Een klacht moet je omarmen

wim thijsen

Wim Thijsen - Advies en Front- & Backoffice

Wim Thijsen was twaalf jaar horecaondernemer. Bij Please leidde hij een gevarieerd team van adviseurs en medewerkers van de front- en backoffice. Vier observaties van een man die ondernemers en hun medewerkers maximaal wil ontzorgen.

Helder communiceren
“Helder communiceren staat voor mij hoog op de agenda. Een ondernemer wil een brief niet drie keer doorlezen, de boodschap moet in één keer helemaal duidelijk zijn. Ook de manier waarop we met feedback omgaan is voor mij een speerpunt. Een klacht moet je omarmen. Daar is lef voor nodig: meestal zie je toch dat mensen heel defensief reageren. Ik vind dat je juist dankbaar moet zijn als een klant de moeite neemt een klacht te uiten. Zo geeft hij je de kans te groeien.”

Veilig investeren
“Er worden veel tijdelijke klussen van twee à drie maanden in de markt gezet. Hoe lucratief zo'n opdracht ook is, kleinere ondernemers laten ze vaak lopen. Ze moeten er extra mensen voor aannemen en verkeren in de veronderstelling dat de minimale contracttijd een half jaar is. Dan blijkt weer dat de mogelijkheden van payrolling bij deze groep nog onvoldoende bekend zijn. Wij bieden namelijk alle soorten contracten – van een weekcontract tot vast dienstverband. Als kleine ondernemer kun je met Please dus veilig in tijdelijke klussen investeren. Door een ondernemer keuze te geven in de duur van een arbeidsovereenkomst creëren we werkgelegenheid. Je biedt een werknemer immers kans om aan de slag te gaan. En wie weet mondt een weekcontract op den duur uit in een vaste baan. In goed overleg met de ondernemer maar ook zeker met de medewerker komen we samen sneller uit de crisis.”

Echt ontzorgen
“Bij Please nemen we zaken als wetgeving en administratie voor onze rekening. Daarin gaan we behoorlijk ver, al zeg ik het zelf. Het draait echt om maximaal ontzorgen. Dus als een medewerker een werkgeversverklaring nodig heeft voor het kopen van een huis, dan wordt die door ons correct en zonder gedoe geleverd. Ook hebben we een budgetcoach in de arm genomen om medewerkers te helpen die met een loonbeslag te maken krijgen. We hopen dat ze met die hulp uit de gevarenzone komen én blijven, zodat ze stressvrij kunnen werken. Daarnaast bieden we medewerkers scholing aan, in samenwerking met opleidingsinstituut NTI. Immers, hoe vaak staan mensen eigenlijk stil bij hun persoonlijke ontwikkeling?”

Passie
“Het draait allemaal om passie. Als je werkt vanuit het hart, kom je er altijd. Ik spreek uit ervaring: vier jaar geleden ben ik als ondernemer gestopt. Ik voelde dat ik een andere weg in moest slaan. Als je iets met passie doet, hoef je aan het einde van de rit geen spijt van je keuzes te hebben. Daarom vraag ik mensen geregeld of ze hun werk nog leuk vinden. Voor sommigen is dat een behoorlijk confronterende vraag. Je moet lef hebben om toe te geven dat je werk je niet inspireert, zeker in deze tijd.”

Dit artikel stond in oktober 2013 in Please Magazine. Inmiddels is Wim niet meer werkzaam bij Please, maar als extern consultant nog nauw aan ons verbonden. Bekijk hier de pdf van het artikel.