ondernemersverhaal. Door hun verhalen te delen, wil Please andere ondernemers informeren en inspireren. Dit keer in de schijnwerpers: Ralf Staps en Etienne Hazen van La Cubanita Maastricht en La Cubanita Heerlen.

Precies weten wat je aan elkaar hebt

Ralf Staps over de start van hun bedrijf: “Ik doe het samen met mijn compagnon Etienne Hazen. We bekleedden allebei eerder een managementfunctie bij een groot bioscoop- en theaterbedrijf in Limburg. Daar hebben we vijf jaar samengewerkt. Als je veel samenwerkt, weet je precies wat je aan elkaar hebt. We zaten op één lijn qua management visie en in die tijd hebben we wel vaker oriënterende gesprekken gevoerd over onze ideeën om voor onszelf te beginnen met bijvoorbeeld een discotheek of  horecaconcept. We stuitten op den duur op de franchiseformule van La Cubanita. Met een franchisenemer spraken we over de mogelijkheden. We zijn bij onszelf te rade gegaan of we dit een interessante optie vonden om te gaan ondernemen en besloten ervoor te gaan!”

Crowdfunding voor de start

Om de investering voor La Cubanita in Maastricht te kunnen doen, hebben de ondernemers het startkapitaal bij elkaar gekregen via crowdfunding. De zaken gaan inmiddels goed en in mei 2017 openden zij een tweede vestiging van La Cubanita in Heerlen.

Franchiseformule

Ralf: “De formule van La Cubanita is als volgt: je kunt bij ons onbeperkt tapas eten van zondag tot en met donderdag voor €19,50 en op vrijdag en zaterdag voor €23,50. We profiteren via de franchiseorganisatie van schaalvoordeel voor de inkoop van onze producten. We kunnen zeven dagen in de week bestellen en er wordt ook zeven dagen in de week geleverd. Daardoor hebben we altijd verse producten.”

Gezelligheid boven alles

“In de horeca is gastvrijheid het allerbelangrijkste. Door onze achtergrond in de horeca en de bioscoop hadden we daar al veel ervaring in. Natuurlijk moet het eten er goed uit zien, maar als de gastvrouw of -heer niet goed is, dan heb je alsnog geen leuke avond! We hanteren een losse informele sfeer. Het moet vooral gezellig zijn”, licht Ralf toe.

Bediening krijgt wekelijks betaald

“We hebben inmiddels 80 medewerkers, verdeeld over de twee vestigingen in Maastricht en Heerlen. Onze leidinggevenden hebben we veelal op eigen contract. Dit zijn mensen die langer in dienst zijn en om meer vastigheid vragen. De bediening is vaker in dienst via een payrollcontract bij Please. Veel medewerkers werken bij ons als bijbaantje naast hun studie, we merken dat zij het wekelijks verlonen als zeer prettig ervaren, mede om die reden hebben wij voor Please gekozen. Daarnaast ontlast Please ons op alle fronten”, aldus Ralf.

Keuze voor Please

Ralf motiveert de keuze voor Please: “Please is ook een grote partij net als La Cubanita. We zijn met hen in contact gekomen via het hoofdkantoor, zij bieden Please aan binnen de franchiseformule. We hebben gekozen voor payrolling omdat we wilden dat het voor onze medewerkers allemaal goed geregeld is.”

Snel schakelen

Ralf: “Wij moeten snel schakelen met contracten voor nieuwe medewerkers. We willen vaak dat iemand snel kan beginnen. Daarbij willen we onze medewerkers wekelijks uitbetalen. Daarvoor heb je een flexibele partij nodig. Please ontzorgt ons volledig en we ervaren de samenwerking als heel positief. Ze bellen ons ook vaak proactief over zaken waar we aan moeten denken!”

Tapas eten en naar de bios

“We zijn in trek bij een uiteenlopende doelgroep van jong tot oud. Onze prijzen zijn duidelijk en tapas zijn natuurlijk ook bedoeld om te delen. We hebben regelmatig speciale aanbiedingen. Dan krijg je bij een arrangement onbeperkt tapas eten ook bioscoopkaarten bijvoorbeeld. Dat is vooral populair onder jongeren en studenten. Op donderdagavond komen er veel mensen eten die gewinkeld hebben. Op vrijdag en zaterdag hebben we veel studenten over de vloer en we zijn dan ook een populaire locatie voor vrijgezellenfeestjes. En op zondag hebben we bijvoorbeeld weer meer gezinnen” , licht Ralf toe.

Drankje voor sluit

Ralf over zijn personeel: “Wij zeggen altijd onderling: ‘Je moet anderen behandelen zoals je zelf ook graag behandeld wil worden.’ Het moet niet alleen maar gaan om geld verdienen, mensen moeten het leuk vinden om bij je te werken. Daarom zorgen we ervoor dat het ook gezellig is. We hebben bijvoorbeeld een pingpongtafel, en voordat we sluiten drinken we altijd eerst een drankje met elkaar”.

Ondernemerstip?

Ralf: “In het bedrijf waar ik eerst werkte, zag ik dingen die ik wel anders zou willen. Dat lukte niet altijd, maar nu heb ik de vrijheid om zelf de koers uit te stippelen. Tegen andere ondernemers zou ik willen zeggen: je moet er zelf in geloven en achter het concept staan. Als het concept klopt, dan is de basis goed!”

Marloes Goossens Marketing en communicatie
Marloes Goossens