Het is alweer juni: dé tijd voor de functioneringsgesprekken. Maar wat nu als je bedrijfsvoering er door corona helemaal anders uitzag, of nog steeds anders uitziet? Kun je nu wel functioneringsgesprekken voeren met je personeel? En hoe pak je dat dan aan?

Ontwikkelgesprek

Even een disclaimer voor we beginnen. Het functioneringsgesprek is een veelgebruikte term, maar ik gebruik liever de term ontwikkelgesprek. Dit dekt de lading veel beter en past ook meer bij de tijd van nu. In het ontwikkelgesprek staat de ontwikkeling van de medewerker voorop en bespreek je hoe je de talenten nog meer kan vergroten/inzetten. In tegenstelling tot de term ‘functioneringsgesprek’, die voor mij toch als een soort ‘afrekening’ voelt. Dus ja, deze blog gaat over functioneringsgesprekken maar we noemen ze ontwikkelgesprekken.

Dus ja, deze blog gaat over functioneringsgesprekken maar we noemen ze ontwikkelgesprekken

Nu? Ja nu!

Het is heel begrijpelijk dat je door drukte en crisis je focus als ondernemer hebt verlegd. De kans is groot dat je je volledig richt op je bedrijf en wat minder op de persoonlijke ontwikkeling van je medewerkers. Maar om antwoord te geven op de vraag ‘Kan ik nu wel functioneringsgesprekken voeren met mijn personeel?: Jazeker! Ik begrijp dat het lastig is wanneer (bijna) al je medewerkers vanuit huis werken of je medewerkers ineens niet meer konden werken, of je medewerkers hele andere werkzaamheden zijn gaan doen. Toch is het juist goed om dit belangrijke moment uit de HR cyclus gewoon door te laten gaan. Maar vraag ook eens aan je medewerkers wat zij graag willen. Hebben ze behoefte aan een één-op-één gesprek waarin je een tussentijdse meting doet? Of willen zij graag samen een blik op de toekomst werpen?

Stilstand is achteruitgang

Niet alle medewerkers vragen zelf om een ontwikkelgesprek. Hiervoor ligt ook een groot deel van de verantwoordelijkheid bij jou als werkgever. Ook al heb je het druk en word je geleefd, plan tijd in voor een dergelijk gesprek. Stilstand is achteruitgang en daarnaast vindt iedere medewerker het fijn om heel even te horen hoe het met ze gaat, hoe hij/zij ervoor staat en of de eerder gestelde doelstellingen nog relevant zijn of wellicht aangescherpt dienen te worden.

Geen face-to-face gesprek?

Het voeren van een ontwikkelgesprek is nu zeker waardevol. Maar wat als je geen persoonlijke gesprekken, face-to-face, met je medewerker kúnt voeren. Thuiswerken wordt immers nog steeds geadviseerd. Ik raad aan om te videobellen. Gebruik daarvoor bijvoorbeeld Microsoft Teams, Skype of Zoom. Zo kun je elkaar toch zien, wat veel beter is voor de communicatie dan een gewoon telefoongesprek.

Maar wat als je geen persoonlijke gesprekken, face-to-face, met je medewerker kúnt voeren?

Andere bedrijfsvoering

Het kan zijn dat jouw organisatie door de coronacrisis andere bedrijfsactiviteiten uitvoert. Denk bijvoorbeeld aan een restaurant dat nu een afhaal- en bezorgservice heeft in plaats van het traditionele concept met zitplekken binnen en/of buiten. Of een dansschool die nu danslessen in de open lucht of via live streams verzorgt in plaats van binnen in de bekende sportschool. Deze creatieve aanpak van ondernemers, vergt ook een creatieve aanpak van medewerkers. Wellicht dat zij andere taken moeten uitvoeren en dat er andere competenties worden verwacht in de rol die zij vervullen. Een logisch gevolg hiervan is dat de eerder gestelde doelstellingen tijdens het planningsgesprek eind vorig jaar, misschien helemaal niet meer realistisch zijn en aangescherpt of aangepast dienen te worden. Dit is een mooi aanknopingspunt voor het gesprek met je medewerker!

