Een ruime meerderheid van de ondernemers in het mkb die regelmatig flexwerkers inzetten zijn van mening dat flexibele arbeidscontracten hen door de crisis heen helpen. Zonder deze vorm van arbeid is het voor veel ondernemers niet mogelijk om nieuw werk en het daarvoor benodigde personeel aan te nemen. Door de inzet van flexwerkers kunnen zij dat wel.
Dat blijkt uit het vierde deel van de MKB Barometer personeelszaken van Please. Wij vroegen dit keer mkb-ondernemers tijdens onze jaarlijkse ondernemersdag naar hun mening over de inzet van flexibele arbeidskrachten.
Vragen
De vragen die Please aan de mkb’ers voorlegde in de Barometer personeelszaken hebben alle betrekking op veel voorkomende situaties waarmee een ondernemer geconfronteerd wordt als hij personeel in dienst heeft. Hans van de Ven, directeur van Please: “Er zijn steeds meer mkb-ondernemers die kiezen voor een flexibele schil van een aantal flexwerkers omdat zij simpelweg niet kunnen inschatten hoeveel werk ze de komende maand zullen hebben. De ondernemer staat daardoor niet voor de keuze tussen een vast contract en een flexibel contract, maar moet dan kiezen tussen het aanbieden van een flexibel contract of helemaal geen dienstverband. En dat laatste is iets waar zowel de medewerker als de ondernemer niet op zitten te wachten.”
Tevreden over uitbesteden personeelszaken
Mkb-bedrijven die hun personeelszaken uitbesteden zijn hier in veel gevallen erg tevreden over. Door deze werkzaamheden uit te besteden, hebben ondernemers doorgaans meer tijd om zich bezig te houden met hun kerntaken en de zaken waarmee het bedrijf haar inkomsten genereert (74%). Ook ontstaan er bij 68% van de mkb’ers minder fouten in de personeelsadministratie en het merendeel van het mkb voelt zich beter beschermd tegen werkgeversrisico’s (76%).
Over de MKB PZ Barometer
De MKB PZ Barometer is uitgevoerd door Markteffect in opdracht van payroll organisatie Please onder 400 mkb-bedrijven in de branches bouw, detailhandel, zorg, groothandel, horeca, ICT, overige zakelijke dienstverlening en logistiek. Ook werden ondernemers ondervraagd tijdens de jaarlijkse ondernemersdag van Please. Het merendeel van de respondenten in het onderzoek heeft tussen de 1 en 10 medewerkers. Bedrijven uit alle provincies zijn vertegenwoordigd.

Meer gerelateerde artikelen
Nieuw jaar, nieuwe visie, nieuwe directie
08 januari 2021Samen met Hans van de Ven vormen Jad Berad en Mark Mollen de nieuwe driekoppige Please directie. Wij spraken ...
Lees verderHet ondernemersverhaal van John Vermeulen Fietsplezier
16 november 2020In dit ondernemersverhaal spreken we met John Vermeulen, eigenaar van John Vermeulen Fietsplezier, een ...
Lees verderEven Skypen? Adviesgesprekken op afstand
16 juni 2020Normaal gesproken zitten onze adviseurs dagelijks op de weg, bezoeken zij diverse bedrijven en zitten ze aan ...
Lees verderPlease biedt nu ook persoonlijkheids- en capaciteitentesten
12 februari 2020Vanaf februari 2020 is Please in de gelegenheid om, in opdracht van de klant, persoonlijkheids- en ...
Lees verderBlog: Nieuwjaarsgroet van Please directeur Nihat Kahveci
07 januari 2020In de nieuwjaarsgroet blikt Please directeur Nihat Kahveci terug op een bewogen jaar, 2019. En kijkt hij ...
Lees verderPlease breidt uit met recruitmentafdeling
14 oktober 2019Sinds kort loopt er een aantal extra collega’s rond op het kantoor van Please. Jad Berad, Pieter van Gestel ...
Lees verder