Please werkt samen met ruim 1.100 ondernemers, ieder met een eigen, inspirerend ondernemersverhaal. Wij laten deze ondernemers graag aan het woord over hun keuze voor het ondernemerschap en de dingen die op hun pad komen. Deze keer aan het woord: Martijn Lussenburg, Financieel Directeur bij Aditech, een onafhankelijke uitzendorganisatie voor technici.

Technische banen specialist

Aditech bestaat dit jaar maar liefst 25 jaar. Het werd opgericht door Aart Diepenhorst die nog altijd CEO is bij het onafhankelijke uitzendbureau met hoofdkantoor in Gorinchem. Er bestaan nu elf verschillende vestigingen door heel Nederland. Het grootste deel van de mensen is in vaste dienst, zo’n 40% heeft een contract voor onbepaalde tijd. De andere medewerkers zijn op payrollbasis in dienst via Please. Aditech is specialist in technische banen in de installatietechniek, werktuigbouwkunde en elektrotechniek

Zelf mensen opleiden wordt steeds belangrijker

Het werven van personeel gebeurt vooral op de vestigingen, veel mensen komen daar via via binnen. Martijn: “De werving vindt ook online plaats en daarom lanceren we binnenkort een nieuwe website, waarop we veel aandacht hebben besteed aan SEO. Ook werken we sinds een jaar met een nieuw softwareprogramma voor recruitment. Op iedere vestiging is een accountmanager de contactpersoon voor werkgevers en een recruiter het contact voor kandidaten. Daarnaast hebben we veel contacten met scholen om nieuw talent te werven en ook zelf te kunnen opleiden op onze Academy. Dat wordt tegenwoordig steeds belangrijker als je goed personeel aan je wilt binden.”

Van woningbouw tot aan productielijnen in fabrieken

Aditech werkt in een keur aan branches waar techniek een rol speelt, zoals de woningbouw, de utiliteitsbouw (denk hierbij onder meer aan kantoren, voetbalstations en ziekenhuizen) en de industrie. Maar het uitzendbureau bedient ook klanten in hele specifieke branches zoals scheepsbouw of het onderhoud van productielijnen in fabrieken, bijvoorbeeld inpakmachines.

Beperking van de flexibilisering is zorgwekkend

Martijn Lussenburg: “We willen onze opdrachtgevers op zoveel mogelijk facetten kunnen ontzorgen. Omdat we daardoor veel verschillende aanvragen binnen krijgen, is het belangrijk dat we ons specialistische personeel flexibel in kunnen zetten. We maken ons in dat kader wel zorgen over het beperken van de flexibilisering door de nieuwe Wet Arbeidsmarkt in Balans die er nu aankomt. We zorgen daarom dat we door ons NBBU lidmaatschap en intensief contact met adviseurs en Please goed op de hoogte blijven van alle relevante ontwikkelingen die van invloed zijn op onze dienstverlening.”

Altijd ruimte om te sparren

“Op een bepaald moment zijn wij voor een keuze komen te staan die niet alleen verregaande financiële gevolgen had kunnen betekenen voor onze medewerkers, maar ook voor Aditech als bedrijf.  Toen is het contact met Please ontstaan en hebben we een deel van onze medewerkers bij hen onder gebracht. Please heeft enorm met ons meegedacht om het voor ons personeel en Aditech goed te regelen en dat doen ze nog steeds. Dat waarderen we erg. Er is altijd tijd en ruimte om met Please te sparren”, aldus Martijn.

Werkgeluk van medewerkers centraal

Klantcontact vinden we zelf ook heel belangrijk, vertelt Martijn. “We beschouwen niet alleen onze opdrachtgevers als klant, maar ook onze werknemers. We gaan voor de lange termijn relatie, we willen ze aan ons binden. Dat is een samenspel van accountmanagers en recruiters. We hebben heel goed contact met onze monteurs, we kennen ze en weten wat ze willen qua werk. Het werkgeluk van onze medewerkers is heel belangrijk, we luisteren daarom goed naar ze in het dagelijkse contact en op speciale informatieavonden voor het personeel. Als de mensen die met ons en bij ons werken happy zijn, zijn wij het ook. Dat geluk kan ook zijn dat ze op dit moment niet op hun plek zitten en dat we ze begeleiden naar een plek waar ze dat wel zijn, ook al is dat buiten onze organisatie.”

Charlotte Hendriks Marketing en communicatie
Charlotte Hendriks