Retailers beleven sinds de economische crisis pittige tijden. Toch zijn er een aantal ondernemers die de wind in de rug hebben gekregen. Dat doen ze met een nieuw, duurzaam businessmodel: circulaire abonnementsvormen.

Nederland wil de eerste volledig circulaire economie worden. De doelen zijn scherp: in 2030 moet de economie voor 50% op hergebruikt materiaal draaien, in 2050 zelfs voor 100%! Retailers die inspelen op de trend dat consumenten steeds minder de behoefte voelen om iets te bezitten in combinatie met de duurzaamheidstrend onderscheiden zich van de ‘gewone’ retailer. Dat ze ook een bijdrage leveren aan een wereld zonder waste, maakt de cirkel rond. Ze zorgen ervoor dat de producten zo gemaakt en ontworpen worden dat het geheel of de onderdelen hergebruikt kunnen worden, zonder dat de economische waarde daalt. Wie zijn deze voorbeeldondernemers en hoe doen ze dit?

Kinderkleding wisselen voor de juiste maat

Wie kleine kinderen heeft, herkent het probleem. Kinderen groeien snel en daarvoor moeten veel nieuwe kleertjes gekocht worden in de juiste maat en passend bij het seizoen. Sommige kleren zijn pas een paar keer gedragen en gaan naar de zolder of de kliko. Dat moet anders kunnen dachten de oprichters van Hulaaloop. Het bedrijf verkoopt abonnementen op kinderkleding. Klanten betalen maandelijks een bedrag en krijgen daarvoor een outfit van nieuwe of gebruikte kleding. De gebruikte kleding wordt opgehaald, gereinigd en behandeld. Minder bezoeken aan de winkel, minder waste en tevreden kinderen. Maar ook: een vaste klantenkring met continue omzet en minder personeel.

Jeans een derde leven geven

Voor de productie van één spijkerbroek is er 8.000 liter water nodig en de katoenindustrie gebruikt een kwart van de wereldwijde hoeveelheid pesticiden. Zonde als je bedenkt dat we gemiddeld maar 7 keer een kledingstuk dragen. MUD Jeans bedacht hiervoor een oplossing. Consumenten nemen een abonnement op spijkerbroeken en betalen maandelijks een fee. Elk jaar kan er van broek gewisseld worden, waarna deze gebruikte broeken worden gerecycled tot nieuwe biologische garen. Vaste inkomsten, verminderde uitstoot en hergebruiken van grondstoffen. Hoe slim is dat?

Continu speelplezier

Als kinderen nieuw speelgoed krijgen, zijn ze door het dolle heen. Maar voor hoe lang? Zodra het ‘nieuwe’ eraf is, laten kinderen het vaak weer links liggen. De Belgische mannen van Puur Plezier bedachten een oplossing. Zij leveren een box met speelgoed bij  je thuis. Zijn je kinderen op het speelgoed uitgekeken, dan halen ze de oude box op en brengen ze een nieuwe box met ander gebruikt speelgoed. Dit allemaal voor een vast maandelijks bedrag. Het concept staat en is operationeel haalbaar en schaalbaar, maar toch zoeken de founding fathers een ondernemer die de kar wil trekken.. iets voor jou?

Grensverleggend horecaconcept met eigen urban farm

Het ultieme circulaire horecapaviljoen. Dat is wat The Green House in Utrecht het beste omschrijft. Een restaurant met eigen urban farm, waar met verse en duurzame producten gewerkt wordt, die deels inpandig worden verbouwd. Naast een restaurant biedt het paviljoen ook ruimte voor vergaderingen en events. Het project heeft een tijdelijk karakter; na 15 jaar wordt het door de gemeente opnieuw ingericht. Het paviljoen wordt te zijner tijd volledig gedemonteerd. Door een ambitieuze samenwerking tussen bouwbedrijven blijft er niets achter in de grond, zodat dit ‘schoon’ wordt achtergelaten.

Er wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van hergebruikte of herbruikbare materialen. En alsof dat nog niet genoeg is, wordt er in de keuken van The Green House 40% minder stroom verbruikt dan in een normale horecakeuken. Apparaten zijn zuiniger, worden anders toegepast en er wordt gekoeld op CO². En dit is nog maar een kleine greep uit de besparende maatregelen die zijn gemaakt. Als een restaurant op zoveel vlakken een bijdrage kan leveren aan de circulaire economie én succesvol kan zijn, kan jij dit ook!

Wil jij geld verdienen en zorgen voor een schonere wereld? Bedenk hoe je je producten kan hergebruiken en hoe je inspeelt op de ‘minder bezitten’ trend. Dan ben je echt onderscheidend! Veel succes en plezier met ondernemen.

16 oktober 2018 Door Anne Berkers
Anne Berkers

Meer gerelateerde artikelen

Een goede inwerkperiode. Wat levert dat op?

15 februari 2019

Een goede inwerkperiode is van groot belang. Het bepaalt voor een groot deel hoe snel je (nieuwe) medewerker ...

Lees verder

Griep op de werkvloer? Wat nu?

06 februari 2019

In Nederland is alweer een aantal weken sprake van een griepepidemie. Iets wat voor jou als werkgever niet ...

Lees verder

Blog van onze HR specialiste

29 januari 2019

Het is weer tijd voor een blog van onze HR specialiste Malaika van den Eijnde. Deze keer vertelt zij over haar...

Lees verder

Blog van onze backoffice-expert

22 januari 2019

Tijd voor een nieuwe blog van onze backoffice expert. Deze keer alles over de jaaropgaaf. Mark van Kuijen ...

Lees verder

Blue Monday? Met deze 5 tips start je de dag positief!

21 januari 2019

Vandaag is het Blue Monday. Hoe zorg je dat jij en je team optimistisch en positief blijft in de koude en ...

Lees verder

Prestatieloon, wat is het en wat levert het op?

16 januari 2019

Hoe zorg je ervoor dat je medewerkers gemotiveerd en gedreven blijven? Een goede HR cyclus helpt. Maar heb je ...

Lees verder