In 2010 nam Tim Eerhart de beslissing om als finance professional op projectbasis aan de slag te gaan. Hij merkte al snel dat de vraag naar interim finance professionals enorm was en zag hierin een zakelijke kans. Tel daar een breed netwerk, passie voor het vak, een berg ervaring en een zakenpartner in de vorm van Bob van Rijthoven bij op, en zie daar de perfecte ingrediënten voor Fellowfield: een recruitment- en bemiddelingsbureau op het gebied van Finance, Risk, Data en Audit dat levert wat het belooft.

Dat kan ik zelf beter

Tim Eerhart begon zijn carrière als finance professional voor diverse grote kantoren zoals KPMG, Achmea en Van Lanschot Bankiers. In 2010 ging Tim als zzp’er binnen zijn werkveld aan de slag. ‘Terwijl ik op een opdracht zat, werd ik alsnog meerdere keren per week benaderd voor een nieuwe opdracht’ vertelt Tim. Zichzelf kon hij maar één keer verhuren, maar dankzij zijn ervaring, en als Nyenrode alumnus, kende hij voldoende gelijkgestemden die ook geschikt zouden zijn voor de opdracht. ‘Daarnaast merkte ik dat de bureaus die zzp’ers zoals ikzelf bemiddelde, diepgang miste, een onredelijke fee vroegen voor een oppervlakkig gesprek en een slechte service boden. Ik dacht: dat kan ik zelf beter’ aldus Tim.

Ik merkte dat bemiddelingsbureaus diepgang miste, een onredelijke fee vroegen en een slechte service boden.

Zakenpartners

Vóór Fellowfield kenden huidige zakenpartners Bob van Rijthoven en Tim Eerhart elkaar niet. Een gezamenlijke relatie stelde de mannen aan elkaar voor en fungeerde kort als derde oprichter. Toen de derde oprichter eruit stapte, besloten Bob en Tim samen verder te gaan met Fellowfield. Bob werkte ook als zzp’er van maandag tot en met donderdag op projectbasis, evenals Tim. ‘In de beginfase kwamen Bob en ik op vrijdag samen om zzp’ers te bemiddelen. Ons doel was om op deze dag minimaal dezelfde omzet te genereren als tijdens een dag op projectbasis.’ En dat lukte.

Daarvoor waren we gewoon twee zzp’ers, nu hadden we ineens een vaste medewerker.

De volgende stap

‘In 2016 wilden we de volgende stap zetten met Fellowfield’ vertelt Tim. ‘Dus besloten we een eigen locatie in een verzamelgebouw te betrekken met meer werkplekken en spreekkamers. Dat was ook het moment dat Sander bij ons kwam werken. Toen werden we ineens een ‘bedrijf’. Daarvoor waren we gewoon twee zzp’ers, nu hadden we ineens een vaste medewerker.’

‘Ikzelf had geen ervaring met het aannemen van mensen of het voeren van een salarisadministratie. Met mijn achtergrond had ik het zelf kunnen uitzoeken maar daar wilde ik eigenlijk helemaal geen tijd mee kwijt zijn. Een goede vriend van me, Thomas Schepers, is eigenaar van Ratho. Hij vertelde me dat hij zijn personeel heeft ondergebracht bij Please. Op zijn advies heb ik toen ook contact opgenomen met Please. De adviseur van Please liet me zien hoe alles werkte en ik dacht ‘Dit is ideaal!’. Je betaalt misschien wat extra maar je bespaart wel de uren die je voor andere zaken kunt inzetten. Want als je niet oppast ben je met van alles bezig, behalve de business zelf.’

Specialismen kun je het best outsourcen

Het aannemen van personeel ziet Tim als een logisch onderdeel van het ondernemerschap, want ‘ondernemen kun je niet alleen, daar heb je mensen voor nodig’ vindt Tim. ‘Maar ik ben erachter gekomen dat, zeker als je wilt groeien, je je moet focussen. En om je te kunnen focussen moet je de processen waarin je zelf geen specialist bent, outsourcen. Het afgelopen jaar heb ik gemerkt dat, alles wat ik zelf heb willen doen maar waarin ik geen specialist ben, me veel meer tijd kost en ik niet de perfectie haal die ik eigenlijk wilde nastreven.’

