Groei voorspeld voor detailhandel in 2017

De detailhandel laat volgend jaar opnieuw groei laten zien, zo blijkt uit de onlangs gepubliceerde Sectorprognoses van de Rabobank. De belangrijkste oorzaak van de voorspelde groei in 2017 is de toenemende particuliere consumptie. De groei, die twee jaar geleden inzette door meer export en investeringen, pakt niet alleen gunstig uit voor de detailhandel, maar ook voor de horeca- en recreatiebranche. Voor de detailhandel voorspelt de bank een groei van zeker 2,5%.

Volgens de Rabobank blijven de marktomstandigheden voor de detailhandel uitdagend. De economische omstandigheden verbeteren en de particulier durft weer geld uit te geven. Dit betekent echter niet dat alle winkeliers hiervan zullen profiteren: volgens de bank zijn de verschillen tussen retailers groot en nemen deze alleen maar toe. Veel retailers hebben de crisis overleefd, maar hebben onvoldoende geanticipeerd op het veranderende consumentengedrag. Deze winkeleigenaren hebben nog een grote uitdaging voor de boeg als het gaat om online activiteit, onderscheidend vermogen en een goede klantbediening.

Online winkelen

De effecten van online blijven groot. Als de consument kiest om offline te winkelen in plaats van online te bestellen, dan wil die consument ook beloond worden voor die keuze en er een echt dagje uit van maken. Denk daarbij aan een goed aanbod in de winkelstraat, aantrekkelijke winkels en aanvullende diensten zoals bezorging en bewaring.

De Rabobank verwacht in 2017 groei in alle bedrijfssectoren. Eric Saris, directeur Bedrijven van de Rabobank: “Uiteraard is dit geen garantie voor succes voor individuele ondernemers. Prijzen blijven onder druk staan en concurrentievoordeel is steeds moeilijker vast te houden. Ondernemers moeten blijven inzetten op innovatie om hun producten of diensten passend te maken aan de snel veranderende klantwens.”

Ook groeien in 2017? Lees hier meer over payrolling voor de detailhandel: uitbreiden, maar zonder groeiend ondernemersrisico.

27 oktober 2016 Door Anne Berkers
Anne Berkers

Meer gerelateerde artikelen

Marnix Geus: eerst de mensen, dan de handel

08 november 2017

Serie-ondernemer Marnix Geus verkocht afgelopen jaar zijn aandelen in zijn goedlopende PR-bureau en schreef ...

Lees verder

Wereldprimeur: Kaan’s kaashandel livestream store

02 november 2017

Jan Kaan, ondernemer en eigenaar van Kaan’s Kaashandel in Hoorn en Alkmaar, werd in één klap ...

Lees verder

Voorkom psychisch verzuim met hersentraining

01 november 2017

Psychisch verzuim komt steeds vaker voor. Vorig jaar was 1 op de 3 verzuimgevallen van psychische aard, zo ...

Lees verder

Trend duurzaam eten biedt kansen voor jou als ondernemer

13 oktober 2017

De Nederlandse consument wordt meer en meer kritisch. Ook als het gaat om duurzaam eten. We worden steeds ...

Lees verder

7 preventietips voor criminaliteit en agressie

10 oktober 2017

40% van de winkeliers ervaart agressie en geweld in hun zaak. Daarnaast voelt 12,5% van het winkelpersoneel ...

Lees verder

5 tips om je horecapersoneel tevreden te houden

21 september 2017

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: je medewerkers zijn je belangrijkste kapitaal. Óók in de horeca. Of ...

Lees verder
Delen