Arcen, dé toeristische parel van de Maasduinen en thuishaven van het nostalgische en bourgondische bier- en eetcafé de Hertog Jan Proeverij. Het café wordt sinds 1981 gerund door de familie Clevis. Sinds 2011 staan Bram Clevis en zijn vrouw Judith aan het roer. Een echt familiebedrijf dus. Wij vroegen Bram en Judith naar het runnen van de Hertog Jan Proeverij en de uitdagingen, zoals de WAB, die het ondernemerschap met zich meebrengt.

Een goed team

Bram Clevis is 44 jaar, van origine kok én zoon van Henk en Antoinette Clevis: de oprichters van De Proeverij. ‘In 1999 kwam ik in de zaak om deze in 2006 over te nemen zodat mijn ouders een stapje terug konden doen’ begint Bram. ‘In 2011 maakte ook Judith de overstap van de kinderopvang naar het familiebedrijf om samen verder te bouwen aan De Proeverij. Ik op de voorgrond, Judith achter de schermen.’ ‘Samen vormen we een goed team’ vult Judith aan. ‘Soms kunnen we elkaar wel achter het behang plakken, maar onze verschillen zorgen juist voor stabiliteit. Ik heb nooit dat ik denk: gadverderrie, moet ik vanavond weer naast hem op de bank zitten, nee’ lacht Judith.

Ik heb nooit dat ik denk: gadverderrie, moet ik vanavond weer naast hem op de bank zitten

De Proeverij in 1981

En dat Bram en Judith een goed team vormen is onmiskenbaar. Er is de afgelopen jaren flink gebouwd en verbouwd aan het café. ‘Toen De Proeverij haar deuren opende in 1981 was het een klein cafeetje, gelegen naast de brouwerij, waar bezoekers voor en na een rondleiding aan de brouwerij werden ontvangen’ vertelt Bram. ‘De brouwers rouleerden de cafédiensten, mijn vader was één van hen. Maar het runnen van het café paste beter bij hem dan het vroege opstaan om te brouwen. Daarop besloot hij het café te gaan runnen. En van het een kwam het ander.’

Van bier- tot eetcafé

Enkele jaren later verhuisde De Proeverij naar het huidige pand aan de overkant van de brouwerij. Maar Judith en Bram tilden het café de laatste jaren echt naar een hoger niveau. ‘Vroeger was het een oud bruin café waar je een lekker biertje, een blokje kaas en een plakje worst kreeg’ gaat Judith verder. ‘Omdat Bram van origine kok is, zag hij dat er veel meer mogelijk was. Dus trok hij de stoute schoenen aan. Hij zette een gasfornuis binnen en bedacht een kleine kaart. Inmiddels zijn we uitgebreid tot eetcafé waar mensen komen om te eten én drinken. Toeristen komen naar Arcen voor een vol dagprogramma. Ze willen niet alleen een rondleiding door de brouwerij met één biertje achteraf. Daarom zijn we naast eten ook arrangementen gaan bieden, in samenwerking met andere bedrijven uit de buurt.’

Vroeger was het een oud bruin café waar je naar een lekker biertje, een blokje kaas en een plakje worst kreeg

Uit de voegen

‘En…’ vervolgt Bram ‘2 jaar geleden hebben we de bovenetage verbouwd omdat we uit onze voegen dreigden te groeien. Op de bovenetage kunnen bedrijven bourgondisch vergaderen, gezellig en ongedwongen, gevolgd door bijvoorbeeld een teambuildingactiviteit. Nu hebben we flink meer ruimte, maar eigenlijk komen we alweer plaats tekort.’

Het is erg belangrijk dat ons personeel dezelfde passie voor bier en het horecavak heeft

Horecapersoneel vinden

En het vinden van goed horecapersoneel is niet altijd eenvoudig. ‘Onze drijfveer is om alle bezoekers het zoveel mogelijk naar de zin te maken én om speciaal bier nog meer in de markt te zetten. Het is daarom erg belangrijk dat ons personeel dezelfde passie voor bier en het horecavak heeft’ zegt Bram. ‘Je moet met plezier werken om bezoekers een leuke dag te bezorgen’ vervolgt Judith. ‘Soms is het stressen en hard rennen. Maar aan het eind van iedere dag moet je wel weer met een glimlach naar huis kunnen. ‘In 1982 hebben we de eerste medewerker aangenomen’ gaat Bram verder. ‘Nu hebben we 32 medewerkers, maar het liefst zouden we nog 5 tot 10 extra medewerkers willen hebben. Maar Arcen is heel toeristisch en er zijn veel kwaliteitszaken die ook (flexibel) personeel nodig hebben. En omdat onze zaak net buiten de bebouwde kom ligt, kiezen met name jongeren dan sneller voor een baantje in het dorp.’

