We werken nu alweer 10 maanden zoveel mogelijk vanuit huis. In juli vorig jaar schreef de NOS nog dat Nederlanders zich steeds meer lijken aan te passen aan het thuiswerken. In december bericht dezelfde NOS dat ‘Bedrijven en organisaties zien dat een groeiende groep medewerkers het mentaal steeds moeilijker vindt om thuis te werken’. Hoe zit het nou? En wat zijn de effecten van langdurig thuiswerken? Ik ben Rob Visser, verzuimexpert bij Please, en neem je in deze blog  mee in mijn bevindingen.

Enorme omschakeling

Ik denk dat medewerkers, dat wil zeggen de medewerkers die thuis kúnnen werken, het inmiddels redelijk gewend zijn. Het was natuurlijk een enorme omschakeling in maart, ook voor bedrijven. Sommige bedrijven waren hier totaal niet op ingericht. Op de meeste kantoren zijn de werkplekken goed en ergonomisch ingericht met een verstelbaar bureau en dito bureaustoel. Die verplichting stelt de Arbo-wet ook aan werkgevers. Maar nu we massaal thuiswerken, valt die controle helemaal weg.

Effect van corona is beperkt

Toch is volgens ArboNed het effect van corona op verzuim maar beperkt zichtbaar en dat merk ik als verzuim coördinator bij Please ook. Over de hele linie was het tijdens de tweede golf niet drukker voor ons qua verzuim. In maart vorig jaar was er veel onzekerheid en onwetendheid. Veel mensen meldde zich toen ziek uit angst, dat is nu een stuk minder.

Over de hele linie was het tijdens de tweede golf niet drukker voor ons qua verzuim

Dit zijn de negatieve effecten

Natuurlijk zijn er negatieve effecten van het langdurig thuiswerken. Denk aan rugklachten, schouderklachten, armklachten en nekklachten door een verkeerde zit-/werkhouding. Medewerkers blijven te lang achter hun scherm zitten. Op kantoor liep je nog heen en weer om een collega op te zoeken bijvoorbeeld. Nu gaat dat allemaal met (video)bellen. Medewerkers bewegen dus een stuk minder tijdens het werk.

Meer psychische klachten?

De toename van psychische klachten zoals depressieve gevoelens als gevolg van langdurig thuiswerken merk ik niet in mijn dagelijks werk. Dat is natuurlijk ook lastig te meten aangezien wij niet inhoudelijk mogen vragen of bepaalde klachten coronagerelateerd zijn, laat staan hier statistieken over bijhouden. Maar als deze situatie nog een maand of 3-4 aanhoudt, verwacht ik wel een stijging in het psychisch verzuim. De wintermaanden zijn altijd moeilijk voor mensen die gevoelig zijn voor depressies. Het is kouder, donkerder, men komt minder buiten. En dit jaar brachten de feestdagen ook niet veel soelaas.

De wintermaanden zijn altijd moeilijk voor mensen die gevoelig zijn voor depressies

Positieve effecten van thuiswerken

Maar er zijn gelukkig ook positieve effecten merkbaar. Het thuiswerken geeft ook een bepaalde vrijheid en flexibiliteit. Je kunt gemakkelijk een afspraak maken met de loodgieter of iemand die de meterstand komt opnemen. Jonge ouders kunnen hun kind beter opvangen als er calamiteiten zijn. Als je wilt begin of stop je wat eerder of later. En het scheelt aanzienlijk in de reistijd.

Voordelen van thuiswerken voor werkgevers

Je hoort veel geluiden dat bedrijven nu de voordelen zien van thuiswerken. Werkgevers zien nu dat medewerkers thuis net zoveel, zo niet meer, presteren dan op kantoor. Je hóeft als werkgever je medewerkers dus niet constant in de gaten te houden. Hierdoor overwegen steeds meer bedrijven om ook na deze crisis het thuiswerken te stimuleren. En door meer flexplekken te creëren op kantoor, heb je minder kantoorruimte nodig.

Je ziet je medewerkers minder, dus is het verstandig om te investeren in andere manieren om hen gemotiveerd te houden

Tips om uitval te voorkomen

Maar wat doe je nu als je medewerkers toch (dreigen) uit te vallen als gevolg van langdurig thuiswerken? Allereerst moet je je bewust zijn van je thuiswerkende medewerkers. Je ziet ze minder, dus is het verstandig om te investeren in andere manieren om hen gemotiveerd te houden. Een persoonlijk telefoontje, gewoon om te vragen hoe het gaat of om een jarige medewerker te feliciteren, is al een goed begin. Ook kun je in samenspraak een schema opstellen, zodat medewerkers die echt niet thuis kunnen of willen werken, toch om en om naar kantoor kunnen komen. Zo kun je ‘de last’ van het thuiswerken verdelen. Natuurlijk is structuur in de werkdag en voldoende beweging aan te raden, maar sommige mensen werken echt veel liever in relaxte kleding en dat is ook prima!

Te vroeg om uitval te herleiden naar corona

Ik vraag me af of, het psychisch verzuim direct te herleiden is naar corona. Daar is het wellicht nog te vroeg voor. De kans is groot dat er meer speelt bij de mensen die nu uitvallen met psychische klachten. Maar mocht je medewerker nu uitvallen, dan is het bieden van gespecialiseerde hulp altijd de beste weg. Een huisarts, fysiotherapeut of psycholoog is het best ingericht op het bieden van de juiste hulp.

Je bent er als werkgever en werknemer het meest mee gebaat als je medewerker zo snel mogelijk weer herstelt. Want, los van het feit dat je als werkgever allerlei verplichtingen hebt volgens de wet verbetering poortwachter, is zo’n traject vaak erg duur. Denk aan het doorbetalen van salaris, het gemis van de kennis en knowhow van de zieke medewerker en het regelen van vervanging. Gelukkig kunnen we vanuit Please onze opdrachtgevers hierin ondersteunen, wij nemen alle zorg en kosten volledig uit handen.

Rob Visser
Verzuimexpert

Benieuwd hoe Please werkgevers ondersteunt bij (psychisch) verzuim? Dat vertellen we je graag! Bel ons gerust via 0492 – 388 888. Wij staan altijd voor je klaar.

Rob Visser Verzuimexpert
Rob Visser

Meer gerelateerde artikelen

Back to business – opstarten na de lockdown

25 februari 2021

Eindelijk zijn er ondernemers die nu of straks na de verplichte, maandenlange sluiting, weer (gedeeltelijk) ...

Lees verder

Dit is er veranderd voor werkgevers per 1 januari 2021

12 januari 2021

Per 1 januari 2021 is er weer van alles veranderd op het gebied van wet- en regelgeving voor ondernemers met ...

Lees verder

Nieuw jaar, nieuwe visie, nieuwe directie

08 januari 2021

Samen met Hans van de Ven vormen Jad Berad en Mark Mollen de nieuwe driekoppige Please directie. Wij spraken ...

Lees verder

Kerstspeech voor je medewerkers? Dit zijn de Do’s & Don’ts

15 december 2020

Kerstspeech voor je medewerkers in Corona tijd? HR expert Malaika vertelt jou de do's en don'ts voor een goede...

Lees verder

Het ondernemersverhaal van Celil Bedrijfsdiensten

15 december 2020

Het ondernemersverhaal van Celil Bedrijfsdiensten. Een bijzonder familiebedrijf in de schoonmaak dat zich ...

Lees verder

Please maakt werven en selecteren voor het MKB gemakkelijk

11 december 2020

Gemakkelijk en snel nieuw personeel aannemen? Dankzij een unieke samenwerking met softwarebedrijf Harver, ...

Lees verder