Holland Evenementen Groep (HEG) begon 22 jaar geleden als een heel kleinschalig evenementenlocatie. Inmiddels huisvest HEG meer dan 100 activiteiten voor de particuliere en zakelijke markt, waaronder de enige echte Endemol Wipeout-baan in Nederland. Wij spraken met Wouter Vink, algemeen directeur en commercieel manager Roy de Wijer over het ontstaan en de groei van Holland Evenementen Groep, het blijven innoveren, de kracht en het enthousiasme van alle werknemers én natuurlijk alle toffe activiteiten op het terrein.

Wouter Vink, algemeen directeur van Holland Evenementen Groep, voor het Wipe-out signVan stagiair naar algemeen directeur

Zowel Wouter als Roy begonnen hun carrière bij Holland Evenementen Groep (HEG) tijdens hun studie. ‘Ik liep stage vanuit mijn HBO-opleiding en ben blijven plakken’ vertelt Wouter. In 2006 leverde hem dat een positie als sales manager op waarin hij doorgroeide naar commercieel en later algemeen directeur. ‘Ik heb echt de groei van het bedrijf meegemaakt’ vertelt Wouter.

’Het gebouw waar we in zaten was eigenlijk een oude boerderij die we alleen als opslag gebruikten. We gingen met een aanhanger vol met spullen de boer op en organiseerden met name sportieve activiteiten op locatie. Gaandeweg zijn we een echte evenementenlocatie geworden. Nu komen de mensen naar ons, in plaats van wij naar hun. Een grappig detail is trouwens dat we de oude ondergrondse mestgangen van de boerderij nu gebruiken als Escape Room XL. Zo hebben we leuk gebruik gemaakt van de originele locatie.’

We gingen met een aanhanger vol met spullen de boer op… gaandeweg zijn we een echte evenementenlocatie geworden.

Van oproepkracht naar commercieel manager

Roy kwam in 2010 als instructeur op oproepbasis terecht bij HEG. ‘Zoals de meeste mensen hier’ zegt Roy. ‘Ik ben steeds meer gaan doen tot ik op een gegeven moment ook op de achtergrond ging werken bij de afdeling verkoop. Ik heb mijn afstudeeronderzoek bij HEG gedaan over Wipeout dat toen upcoming was en waarvoor we een aparte business unit wilden creëren. En toen de positie van sales manager vrijkwam, lag het voor de hand dat ik dat ging doen, ook al was ik toen nog aan het afstuderen. Ik vervul die positie nog steeds met veel plezier en inmiddels heb ik het hele commerciële proces onder mijn hoede.’

Toen konden we echt grote serieuze dingen bouwen zoals een beachclub, grootste zipline van de Benelux én Wipeout-parcours.

Wipe-out baan van Holland Evenementen Groep

De enige echte Wipeout van Nederland

In 22 jaar heeft HEG een flinke transformatie doorgemaakt met enkele bepalende momenten. Eén van die momenten was de aankoop van het recreatiegebied Beldert Beach in 2013 dat HEG de kans gaf om flink uit te breiden. ‘Toen konden we echt grote serieuze dingen bouwen’ vertelt Wouter. ‘Zoals een beachclub, een strandpaviljoen, een uitkijktoren van 20 meter hoog met daaraan vast de grootste zipline van de Benelux én een Wipeout-parcours.’

Met dat laatste sloeg HEG echt een grote slag. Een die uiteindelijk zelfs leidde tot de tweede mijlpaal van HEG: de overname van het bedrijf door vier nieuwe eigenaren in april van dit jaar. ‘Dat is wel een leuk verhaal’ zegt Wouter lachend. ‘We hadden al snel door dat er veel vraag naar Wipeout was sinds het televisieprogramma, alleen kon je er als particulier niet aan deelnemen. Daarom pionierden we al met activiteiten in die richting. Maar Wipeout is een beschermd merk en dat mag niet zomaar. Dus we ontvingen een hele serieuze brief van Endemol met de oproep: stoppen of de licentie kopen. Toen we eenmaal de licentie hadden, konden we serieuze dingen gaan bouwen. Dat bleek zo succesvol dat de voormalige eigenaar, Patrick Janssen, besloot HEG te verkopen en zich volledig toe te leggen op het bouwen van Wipeout-parken over de hele wereld.’

We ontvingen een hele serieuze brief van Endemol met de oproep: stoppen of de licentie kopen.

Beter, slimmer en effectiever

Sinds de overname door de nieuwe eigenaren, van de La Cubanita Groep, heeft het bedrijf voortaan ook horeca-expertise in huis: de tweede mijlpaal. ‘De groepen worden steeds groter, daarom werken we aan nieuwe concepten om de horeca nog beter, slimmer en effectiever uit te rollen’ aldus Wouter. ‘We ontvangen bonte gezelschappen in de weekenden, bijvoorbeeld voor een vrijgezellenfeest. Maar ook bedrijven van een paar medewerkers tot wel 1000-2000 man weten ons te vinden. In augustus mochten we het personeelsfeest van de La Cubanita Groep organiseren. 3000 personeelsleden van alle franchises van La Cubanita kwamen naar Holland Evenementen Groep voor een fantastisch feest met daarvoor een sportief blok met de focus op Wipeout.’