Eerder gestelde doelstellingen zijn misschien helemaal niet meer realistisch of dienen aangescherpt of aangepast te worden

Oproepkrachten

Het kan ook zijn dat een grote club van je personeel al een aantal weken helemaal niet heeft gewerkt. Dit omdat je bedrijf volledig gesloten is/was of omdat je flexibele schil nu niet opgeroepen wordt. Een traditioneel ontwikkelgesprek zou ik dan niet aanbevelen. Maar, het is wel goed om even samen te zitten (live of virtueel) en het plan voor de toekomst te bespreken. Hoe zien de werkzaamheden eruit nu het bedrijf weer opengaat/ gedeeltelijk open is /oproepkrachten weer veelvuldig worden ingezet? Ontstaan er nieuwe focusgebieden voor jou en je medewerker? Wordt de functie iets aangepast waardoor eventuele taken en competenties ook anders worden? Ga open het gesprek in en laat ook de medewerker aan het woord. Wat verwacht hij/zij?

Hoe voer je nu een goed ontwikkelgesprek?

Natuurlijk kan ik deze blog niet schrijven, zonder je ook nog even wat inhoudelijk tips te geven. Ik adviseer mijn HR-klanten altijd om het ontwikkelgesprek als volgt op te bouwen:

  1. Begin met een (korte) terugblik op de afgelopen periode. Wat ging goed en wat kan nóg beter?
  2. Kijk samen welke competenties (benodigd voor het goed uitvoeren van de functie) nog verder ontwikkeld kunnen worden?
    Tip: pak de scorecard van het planningsgesprek erbij. Kijk welke doelen jullie gesteld hadden en hoe de medewerker er nu voorstaat qua ontwikkeling.
  3. Vraag hoe de medewerker in zijn/haar vel zit.
  4. Vraag feedback aan de medewerker. Heeft de medewerker nog tips over bijvoorbeeld de stijl van leidinggeven?

In een ontwikkelgesprek worden uiteraard ontwikkelpunten besproken, maar een medewerker mag ook horen als het goed gaat. We kennen allemaal de uitspraak: alles wat je aandacht geeft groeit! Dus stop tijd en aandacht in het voeren van deze gesprekken! Ook nu. Juist nu!

Anke van Alst
Please HR expert

Meer weten over ontwikkelgesprekken?

Onlangs heb ik samen met mijn collega Malaika, ook Please HR Expert, een webinar georganiseerd met als thema: Ontwikkelgesprekken. Hierin zoomen we in op de inhoud van het gesprek en geven we je tips en tricks. Terugkijken kan via onderstaande button.

Kijk hier het webinar terug
Anke van Alst HR expert
Anke van Alst

Meer gerelateerde artikelen

Flex moet verder aan banden volgens commissie Borstlap

08 september 2020

Vanaf 1 september heeft politiek Den Haag haar werkzaamheden weer hervat. Grote kans dat ook de technische ...

Lees verder

Werkgevers, zet de pauzeknop uit en druk op PLAY!

26 augustus 2020

Je hebt een passie en een visie, je bent creatief, je durft risico’s te nemen en je hebt lef: jij bent een ...

Lees verder

Het ondernemersverhaal van PartyZ tijdens corona

20 augustus 2020

In dit ondernemersverhaal spreken we met Jan Dirk Zonnenberg, meestergenieter en eigenaar van PartyZ ...

Lees verder

Een leven lang leren: DOEN!

15 juli 2020

De noodzaak van een leven lang leren begint steeds meer door te dringen tot onze samenleving. Onze HR expert ...

Lees verder

Het ondernemersverhaal van… Wesa Tuinhout

09 juli 2020

Wij belden met Willie en Mark het familiebedrijf Wesa Tuinhout om te vragen hoe zij het ondernemen tijdens de ...

Lees verder

Het ondernemersverhaal van… Dutch Expat Shop

30 juni 2020

Dutch Expat Shop in Aarle-Rixtel is een goed voorbeeld van bedrijven die hun omzet enorm zien stijgen als ...

Lees verder