De WAB

Naast het vinden van personeel hebben Judith en Bram ook te maken met andere uitdagingen van het ondernemerschap. De WAB bijvoorbeeld. ‘Alle regels die er steeds weer bijkomen… daar wordt het niet leuker van’ vindt Bram. ‘Soms is het wel jammer’ zegt ook Judith. ‘De regering verwacht zoveel van ons als ondernemer. Alles moet vastgelegd worden. We zijn er eigenlijk om mensen een plezier te doen, dáár moeten we onze tijd aan besteden. Soms vind ik alle regels wel erg vergaand. En helemaal als het aankomt op de regels omtrent personeel, zoals de WAB. Ik heb me er wel een beetje in verdiept en met name met Please gepraat. Het is voor werknemers prettig als zij goed beloond worden voor het harde werken in de horeca. En daarmee onderscheiden werknemers zich ook. Maar ik denk dat je, doordat ‘los meer vast’ moet worden, je wel kieskeuriger wordt in het aannemen van nieuwe mensen.’

Ik denk dat je, doordat ‘los meer vast’ moet worden, je wel kieskeuriger wordt in het aannemen van nieuwe mensen

Geen andere keus

‘Wat ik jammer vind van de WAB is dat je personeel aan jezelf bindt, maar werknemers kunnen nog steeds zomaar weggaan’ vervolgt Bram. ‘We hebben werknemers die vastigheid willen, dus dat hebben ze ook, maar de jeugd wil dat niet. Zij willen lekker werken en geld verdienen om te stappen. En doordat ze een arbeidsomvang moeten krijgen na 12 maanden, kunnen ze ook niet zomaar extra vrij nemen. Omdat ze dan een aantal vaste contracturen hebben, móeten ze komen werken. En het uitbetalen van een transitievergoeding vanaf dag één is ook zoiets. Ik lig niet wakker van een paar euro, maar het komt er wel bij. Iemand kan tijdens zijn proeftijd heel anders zijn dan hoe hij voor me zat tijdens de sollicitatie. Toch heeft zo’n medewerker straks recht op een transitievergoeding. Dit zijn wel dingen waardoor het moeilijker wordt om mensen aan te nemen. Maar goed, we hebben geen andere keus. En voor het berekenen van de transitievergoeding laat ik me met name door Please leiden’ aldus Bram en Judith.

Lees ook de klantcase van de Hertog Jan Proeverij. Daarin vertellen Bram en Judith meer over hun samenwerking met Please.

De klantcase van de Hertog Jan Proeverij
Charlotte Hendriks Marketing en communicatie
Charlotte Hendriks

Meer gerelateerde artikelen

Blog: Nieuwjaarsgroet van Please directeur Nihat Kahveci

07 januari 2020

In de nieuwjaarsgroet blikt Please directeur Nihat Kahveci terug op een bewogen jaar, 2019. En kijkt hij ...

Lees verder

Please heeft web security hoog in het vaandel

03 januari 2020

Please heeft web security hoog in het vaandel. In 2005 ontwikkelde Please een eigen app voor urenregistratie. ...

Lees verder

Blog: juriste over de compensatie voor transitievergoeding

02 januari 2020

In 2020 verandert er voor werkgevers nog meer behalve de WAB: de nieuwe compensatieregeling voor de ...

Lees verder

Het klantverhaal van… Matbar

11 december 2019

In dit klantverhaal spreken we Alida van Noors eetcafé Matbar in Zwolle over de onderneming van haar en haar ...

Lees verder

Blog: zo voer je het ideale beoordelingsgesprek

03 december 2019

Zo voer je het ideale beoordelingsgesprek. Onze HR specialiste Anke heeft een blog geschreven waarin zij het ...

Lees verder

Beperk zittend werk met deze tips

29 november 2019

Hoeveel uur per dag zit jij? En je werknemers? Urenlang aaneengesloten zitten is funest voor de gezondheid. ...

Lees verder