Een ruime meerderheid van de ondernemers in het mkb die regelmatig flexwerkers inzetten zijn van mening dat flexibele arbeidscontracten hen door de crisis heen helpen. Zonder deze vorm van arbeid is het voor veel ondernemers niet mogelijk om nieuw werk en het daarvoor benodigde personeel aan te nemen. Door de inzet van flexwerkers kunnen zij dat wel.

Dat blijkt uit het vierde deel van de MKB Barometer personeelszaken van Please. Wij vroegen dit keer mkb-ondernemers tijdens onze jaarlijkse ondernemersdag naar hun mening over de inzet van flexibele arbeidskrachten.

Vragen

De vragen die Please aan de mkb’ers voorlegde in de Barometer personeelszaken hebben alle betrekking op veel voorkomende situaties waarmee een ondernemer geconfronteerd wordt als hij personeel in dienst heeft. Hans van de Ven, directeur van Please: “Er zijn steeds meer mkb-ondernemers die kiezen voor een flexibele schil van een aantal flexwerkers omdat zij simpelweg niet kunnen inschatten hoeveel werk ze de komende maand zullen hebben. De ondernemer staat daardoor niet voor de keuze tussen een vast contract en een flexibel contract, maar moet dan kiezen tussen het aanbieden van een flexibel contract of helemaal geen dienstverband. En dat laatste is iets waar zowel de medewerker als de ondernemer niet op zitten te wachten.”

Tevreden over uitbesteden personeelszaken

Mkb-bedrijven die hun personeelszaken uitbesteden zijn hier in veel gevallen erg tevreden over. Door deze werkzaamheden uit te besteden, hebben ondernemers doorgaans meer tijd om zich bezig te houden met hun kerntaken en de zaken waarmee het bedrijf haar inkomsten genereert (74%). Ook ontstaan er bij 68% van de mkb’ers minder fouten in de personeelsadministratie en het merendeel van het mkb voelt zich beter beschermd tegen werkgeversrisico’s (76%).

Over de MKB PZ Barometer

De MKB PZ Barometer is uitgevoerd door Markteffect in opdracht van payroll organisatie Please onder 400 mkb-bedrijven in de branches bouw, detailhandel, zorg, groothandel, horeca, ICT, overige zakelijke dienstverlening en logistiek. Ook werden ondernemers ondervraagd tijdens de jaarlijkse ondernemersdag van Please. Het merendeel van de respondenten in het onderzoek heeft tussen de 1 en 10 medewerkers. Bedrijven uit alle provincies zijn vertegenwoordigd.

Anne Berkers Manager marketing en communicatie
Anne Berkers

Meer gerelateerde artikelen

Even Skypen? Adviesgesprekken op afstand

16 juni 2020

Normaal gesproken zitten onze adviseurs dagelijks op de weg, bezoeken zij diverse bedrijven en zitten ze aan ...

Lees verder

Please biedt nu ook persoonlijkheids- en capaciteitentesten

12 februari 2020

Vanaf februari 2020 is Please in de gelegenheid om, in opdracht van de klant, persoonlijkheids- en ...

Lees verder

Blog: Nieuwjaarsgroet van Please directeur Nihat Kahveci

07 januari 2020

In de nieuwjaarsgroet blikt Please directeur Nihat Kahveci terug op een bewogen jaar, 2019. En kijkt hij ...

Lees verder

Please breidt uit met recruitmentafdeling

14 oktober 2019

Sinds kort loopt er een aantal extra collega’s rond op het kantoor van Please. Jad Berad, Pieter van Gestel ...

Lees verder

Please verlengt partnership met Helmond Sport

09 augustus 2019

Sinds 2016 is Please shirtsponsor van Helmond Sport. Ook voor seizoen 2019 – 2020 verbinden wij ons aan ...

Lees verder

Co-partner én ambassadeur van MKB Rotterdam Rijnmond

09 juli 2018

Onze collega Arno van Helvoirt, adviseur bij Please, maakt al geruime tijd deel uit van het netwerk van MKB ...

Lees verder