Het ondernemerschap zat er bij Arjan van Reenen altijd al in. Zo startte hij op 23-jarige leeftijd met de verhuur van opblaasbare jacuzzi’s naast zijn baan in de e-commerce. In 2016 kwam Fotohuisjehuren.nl op zijn pad toen twee bekenden van Arjan, de voormalig eigenaren van Fotohuisjehuren.nl, op zoek gingen naar een geschikte opvolger voor het bedrijf. Arjan zag de potentie van Fotohuisjehuren en wist het bedrijf binnen 3 jaar uit te laten groeien tot wat het nu is. Please belde met Arjan om te vragen naar de snelle ontwikkelingen van het bedrijf, het in dienst hebben van personeel en de drang om te blijven innoveren.

Mooie combi

In 2011 zag een van de voormalige eigenaren van Fotohuisjehuren een trend ontstaan in Amerika. Samen met zijn compagnon besloot hij om zelf een fotohuisje en een website te bouwen. ‘De eerste boekingen deden ze met z’n tweeën, met name in de omgeving van Barneveld’ vertelt Arjan. ‘Toen het drukker werd sprongen vrienden en familie wel eens bij. Ikzelf ging ook regelmatig mee om de huisjes weg te brengen naar bruiloften en bedrijfsfeestjes. Zo doende kende ik Fotohuisje. Maar op een gegeven moment werd het voor hen te druk om het bedrijf te combineren met hun fulltimebaan.’

Een overname leek Arjan wel interessant, met name om de lopende omzet van zijn jacuzzi-verhuurbedrijf te vergroten. Toch liep het iets anders vertelt Arjan: ‘Ik dacht dat ik het mooi kon combineren met de verhuur van jacuzzi’s, maar eigenlijk groeide Fotohuisjehuren zo hard dat ik besloot om Jacuzzihuren.nl te verkopen en fulltime met Fotohuisjehuren door te gaan.’

Ik wist dat het logistiek gezien lastig zou zijn om het bedrijf te laten groeien zonder personeel.

Fotobooth fotohuisjehuren


Drie jaar later heeft Arjan 14 fotohuisjes. Variërend van vintage tot modern, van klein tot groot. Van de populaire oude houten kist tot een strakke witte zuil voor gifjes en boomerangs, uiteraard volledig te personaliseren. En om dat te bolwerken heeft Arjan 8 bezorgers die het hele land door rijden om alle fotohuisjes op locatie af te leveren én op te halen. Op kantoor wordt Arjan’s team versterkt door een accountmanager, een project manager en een administratief medewerker.

De overname

Met de overname stond Fotohuisjehuren.nl nog in de kinderschoenen. ‘We hadden nog geen personeel. Ik wist dat het logistiek gezien lastig zou zijn om het bedrijf te laten groeien zonder personeel. Daarom startte in 2017 de eerste medewerker. Tot dat moment werkte ik vanuit huis, maar met de komst van de eerste medewerker ben ik verhuisd naar een kantoor met opslag.’

De eerste medewerker

Het aannemen van die eerste medewerker vond Arjan niet zo spannend. ‘Nee, ik vond het niet echt spannend omdat ik ervan overtuigd was dat personeel het bedrijf zou laten groeien’ vertelt Arjan. ‘Alleen het juridische en contractuele aspect vond ik best een ding. Dat wil je goed doen, voor jezelf en je medewerker. Dus dat heb ik meteen uit handen gegeven aan Please. In het begin kreeg iedereen een contract via Please. Al onze bezorgers hebben nog steeds een contract op oproepbasis via Please, maar de collega’s op kantoor heb ik uiteindelijk een contract via Fotohuisje B.V. aangeboden. Voor de vaste medewerkers werken we samen met een salarisverwerker, maar ik merk wel dat dat meer tijd kost. Elk half jaar bespreken we de contracten en elke maand doen we de loonruns. Ook is het systeem van de salarisverwerker lang niet zo overzichtelijk en gebruiksvriendelijk als UurOnline, het systeem van Please. Daar vullen onze bezorgers zelf hun uren in, wij checken ze aan de hand van de planning en na ons akkoord wordt alles automatisch door Please uitbetaald.’

