Normaal gesproken zit ik dagelijks op de weg, bezoek ik diverse bedrijven en zit ik aan tafel bij tal van ondernemers. Nu werk ik thuis en voer mijn adviesgesprekken telefonisch of per videocall. Hoe is het voor een adviseur buitendienst om nu al 3 maanden binnen te zitten? Tja, niet leuk natuurlijk. Maar ik ben blij dat ik nog steeds ondernemers spreek, want ook nu zijn er (gelukkig) nog steeds ondernemers die een (nieuwe) partner nodig hebben op het gebied van personeelszaken en daar komt Please dan om de hoek kijken.

Een vertrouwenszaak

Ik ben echt gemaakt om met mensen in gesprek te gaan, en het liefst persoonlijk. Als je aan tafel zit met iemand kun je een klik maken, reageren en inspelen op lichaamstaal. Dat is per telefoon een stuk lastiger. Ik kan me voorstellen dat het voor ondernemers ook fijner is om een gezicht te hebben bij het bedrijf. Je vertrouwt aan hen immers je meest waardevolle bezit toe: je personeel. Het is natuurlijk een vertrouwenszaak. We kunnen wel vertellen dat alles goed geregeld is voor hen én hun personeel, maar hoe weet je dat zeker? Daarom vind ik persoonlijke adviesgesprekken zo waardevol.

Als je aan tafel zit met iemand kun je een klik maken, reageren en inspelen op lichaamstaal

Even bellen?

Het laatste persoonlijke adviesgesprek dat ik had was 12 maart, daarna zijn we bij Please zoveel mogelijk thuis gaan werken. Ingeplande bezoeken werden omgezet naar telefoongesprekken en het aantal nieuwe afspraken nam enorm af, begrijpelijk. Gelukkig begint het nu weer aan te trekken. Er zijn natuurlijk ook branches waarbij de zaken gewoon doorlopen. Denk aan de automatisering, ict, schildersbedrijven, de bouw, metaal en techniek, installatiebedrijven, et cetera. En zelfs uit de horeca en evenementenbranche komen nog aanvragen van bedrijven die graag weer willen opstarten na de sluiting.

Voorheen ging ik met mijn map en tablet op pad om alle opties van onze dienstverlening door te nemen en ons systeem UurOnline te demonstreren bij ondernemers. Nu doe ik dat via een gedeeld scherm tijdens een zoom- of skypesessie. Met name voor klanten die veel in het systeem gaan werken en hun cms-systeem willen koppelen, wil je toch even laten zien hoe het werkt, wat de mogelijkheden zijn, of het aansluit bij de wensen en verwachtingen, et cetera. Ik sprak bijvoorbeeld een van oorsprong Belgisch bedrijf dat zich nu met 100 medewerkers in Nederland wil vestigen. Zij hebben geen kaas gegeten van de Nederlandse wet- en regelgeving. Dat is natuurlijk ook erg complex en gemakkelijker uit te leggen in een persoonlijk gesprek, maar nu doen we dat gewoon verspreid over verschillende zoom-meetings. En dat werkt ook goed!

Risicobeperking is belangrijker dan ooit

Risicobeperking

En ja, het vraagstuk in sommige branches is zeker veranderd. Risicobeperking is belangrijker dan ooit. Ook treffen we helaas ondernemers die door hun voormalige partner in personeelszaken in de steek zijn gelaten in deze moeilijke tijden en daardoor misgrepen op het noodpakket van de overheid. In een situatie als deze komt de ware aard van een samenwerkingspartner naar boven. Ook wij zullen de dingen vast niet altijd meteen goed hebben aangepakt. De situatie in maart was voor iedereen ongekend, ook voor ons. Maar we hebben echt ons best gedaan om klanten zoveel mogelijk tegemoet te komen met bijvoorbeeld het uitstellen van facturering en het bieden van voorschotten op de NOW-regeling.

Ik zie ondernemers worstelen en interen op hun liquiditeiten, dat is erg zuur

Bittere pil

Maar ondanks alle handreikingen van de overheid zie je ondernemers worstelen en interen op hun liquiditeiten, dat is erg zuur. Daarnaast tref ik ook ondernemers die deze bittere pil zoet wisten te maken. Bijvoorbeeld een ondernemer die vóór de coronacrisis een webshop runde in tennis- en badmintonartikelen. Maar ja, doordat alle competities werden stilgelegd had hij in maart een omzetverlies van 100%. Hij is toen binnen een week overgegaan op tafeltennisartikelen: netjes, batjes, alles voor thuis. Dit is hij via bol.com gaan verkopen en dat gaat zó goed, dat hij nu meer omzet draait dan vorig jaar rond deze tijd. Hij moest zelfs personeel aannemen om alles bij te kunnen houden.

Dat vind ik echt mooi om te horen. Dat soort verhalen geven mijn dag meteen meer kleur. En waar ik dan voorheen na zo’n gesprek in mijn auto stapt – op weg naar de volgende klant – ga ik nu meteen aan de slag met het uitwerken van het adviesvoorstel. Tot de volgende videocall gepland staat. Zo heeft de klant het voorstel extra snel in zijn mailbox. Tja, ieder nadeel heeft z’n voordeel. 😉

Arno van Helvoirt
Please adviseur

Meer gerelateerde artikelen

Back to business – opstarten na de lockdown

25 februari 2021

Eindelijk zijn er ondernemers die nu of straks na de verplichte, maandenlange sluiting, weer (gedeeltelijk) ...

Lees verder

Het effect van langdurig thuiswerken

03 februari 2021

We werken nu alweer 10 maanden zoveel mogelijk vanuit huis. Maar wat zijn de effecten van langdurig ...

Lees verder

Dit is er veranderd voor werkgevers per 1 januari 2021

12 januari 2021

Per 1 januari 2021 is er weer van alles veranderd op het gebied van wet- en regelgeving voor ondernemers met ...

Lees verder

Nieuw jaar, nieuwe visie, nieuwe directie

08 januari 2021

Samen met Hans van de Ven vormen Jad Berad en Mark Mollen de nieuwe driekoppige Please directie. Wij spraken ...

Lees verder

Kerstspeech voor je medewerkers? Dit zijn de Do’s & Don’ts

15 december 2020

Kerstspeech voor je medewerkers in Corona tijd? HR expert Malaika vertelt jou de do's en don'ts voor een goede...

Lees verder

Het ondernemersverhaal van Celil Bedrijfsdiensten

15 december 2020

Het ondernemersverhaal van Celil Bedrijfsdiensten. Een bijzonder familiebedrijf in de schoonmaak dat zich ...

Lees verder