Een ruime meerderheid van de ondernemers in het mkb die regelmatig flexwerkers inzetten zijn van mening dat flexibele arbeidscontracten hen door de crisis heen helpen. Zonder deze vorm van arbeid is het voor veel ondernemers niet mogelijk om nieuw werk en het daarvoor benodigde personeel aan te nemen. Door de inzet van flexwerkers kunnen zij dat wel.

Dat blijkt uit het vierde deel van de MKB Barometer personeelszaken van Please. Wij vroegen dit keer mkb-ondernemers tijdens onze jaarlijkse ondernemersdag naar hun mening over de inzet van flexibele arbeidskrachten.

Vragen

De vragen die Please aan de mkb’ers voorlegde in de Barometer personeelszaken hebben alle betrekking op veel voorkomende situaties waarmee een ondernemer geconfronteerd wordt als hij personeel in dienst heeft. Hans van de Ven, directeur van Please: “Er zijn steeds meer mkb-ondernemers die kiezen voor een flexibele schil van een aantal flexwerkers omdat zij simpelweg niet kunnen inschatten hoeveel werk ze de komende maand zullen hebben. De ondernemer staat daardoor niet voor de keuze tussen een vast contract en een flexibel contract, maar moet dan kiezen tussen het aanbieden van een flexibel contract of helemaal geen dienstverband. En dat laatste is iets waar zowel de medewerker als de ondernemer niet op zitten te wachten.”

Tevreden over uitbesteden personeelszaken

Mkb-bedrijven die hun personeelszaken uitbesteden zijn hier in veel gevallen erg tevreden over. Door deze werkzaamheden uit te besteden, hebben ondernemers doorgaans meer tijd om zich bezig te houden met hun kerntaken en de zaken waarmee het bedrijf haar inkomsten genereert (74%). Ook ontstaan er bij 68% van de mkb’ers minder fouten in de personeelsadministratie en het merendeel van het mkb voelt zich beter beschermd tegen werkgeversrisico’s (76%).

Over de MKB PZ Barometer

De MKB PZ Barometer is uitgevoerd door Markteffect in opdracht van payroll organisatie Please onder 400 mkb-bedrijven in de branches bouw, detailhandel, zorg, groothandel, horeca, ICT, overige zakelijke dienstverlening en logistiek. Ook werden ondernemers ondervraagd tijdens de jaarlijkse ondernemersdag van Please. Het merendeel van de respondenten in het onderzoek heeft tussen de 1 en 10 medewerkers. Bedrijven uit alle provincies zijn vertegenwoordigd.

02 mei 2013 Door Anne Berkers
Anne Berkers

Meer gerelateerde artikelen

Co-partner én ambassadeur van MKB Rotterdam Rijnmond

09 juli 2018

Onze collega Arno van Helvoirt, adviseur bij Please, maakt al geruime tijd deel uit van het netwerk van MKB ...

Lees verder

Het klantverhaal van…EMDO Verkeersregelaars

21 juni 2018

Dagelijks spreken wij veel verschillende ondernemers: onze klanten. Wij zijn trots op hun ambitie en drive en ...

Lees verder

Het klantverhaal van… Smartprofile

18 april 2018

Please is trots op haar klanten en laat hen graag aan het woord. Iedere onderneming heeft immers een eigen ...

Lees verder

Het klantverhaal van Epurple

09 maart 2018

Please waardeert haar klanten: het ondernemerschap, de ambitie, de visie en het verhaal. Daarom laten we deze ...

Lees verder

5 payroll feiten en fabels

06 februari 2018

Over payroll doen nogal wat fabels de ronde: duur, slecht voor de medewerkers en vooral handig om onder ...

Lees verder

Medewerker aan het woord – Michiel van Dongen (21)

24 januari 2018

Michiel van Dongen (21) is een heel tevreden medewerker op de loonlijst van Please. Hij werkt bij Leonardo&#...

Lees verder