 Het juridische en contractuele aspect wil je goed doen, voor jezelf en je medewerker.

HR taken

Ook brengt het werkgeverschap taken zoals leidinggeven en het voeren van functioneringsgesprekken met zich mee. Deze taken móet Arjan wel combineren met zijn groeiambities. ‘Als startende ondernemer ben je verantwoordelijk voor ieder stukje van je bedrijf’ vertelt Arjan. ‘Voor de sales, marketing, het genereren van omzet, het bewaken van de processen, enzovoorts. Daarnaast moet je ook nog bezighouden met HR. Het schiet er dan wel eens bij in om je mensen als leider te ondersteunen en met hen te praten over hoe het gaat, wat er beter kan en hoe je hen kunt helpen om nóg beter te worden in hun werk. Je doet al zoveel verschillende dingen tegelijkertijd. Omdat we een jong en klein team zijn voer ik geen officiële functioneringsgesprekken, maar ik plan wel tijd om regelmatig even samen te zitten met mijn medewerkers. Daarnaast loop ik regelmatig een rondje en we spreken elkaar sowieso regelmatig gedurende de dag.’

Kansen op de zakelijke markt

Doelen en ambities heeft Arjan volop voor Fotohuisje. ‘Ik zie veel kansen op zakelijk gebied’ zegt Arjan. ‘We hebben een heel mooi aanbod voor de particuliere markt, daar zijn we ook heel groot mee geworden, maar daar hebben we te maken met veel concurrentie. In die markt is het lastig om je te onderscheiden. Particulieren hebben vaak een bepaald budget en dat snap ik ook, maar daardoor zie je dat bruidsparen soms voor een paar tientjes voor een andere partij kiezen. De grootste ontwikkelingen en kansen zien we binnen de zakelijke markt, daar kunnen we veel meer betekenen. Zij verwachten een totaalpakket met service van begin tot eind en hebben daar ook budget voor. Zo kunnen wij een complete beleving bieden. Denk aan het toevoegen van green screens, het personaliseren van startschermen, het leveren van passende attributen om een thema te bouwen, enzovoorts. Dat is heel erg leuk en het geeft ruimte om creatief te zijn en nieuwe dingen te bedenken.’

Nieuwe ideeën

Innovatie is dan ook erg belangrijk voor Arjan: ‘Het liefst ben ik de hele dag bezig met het ontwikkelen van nieuwe ideeën. Ik vind het leuk om fotohuisjes te ontwikkelen speciaal voor een specifieke doelgroep en te kijken waar we onze fotohuisjes nog meer kunnen toepassen. Er liggen nog zoveel kansen, in de horeca bijvoorbeeld. We kunnen compacte photobooths maken die hotels of restaurants permanent aan de wand kunnen plaatsen. Gasten kunnen ter plekke een leuke foto maken en deze direct delen via social media. Zo kunnen onze klanten zichzelf promoten’ aldus Arjan.

Over 5 jaar…

Over 5 jaar wil Arjan nog meer zakelijke klanten kunnen ondersteunen met grote en permanente projecten: ’De missie van Fotohuisjehuren.nl om het positieve effect en de herinnering van een leuk evenement en feest zo lang mogelijk vast te houden bestaat over 5 jaar nog steeds, maar dan onze missie kent meer verschillende vormen. Samen met onze klanten werken we dan aan het vergroten van hun marketing en sales. Ik verwacht dat de marketing van bedrijfsfeesten en evenementen heel groot gaat worden en daar gaan wij een rol in spelen.’

Marloes Goossens Marketing en communicatie
Marloes Goossens