Generalist, specialist - of allebei?

sabine swinkels

Sabine Swinkels - Supportmedewerker

Sabine Swinkels is één van de supportmedewerkers bij Please. Zij is, samen met haar collega-supportmedewerkers, het eerste aanspreekpunt van werkgevers en werknemers die telefonisch contact opnemen. Daarnaast is zij verantwoordelijk voor de distributie en beantwoording van de vele e-mails die per uur binnenkomen, het opstellen van arbeidsovereenkomsten op maat, het maken van contractverlengingen en salarisberekeningen.
Desondanks blijft er zo nu en dan nog tijd over voor inhoudelijke verdieping. Erg belangrijk in haar functie vindt zij dat de klanten en medewerkers het gevoel krijgen dat er naar hen geluisterd wordt en dat zij goed geholpen zijn.

“Het team van supportmedewerkers is als eerstelijns afdeling verantwoordelijk voor de afhandeling van telefonische vragen van werknemers en werkgevers. In veel gevallen kan ik die vragen direct beantwoorden: als supportmedewerker moet je een generalist zijn en over een brede kennis beschikken. Maar natuurlijk komen er ook vragen binnen over erg specifieke onderwerpen, zoals de Wet Wajong die werk en arbeidsondersteuning voor jongeren met een arbeidsbeperking regelt. Dan moet ik doorverwijzen naar een van onze juristen.

Hetzelfde geldt voor diepgaande vragen over ingewikkelde CAO’s, zoals de CAO Bouw. Vragen over minder complexe CAO’s zoals de CAO Horeca of de CAO Schoonmaak kan ik inmiddels vaak wél direct beantwoorden. Ik vind het onderwerp CAO’s namelijk erg interessant en vind het leuk om me daarin te verdiepen en dingen uit te zoeken. Ik probeer op de hoogte te blijven door diverse nieuwsbrieven en CAO-alerts te lezen. Ook ben ik regelmatig te vinden op een speciale website waar je direct alle CAO’s kunt inzien. Als ik daar tenminste tijd voor heb, want het blijft de kerntaak van de supportafdeling dat we voor werknemers en werkgevers bereikbaar en beschikbaar zijn.

Gelukkig lukt het geregeld om tussen de bedrijven door dieper op een vraagstuk in te gaan. Als ik vervolgens de werknemer of werkgever terugbel met mijn antwoord, dan voel ik me echt een specialist.”

Bekijk hier de pdf van het artikel.