Wipe-out instructeur en deelnemers

WoooooW events voor grote groepen

Aan diversiteit van de doelgroepen is zeker geen gebrek vertelt Roy: ‘Er gebeurt zoveel, er zijn zoveel verschillende groepen, daardoor is geen dag hetzelfde. Maar dat brengt ook uitdagingen met zich mee, bijvoorbeeld het goed bereiken van je doelgroepen. We zijn heel actief in het vergroten van onze online vindbaarheid zowel nationaal als internationaal, want ook de Vlamingen en Duitsers weten ons te vinden. Maar we bewegen ons steeds meer naar de zakelijke markt.’ ‘Dat klopt’, vult Wouter aan. ‘Daarom gaan we nu een nieuw label oprichten, specifiek voor grote groepen. Dat heet WoooooW events. Daarin willen we met name complete events voor grote groepen en maatwerk leveren. Zo proberen we de drukte ook iets meer over het jaar te verdelen.’

Er gebeurt zoveel, er zijn zoveel verschillende groepen, daardoor is geen dag hetzelfde.

De piekmaanden

De drukte bevindt zich voor Holland Evenementen Groep met name in de zomermaanden. ‘We draaien het hele jaar door, sowieso met alle indoor-activiteiten zoals het VR dining. Maar het blijft een uitdaging om de pieken en dalen van het seizoen te verdelen’ vertelt Wouter. ‘In de zomermaanden is het heel hectisch en druk. Daarom werken we met zo’n 20 vaste krachten, ieder met eigen taken en functies. Maar in juni doen we 20 keer meer dan  in februari bijvoorbeeld. Dat kunnen we niet opvangen met onze vaste krachten. Daarvoor hebben we een flexibele schil: instructeurs op oproepbasis die we zelf opleiden om door te groeien binnen ons bedrijf naar specialist bij risicoactiviteiten of coördinator. Veel vaste krachten, zoals wijzelf, zijn ook zo begonnen’ aldus Wouter.

In juni doen we 20 keer meer dan  in februari bijvoorbeeld. Dat kunnen we niet opvangen met onze vaste krachten.

Medewerker van Holland Evenementen Groep bij sportuitrusting

Door de groei die het evenementenbedrijf de afgelopen jaar heeft doorgemaakt is de flexibele schil belangrijker geworden dan ooit.
 
‘Onze flexpool is zoveel groter dan vroeger dat het lastig is om alles zelf te regelen. De nieuwe eigenaren van Holland Evenementen Groep introduceerden ons bij Please. Zij waren zo lovend over Please en er was al gelijk een goede klik, dus was de keuze zo gemaakt.’
 
‘Maar we merken ook, zeker in de huidige markt, dat het vinden van voldoende goede oproepkrachten moeilijk is. We zijn superblij met alle mensen die we hebben, maar het is zonde dat als je alle voorzieningen hebt en allerlei marketing inspanningen verrichten om de mensen hier te krijgen, je soms niet genoeg handen hebt om het uit te voeren. Gelukkig kan Please ons daar op termijn ook bij ondersteunen.’
 
Wouter Vink 
Algemeen directeur Holland Evenementen Groep
 

Een fantastisch team!

Wouter en Roy zijn zichtbaar trots op het team van HEG. ‘Als je kijkt naar de afgelopen periode, het absolute hoogseizoen, dan worden de jongens op mijn afdeling echt meegezogen in de drukte’ zegt Roy. ‘Ze doen alles wat ze normaal gesproken doen, maar moeten ook bijspringen in de uitvoer. En dat blijven ze ook goed doen, met een lach en vol energie. Dat vind ik heel mooi en daar ben ik echt trots op.’

‘Daar sluit ik me bij aan’ zegt Wouter. ‘Als je ziet hoe we begonnen zijn, met weinig middelen, en wat er nu staat. Dan ben ik echt het meest trots op het volledige team dat zo’n fantastisch bedrijf heeft neergezet en dat er iedere dag voor zorgt dat de mensen een fantastische dag hebben!’

Voor het nieuwe seizoen hebben we iets heel gaafs voor ogen, ook vanuit een tv licentie, maar daar kan ik helaas nog niks over zeggen.

Innovatie en evaluatie

En wat is nu precies Wouter’s drijfveer om te ondernemen? ‘Enerzijds de energie die ik er zelf uithaal om de mensen die hier komen echt een toffe dag te bezorgen. Anderzijds zijn we hier echt hele stoere dingen aan het neerzetten, dan voel ik me net een kind in een snoepwinkel. En wat dat betreft blijven de plannen maar doorgaan. Zo hebben we voor het nieuwe seizoen iets heel gaafs voor ogen, ook vanuit een tv-licentie, maar daar kan ik helaas nog niks over zeggen.’

En zo blijft Holland Evenementen Groep voortdurend innoveren. ‘Stilstaan is achteruitgaan’ vindt Wouter. ‘Daarom zijn we steeds bezig om nieuwe activiteiten te ontplooien om interessant te blijven voor onze doelgroepen. Ieder seizoen evalueren we en bedenken we een programmering voor het nieuwe seizoen en spelen we in op trends, zoals het food festival waar we nu mee aan de slag gaan. Allemaal leuke dingen!