 We snappen de markt, de klant en kunnen de behoefte van de interimopdracht goed inventariseren.

De manier waarop maakt het verschil

Bij Fellowfield staat transparantie en vertrouwen centraal. ‘We werken met partijen die integer werk verwachten’ vertelt Tim. ‘Ze willen transparantie inzake de tarieven en het werk dat we daarvoor verrichten. Daarnaast is kwaliteit en inhoud key binnen de arbeidsbemiddeling. Kandidaten in deze branche hebben functies voor het uitkiezen. Je moet een vacature kunnen verkopen aan een kandidaat, maar belangrijker nog is dat je snapt waar iemand naar op zoek is. Onze slogan is: ‘de manier waarop maakt het verschil’ en dat krijgen we ook terug van kandidaten. We gaan niet voor de snelle match maar voor een goede match. Misschien komt dat omdat we geen van allen uit de arbeidsbemiddeling komen maar vanuit het werkveld. We snappen de markt, de klant en kunnen de behoefte van de interimopdracht goed inventariseren. Daarmee onderscheiden we ons.’

De complexere matches

De klanten van Fellowfield, denk aan grote accountantskantoren, financiële instellingen, banken en partijen in de energiesector, komen vaak bij het bureau met een specifiek profiel. ‘Voor standaard profielen kunnen ze terecht bij de grotere concullega’s die putten uit een grote database. De profielen die wij ontvangen staan vaak al wat langer open ter invulling en meerdere recruiters hebben hun hoofd er al over gebogen. Wij bespreken het profiel uitvoerig en gaan actief als headhunter kandidaten uit de markt halen’ aldus Tim.

Als we verder groeien kan ik nadenken over nieuwe verdienmodellen, vestiging of dienstverlening.

Gerichte keuzes maken

De werkwijze van Fellowfield legt het bedrijf geen windeieren, maar Tim ziet bovenal groeikansen voor het bureau. ‘Op dit moment gaat het goed met de economie dus maak ik me weinig zorgen over nieuwe opdrachten en vacatures. We doen nu weinig aan acquisitie’ vertelt Tim. ‘De meeste klanten komen uit ons directe netwerk en klanten komen naar ons in plaats van andersom. Willen we nóg verder groeien dan moeten we wel actief gaan acquireren tot een punt dat we gerichte keuzes kunnen maken in opdrachten die we het leukst vinden, of waar we de meeste potentie in zien. De eerstvolgende stap is denk ik om zelf los te komen van de materie. Ik bespreek nu zelf vacatures, onderhoudt contact met kandidaten en ben veel operationeel bezig. Als we verder groeien kan ik nadenken over nieuwe verdienmodellen, misschien een nieuwe vestiging of het in de markt zetten van een nieuwe dienstverlening. Dan wordt de organisatie ook meer waard en kan Fellowfield draaien zonder dat ‘Tim’ aanwezig is. Dat biedt mij weer de ruimte om verder te ondernemen.’

Charlotte Hendriks Marketing en communicatie
Charlotte Hendriks

Meer gerelateerde artikelen

Please biedt nu ook persoonlijkheids- en capaciteitentesten

12 februari 2020

Vanaf februari 2020 is Please in de gelegenheid om, in opdracht van de klant, persoonlijkheids- en ...

Lees verder

Blog: Nederland is niet klaar voor de WAB

04 februari 2020

Met invoering van de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) is er een aantal nieuwe maatregelen waar ondernemers met...

Lees verder

Blog: Nieuwjaarsgroet van Please directeur Nihat Kahveci

07 januari 2020

In de nieuwjaarsgroet blikt Please directeur Nihat Kahveci terug op een bewogen jaar, 2019. En kijkt hij ...

Lees verder

Please heeft web security hoog in het vaandel

03 januari 2020

Please heeft web security hoog in het vaandel. In 2005 ontwikkelde Please een eigen app voor urenregistratie. ...

Lees verder

Blog: juriste over de compensatie voor transitievergoeding

02 januari 2020

In 2020 verandert er voor werkgevers nog meer behalve de WAB: de nieuwe compensatieregeling voor de ...

Lees verder

Blog: zo voer je het ideale beoordelingsgesprek

03 december 2019

Zo voer je het ideale beoordelingsgesprek. Onze HR specialiste Anke heeft een blog geschreven waarin zij het ...

Lees verder