Het effect van corona op ondernemers begint langzaam maar zeker zichtbaar te worden. Maar wie ben ik om daar iets van te vinden of over te schrijven? Ik zie natuurlijk maar een klein stukje van ondernemend Nederland. Er zal ongetwijfeld een economische nasleep zijn, maar hoe zich dat uit? Ik weet het niet. Wat ik wél weet is wat er op dit moment gebeurt bij Please en bij haar bestaande en nieuwe klanten.

Stijgende flexbehoefte door corona

Eén van de zaken die me enorm opvalt is dat veel bedrijven nu, meer dan ooit, afhankelijk zijn van flexkrachten. Veel sectoren hebben te maken met seizoensinvloeden of jaarlijkse pieken, maar nu ook met overheidsmaatregelen. De horeca bijvoorbeeld. Deze branche ging op slot in de maanden maart, april en mei. Nu mag men weer 30 gasten ontvangen en vanaf morgen 100 man. Dat zorgt voor een enorme flexbehoefte.

Veel bedrijven zijn nu, meer dan ooit, afhankelijk van flexkrachten

En wie weet hoe deze flexbehoefte er over een tijdje uitziet? Hoe lang houden bedrijven het nog vol? Het noodpakket van de overheid helpt, maar wat als deze steun ophoudt? Daarnaast hebben veel bedrijven uitstel van betaling aangevraagd op diverse fronten, maar dit moet een keer worden ingehaald. En wat als het virus weer de kop opsteekt in het najaar? Veel bedrijven proberen nu al de eindjes aan elkaar te knopen.

Risico op de voorgrond

Het risico van het ondernemen en met name van het werkgeven, is de laatste tijd behoorlijk op de voorgrond getreden en daardoor concreet geworden. De komst van corona zorgde bij veel ondernemers voor onduidelijkheid en onzekerheid. De situatie is ook uitzonderlijk en op alle vlakken ingewikkeld. Veel van hen raadpleegden adviseurs: juristen, arbeids­deskundigen, verzekeraars, et cetera. Bijvoorbeeld om alle overheidsmaatregelen te vertalen naar de eigen specifieke situatie. Als ik alleen al zie hoe roodgloeiend onze telefoon stond.

Corona heeft laten zien dat ondernemen echt gaat over risicobeheersing. En precies dit aspect heeft ook veel ondernemers bij ons gebracht. Ondernemers die hun werknemers bij Please hebben ondergebracht, hebben de afgelopen periode direct de voordelen ervaren van het uitbesteden. Ze ontvingen advies en informatie vanuit één loket, wetende dat achter de schermen alles goed wordt uitgezocht en geregeld voor hen en hun personeel.

Corona heeft laten zien dat ondernemen echt gaat over risicobeheersing

Partnerschap in crisistijden

Daarentegen hoor ik ook andere geluiden. Geluiden van ondernemers die juist in deze tijd meer hadden verwacht, en in mijn beleving ook meer hadden mogen verwachten van hun HR, payroll- of uitzendpartner. Ik zal de eerste zijn die toegeeft hoe moeilijk het voor bedrijven in onze branche was – en is – om met de steun van de overheid de werkgelegenheid bij onze klanten zoveel mogelijk te kunnen behouden. Ik verwacht dat niet één concullega het op dezelfde manier heeft aangepakt. Maar wat mij verbaast is dat sommige partijen niet erg hun best leken te doen om getroffen klanten te helpen. Men zegt niet voor niets: in tijden van nood leer je je echte vrienden kennen. Dit geldt ook voor zakelijke partners. Wat dat betreft heeft corona bedrijven getest op de kwaliteit van de samenwerking.

In tijden van nood leer je je echte vrienden kennen. Dit geldt ook voor zakelijke partners

Enorme opgave

Het voorop stellen van het partnerschap met onze klanten is altijd en nog steeds het uitgangspunt geweest. En vanzelfsprekend is dat ook in ons eigen belang. In mijn vorige blog beschreef ik de enorme opgave waarvoor wij stonden om de NOW-regeling te vertalen naar een passende regeling voor onze getroffen klanten. Daaronder ook klanten bij wie het water aan de lippen stond, maar zelf geen aanvraag voor deze regeling konden doen. En het was een gigantische opgave. Vooral in juridische zin omdat de NOW-regeling niet ingaat op specifieke situaties zoals wij die met onze klanten hebben.

Geen inkoop/verkoop-relatie

Uiteindelijk is het ons gelukt de juiste doorvertaling te vinden en onze getroffen klanten daarmee de helpende hand te bieden. Die doorvertaling heeft wel als gevolg dat daarmee een belangrijk deel van de financiële lasten op onze eigen schouders rust. Maar als je het mij vraagt is dát wat partnerschap inhoudt: in deze uitzonderlijke situatie samen de last dragen. Het partnerschap tussen een ondernemer en partner in personeelszaken is immers geen inkoop/verkoop-relatie. Je doet geen eenmalige aankoop, maar gaat een relatie aan voor de lange termijn.

Het partnerschap tussen een ondernemer en partner in personeelszaken is immers geen inkoop/verkoop-relatie

We weten natuurlijk niet wat de toekomst brengt voor onze klanten. Maar kijkende naar hun ondernemersdrive, optimisme, creativiteit én flexibiliteit, heb ik daar alle vertrouwen in.

Hans van de Ven
Algemeen directeur Please

Een partnerschap aangaan met een betrokken partij helpt jou om focus te houden op je onderneming, adviseert jou op het gebied van personeelszaken én zet er samen met jou de schouders onder. Wil jij weten of het aangaan van een partnerschap met een partner in personeelszaken iets voor jou is?

Doe de test!
Hans van de Ven
Hans van de Ven

Meer gerelateerde artikelen

Het ondernemersverhaal van… Dutch Expat Shop

30 juni 2020

Dutch Expat Shop in Aarle-Rixtel is een goed voorbeeld van bedrijven die hun omzet enorm zien stijgen als ...

Lees verder

4 essentiële vragen voordat je (weer) personeel aanneemt

18 juni 2020

Sta je op het punt om nieuw personeel aan de nemen? Lees dan deze blog van Please HR expert Malaika. Na het ...

Lees verder

Even Skypen? Adviesgesprekken op afstand

16 juni 2020

Normaal gesproken zitten onze adviseurs dagelijks op de weg, bezoeken zij diverse bedrijven en zitten ze aan ...

Lees verder

Functioneringsgesprekken voeren tijdens corona

09 juni 2020

Het is alweer juni: dé tijd voor de functioneringsgesprekken. Maar wat nu als je bedrijfsvoering er door ...

Lees verder

All aboard! Alles over succesvol onboarden

19 mei 2020

In deze blog van HR expert Malaika vertelt zij alles over een succesvol onboarding programma. Het is als een ...

Lees verder

Ondernemersverhaal van Fratelli Shoes en Topshoe.nl

07 mei 2020

Sjef van Stratum, eigenaar van schoenenzaak Fratelli-Shoes en directeur van online webshop Topshoe.nl, zag ...

Lees verder