Marcel Dols stond, inmiddels al weer 15 jaar geleden aan de wieg van het huidige Approba. Samen met compagnon Michael Hamers wist hij Approba naar een hoger niveau te tillen. Nu bedient het Limburgse HR en Recruitmentbureau niet alleen de thuisprovincie, maar bedrijven en instellingen over West-Europa en daarbuiten. Please sprak met oprichter en mede-eigenaar Marcel Dols over de diverse bedrijfsactiviteiten van Approba en de samenwerking met Please.

Terug naar Limburg

Marcel Dols is geboren en getogen in Sittard maar reisde na zijn afstuderen af naar de randstad om diverse functies te bekleden binnen de overheid, het bedrijfsleven en als zelfstandig ondernemer. In 1998 verhuisde hij terug naar Limburg om het ondernemerschap voort te zetten. ‘In 2005 heb ik daar met een zakenrelatie de voorloper van Approba opgezet’ vertelt Marcel. ‘Toen hij de zaak verliet heb ik na enige tijd het bedrijf omgedoopt tot Approba en in 2008 Michael Hamers benaderd als compagnon. Vanaf dat moment zijn we echt gaan groeien. Niet alleen ons team breidde uit, maar ook ons dienstenpallet.’

Ja, de verschillen tussen ons zijn absoluut, maar we waarderen elkaar om deze verschillen en samen staan we sterker.

Versterkende verschillen

De samenwerking met Michael liep direct gesmeerd vertelt Marcel: ‘Michael was ook vóór zijn toetreding tot Approba al een goede zakenrelatie van mij. Ja, de verschillen tussen ons zijn absoluut, maar we waarderen elkaar om deze verschillen en samen staan we sterker. Ik wist dat ik aan hem een goede compagnon had omdat hij een geboren ondernemer is. Daarnaast bracht hij jarenlange ervaring in de technische detachering en bedrijfsadviseringbranche met zich mee. We hebben al zijn kennis en expertise geïncorporeerd in Approba en daarmee ons portfolio verbreed.’

Wederzijdse goedkeuring

Approba betekent ‘wederzijdse goedkeuring’ in het Latijn. En wie zich verdiept in de werkwijze van Approba, herkent het belang van wederzijds goedkeuren onmiddellijk in de langdurige verbintenissen tussen Approba en haar klanten. ‘We hadden nooit de ambitie om een gestandaardiseerd product of dienst aan te bieden’ zegt Marcel. ‘We bieden maatwerk. Dat doen we door onszelf volledig te verplaatsen in de klantbehoefte. Niets is onmogelijk. We gaan aan tafel met een open vizier om te inventariseren waaruit die klantbehoefte precies bestaat. Waarvoor heeft de klant te weinig tijd? Waar is de nood het hoogst? Vervolgens bekijken we hoe we een verlengstuk van de klant kunnen worden, binnen de budgettaire ruimte. En hebben we een bepaald specialisme niet in ons portfolio, dan halen we dat in huis of verwijzen we de klant door naar de juiste partij.’

En hebben we een bepaald specialisme niet in ons portfolio, dan halen we dat in huis of verwijzen we de klant door naar de juiste partij.

Approba’s sleutel tot succes

Goedkeuring wil Approba niet alleen krijgen van haar opdrachtgevers, maar ook van haar kandidaten. ‘Want’ zo vertelt Marcel, ‘de kandidaat van vandaag is de opdrachtgever van morgen. Daarom zijn we ook altijd eerlijk naar kandidaten, en eigenlijk naar alle betrokken partijen. We praten niet alleen over het groene gras, maar ook over het onkruid en de kale plekken. Ook als het aankomt op contractvormen. Ik vind dat we daar niet spannend over moeten doen. Als je dat beseft, bouw je vanzelf een organisatie die gericht is op het aangaan van succesvolle langetermijnrelaties.’

We praten niet alleen over het groene gras, maar ook over het onkruid en de kale plekken. Ook als het aankomt op contractvormen.

Hoog en midden segment

Approba levert interim managers en plaatst en detacheert kandidaten uit een hoger segment. ‘Denk aan vakspecialisten en hoger management functies’ zegt Marcel. ‘Deze mannen en vrouwen bevinden zich in de tweede helft van hun carrière en nemen nu enkel zwaardere klussen op interim-basis aan. Om invulling te geven aan alle functies is het netwerk van onze consultants van groot belang. Anderzijds plukken we ook mbo, hbo en wo specialisten uit de markt. Dat doen we vaak op projectbasis, uit naam van onze klant.

Onze talent engineering recruiter Shelly Ver, heeft Please geïntroduceerd bij Approba. Zij werkte al met Please bij onze zusterorganisatie Head-Starters. Toen Approba haar van Head-Starters overnam wilde Shelly de samenwerking met Please absoluut voortzetten, en ik vertrouw Shelly daarin volledig. Ik heb Please leren kennen als een veelzijdige organisatie die de standaardwerkwijze kan aanpassen omdat zij begrijpen hoe belangrijk maatwerk en uitzonderingsvraagstukken zijn. Ook informeert Please proactief, bijvoorbeeld aangaande wet- en regelgeving en dat waardeer ik. Het relatiebeheer waar Approba voor staat, herken ik ook bij Please.’

Je moet alert blijven, anticiperen en innovatief maatwerk leveren, dat bewijst nu toegevoegde waarde.

Lekker onvoorspelbaar

Op de vraag wat Marcel nu het allerleukste vindt aan zijn werk en de branche waarin hij werkt antwoordt hij resoluut: ‘Het werken aan nieuwe projecten bij klanten. Dat geldt zowel voor Michael als voor mijzelf. We zijn meewerkende eigenaren en doen dat met overtuiging. Na de triple dip tussen 2008 en 2014 hebben we geleerd dat de dingen niet meer voorspelbaar zijn. Het kan morgen anders zijn, maar dat maakt het werk voor ons alleen maar leuker. Je moet alert blijven, anticiperen en innovatief maatwerk leveren, dat bewijst nu toegevoegde waarde.’

Marloes Goossens Marketing en communicatie
Marloes Goossens

Meer gerelateerde artikelen

Het effect van corona op ondernemers

30 juni 2020

Het effect van corona op ondernemers begint langzaam maar zeker zichtbaar te worden. Onze algemeen directeur, ...

Lees verder

4 essentiële vragen voordat je (weer) personeel aanneemt

18 juni 2020

Sta je op het punt om nieuw personeel aan de nemen? Lees dan deze blog van Please HR expert Malaika. Na het ...

Lees verder

Even Skypen? Adviesgesprekken op afstand

16 juni 2020

Normaal gesproken zitten onze adviseurs dagelijks op de weg, bezoeken zij diverse bedrijven en zitten ze aan ...

Lees verder

Functioneringsgesprekken voeren tijdens corona

09 juni 2020

Het is alweer juni: dé tijd voor de functioneringsgesprekken. Maar wat nu als je bedrijfsvoering er door ...

Lees verder

All aboard! Alles over succesvol onboarden

19 mei 2020

In deze blog van HR expert Malaika vertelt zij alles over een succesvol onboarding programma. Het is als een ...

Lees verder

Veilig en verantwoord werken tijdens coronadrukte

06 mei 2020

Door de coronacrisis zijn er ook bedrijven die het nu extra druk hebben, denk hierbij aan de zorghelden, de ...

Lees verder