In Nederland is er inmiddels alweer 7 weken sprake van een griepepidemie. Neusspray op iedere hoek van het bureau, waterflessen worden meerdere malen per dag gevuld en collega’s lopen nog nét niet met tissueboxen onder de arm. Het RIVM meldde dat 68 op de 100.000 inwoners rondloopt met griepklachten. Iets wat voor jou als werkgever niet prettig is, maar al zeker niet voor jouw medewerker. Hoe houd je griep buiten de werkvloer? En hoe help je medewerkers met de griep zo snel mogelijk weer op de been? Wij geven je graag praktische tips die vandaag nog doorgevoerd kunnen worden.

Water, water en nog eens water

Stimuleer je medewerkers om elke dag 1,5 tot 2 liter water te drinken. Zorg bijvoorbeeld voor karaffen gevuld met water op iedere afdeling. Wil je ze extra verwennen? Breng het water dan op smaak met vers fruit of munt en citroen. Lekker en gezond tegelijkertijd.

Vervang in de winterperiode de karaf water voor een lekker pot warme thee. Dus zorg ervoor dat er voldoende theezakjes zijn, want die zijn de komende tijd vast niet aan te slepen 😉

Tank vitamines!

Vervang het ‘vier uur cup-a-soup momentje’ op de werkvloer voor een ronde met vers fruit, boordevol vitamines. Of stimuleer eens een lekkere verse groentesoep, een smoothie of een knapperige salade tijdens de lunch in plaats van een tosti.

Nog een extra tip als het gaat om vitamines. Citroen, bosbessen en frambozen geven een extra boost aan je immuunsysteem dus pluk daar je vruchten van!

Kom in beweging

Stimuleer je medewerkers om in beweging te komen. En het liefst nog; om buiten in beweging te komen. Daar zijn geen ziektekiemen. Moedig medewerkers aan om regelmatig naar buiten te gaan en wat frisse lucht te happen. Lunch een keer niet aan de kantinetafel en kom van die stoel af. Smeer een boterham, pak hem in de hand en wandel een stukje. Daarbij is het ook gezellig toch?

Een tip van onze casemanager verzuim

Onze casemanager verzuim, Dian van Wel, merkt dat het erg belangrijk is om je medewerkers in de gaten te houden en naar ze te luisteren. “Observeer je medewerker en merk je dat hij minder productief is of flink aan het snotteren en hoesten is? Vraag hoe het met hem gaat. Maar nog belangrijker… Toon begrip naar je medewerker als hij zichzelf ziek meldt. Een medewerker vindt het vaak lastig om op te bellen en zichzelf ziek te melden of om ziek naar huis te gaan. Het is belangrijk dat je dit altijd in je achterhoofd houdt bij een ziekmelding. Jouw medewerker doet dit niet voor niks en voelt zich vaak ook schuldig, zeker wanneer al meerdere collega’s afwezig zijn door de griepepidemie. Vertel de medewerker dat het goed is dat hij zich ziek heeft gemeld. Vooral met oog op het verspreiden van de griep en het herstel van de medewerker zelf. Dat geeft de medewerker een stuk meer rust.”

Vermijd stress

Deze tip sluit perfect aan op bovenstaande tip van Dian. Attendeer je medewerkers rustig aan te doen als ze de griep te pakken hebben. Het immuunsysteem krijgt namelijk een boost als de medewerker de rust bewaart. Een medewerker voelt zich vaak verantwoordelijk bij een ziekmelding. Voor zijn gevoel laat hij collega’s in de steek en heeft hij nog een enorme lange to-do list die vandaag af moet. Stress kan een zieke medewerker niet gebruiken, dit kan er zelfs voor zorgen dat je medewerker uiteindelijk langer of vaker ziek is. Het schakelt namelijk het immuunsysteem uit waardoor de medewerker vatbaarder is voor ziektes. Een paar dagen in bed is dus zo slecht nog niet, des te sneller staat de medewerker weer bij jou op de vloer!

Voor diegene die helaas al met de griep onder de dekens liggen, heel veel beterschap. En voor de rest; werk ze!

Vond je dit artikel interessant?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf automatisch op de hoogte van nieuws en tips over ondernemen en werkgeven.

Inschrijven

06 februari 2019 Door Marloes Goossens
Marloes Goossens

Meer gerelateerde artikelen

Blog: Waarom sollicitatiegesprekken net dates zijn

16 juli 2019

Een date en sollicitatiegesprekken lijken veel op elkaar. Vaak is er sprake van zenuwen voor beide partijen. ...

Lees verder

Het klantverhaal van… Proton

26 juni 2019

Please deelt op regelmatige basis ondernemersverhalen van zijn opdrachtgevers. Deze keer in de schijnwerpers: ...

Lees verder

Het klantverhaal van… La Cubanita

21 juni 2019

Please deelt op regelmatige basis ondernemersverhalen van zijn opdrachtgevers. Dit keer in de schijnwerpers: ...

Lees verder

5 voordelen van het in dienst nemen van een AOW’er

04 juni 2019

Het in dienst nemen van een AOW'er levert voor jou als werkgever buiten een bak kennis en ervaring, ook nog ...

Lees verder

Het klantverhaal van… Helder! Personeelsmanagement

31 mei 2019

In de rubriek klantverhalen deelt Please de ondernemersverhalen van opdrachtgevers. Die 1.100 opdrachtgevers ...

Lees verder

Juriste van Please over het aannemen van de WAB

29 mei 2019

Gisteren is de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) van minister Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid ...

Lees verder