In de categorie ondernemersverhalen laat Please regelmatig opdrachtgevers aan het woord over hun ervaringen als ondernemer en werkgever. Stuk voor stuk verhalen die inspirerend zijn en waar andere ondernemers op hun beurt informatie en inspiratie uit kunnen halen. Vandaag aan het woord: Marcelle van Koot van Jasmijn Bloemisterij uit Boxtel.

Samen ondernemen

Marcelle vertelt over de start van hun bedrijf: “Ik had een baan als bloemist, maar vijf jaar geleden werd mijn contract niet verlengd. Peter kende ik al een tijd. Hij werkte altijd in de decoratie en zat in die periode ook op een punt in zijn carrière waarin hij zich aan het beraden was wat hij wilde gaan doen. Toen hebben we besloten om samen te gaan ondernemen. We hebben een zaak overgenomen en werkten nog een paar weken samen met de vorige eigenaar om de winkel te leren kennen. Begin juni 2014 hebben we het roer helemaal van hem overgenomen.”

Marcelle vervolgt: “We begonnen in eerste instantie als bloemenwinkel. Maar omdat Peter een decoratie achtergrond heeft, breidde onze dienstverlening als snel uit naar decoratie. Hij doet onder meer interieurdecoraties, maar ook met kerst de Parade in Den Bosch en hij richtte een pannenkoekenhuis in. Daarbij hebben we nu ook een aparte hoek waarin we kunst aanbieden en workshops houden.”

Speciale gelegenheden

“Twee jaar geleden hebben we ook het pand van de buren erbij gehuurd en toestemming gekregen om de twee ruimtes intern te verbinden. We bieden daar nu workshops aan waarin je bijvoorbeeld een Paaskrans, bloementaart of Kerststuk kunt maken. Dat zijn hele leuke uitjes om bijvoorbeeld met vriendinnen of familie te doen”, vertelt Marcelle.

Verkoop in de winkel en online

Jasmijn Bloemisterij verkoopt zowel via binnenloop in de winkel, als via online verkopen. In de regio Boxtel zijn ze de enige bloemist die aangesloten is bij Topbloemen.nl, daaruit komen veel online aanvragen. Marcelle: “Maar er zijn ook veel bedrijven die bellen voor bestellingen. In de winkel komen vooral particuliere klanten bloemen en boeketten halen.”

Van scholen tot tandartsen

“We hebben veel scholen, zakelijke bedrijven en tandartspraktijken in ons klantenbestand. Sommigen nemen voor bloemen ook een abonnement af. Onze service gaat ver. Bij klachten over bloemen waarover we twijfelen, geven we altijd een nieuwe bos. En bij een uitvaart lenen we regelmatig vazen uit, die halen we dan later weer op”, aldus Marcelle.

Team van vijf

Marcelle over haar drive om te ondernemen: “Die had ik eigenlijk nooit, maar het kwam op mijn pad. Ik moest ook in de rol groeien, maar inmiddels gaat dat heel goed! Ik ben nu samen met Peter eigenaar van de zaak en we hebben drie vaste bloemisten in dienst. Het wegbrengen van bestellingen doen we zelf of via familie of kennissen die het leuk vinden om mee te werken, zoals de dochter van Peter.”

Waarom payrolling?

Marcelle: “Mijn broer had medewerkers via Please en zei: je hoeft je geen zorgen te maken om verzuim en je hoeft er niet achteraan als iemand ziek is. We worden ontzorgd, dat is heel prettig. Ook als je bijvoorbeeld een loonsverhoging moet doorvoeren. Inmiddels staan alle drie de medewerkers op de loonlijst. Eén van hen is er vanaf het begin bij en heeft een vast contract.”

Feestdagen draait het team met zijn allen

“Met feestdagen zoals Pasen staan we er allemaal. Ook hebben we stagiaires van de Groenschool en vliegt een oud-collega op hele drukke dagen regelmatig in. Zij werkt allang niet meer in de bloemen maar vindt het leuk om dan te komen helpen. Via Please is het heel makkelijk om tijdens drukke periodes extra personeel in te zetten. Die flexibiliteit is voor ons erg belangrijk”, vertelt Marcelle.

Green florist

“De milieueisen in onze branche worden steeds hoger, we proberen ook bijna geen plastic meer te gebruiken en zoveel mogelijk in papier in te pakken. We willen ons ontwikkelen tot een green florist. Dan gebruik je zoveel mogelijk natuurlijke materialen, zoals natuurlijk afbreekbare bio oases voor bloemstukken”, legt Marcelle uit.

Elke dag verse bloemen

Marcelle over de inkoop: “Wij hebben ervoor gekozen om elke dag verse bloemen te laten komen, maar het blijft lastig om voor drukke dagen als Moederdag of Pasen precies voldoende in te kopen. Je bent van veel dingen afhankelijk, denk alleen al aan het weer.”

Ondernemerstip?

Het advies van Marcelle: “Klantvriendelijkheid is het allerbelangrijkste bij ondernemen, zet dat op nummer 1 en zorg ervoor dat je telefonisch en online goed bereikbaar bent!”

Wat is je favoriete bloem?

Marcelle: “Dan zeg ik toch echt de Gloriosa! Zoek hem maar eens op, hij is prachtig!”

Marloes Goossens Marketing en communicatie
Marloes Goossens