Je personeel in dienst nemen met een payroll contract heeft veel voordelen, maar er kunnen natuurlijk ook redenen zijn om het juist niet te doen. Het is dus vooral belangrijk om eerst een goede afweging te maken en een bewuste keuze voor payroll te maken.

Kwaliteit is (g)een keuze

Goedkoop is duurkoop zeggen ze vaak. En ja, dat geldt zeker ook voor payroll. Natuurlijk zijn de kosten een relevant punt om je keuze op te baseren. Maar voordat je de prijsvergelijking start, is het vooral belangrijk om na te gaan welke kwaliteit je van de toekomstige payroll partner verwacht. Om te beginnen is het belangrijk om een partner te selecteren die voldoet aan belangrijke keurmerken. Zie ze als de basisvoorwaarden. Een soort verzekering die voorkomt dat je niet voor onverwachte (financiële) problemen komt te staan. Let daarbij vooral op het SNA-keurmerk voor de uitzendbranche, de NEN 4400-1 norm en de ISO9001 certificering. Ook van belang is de zogenaamde G-rekening waarmee je de afdracht van loonbelasting en werknemersverzekeringen veilig stelt. Ook hiermee voorkom je onaangename verrassingen.

Staar je niet blind op de omrekenfactor

Als het goed zit met de kwaliteit, wil je natuurlijk weten wat het kost. In de prijsvergelijking tussen payroll bedrijven gaat het dan al snel over de ‘omrekenfactor’. Maar let op, het zegt niet alles. Een vast payroll tarief is er eigenlijk niet. Er zijn allerlei factoren waar de uiteindelijke prijs van afhankelijk is. Een payroll dienstverlener zorgt voor uitbetaling van het salaris, vakantiegeld, de personeelsadministratie, regelt alles rondom verzuim en ziekte, pensioenen, opleidingen en eventuele juridische zaken. Het tarief dat je betaalt voor deze werkzaamheden is gebaseerd op het bruto uurloon van de betreffende medewerker. Bekijk verder vooral goed wat je allemaal krijgt. Kun je bijvoorbeeld altijd bij een vast contactpersoon terecht, of niet? Is de pensioenregeling inbegrepen bij het tarief? Zijn er allerlei aanvullende werkzaamheden waar je apart voor moet betalen, of niet? Ben je uiteindelijk zelf nog veel tijd kwijt, of niet?

Hoe wil je samenwerken?

Je leest het, er zijn er nogal wat punten waar je op moet letten. Kwaliteit en prijs zijn tenslotte rekbare begrippen. Toch is er misschien nog wel een belangrijker punt voor jouw definitieve keuze. En dat heeft alles te maken met hoe je wilt (samen)werken. Hoe staat het payroll bedrijf in het leven? Wat is hun visie? Verwacht je een professionele contactpersoon die echt kennis van zaken heeft of is een standaard salesmanager voldoende? Kan de payroll partner meegroeien met jouw ambities? Wil je dat jouw deel in de samenwerking zo eenvoudig mogelijk is, zodat je er weinig omkijken naar hebt? Kun je bijvoorbeeld veel zaken online afhandelen, zoals de urenregistratie? Kun je alle personeelsdossiers en documenten online inzien? Past de cultuur bij die van jou?

The proof of the pudding…

Keuzes, keuzes. Zoals de Engelse zeggen, om echt te weten waar je aan toe bent, moet je eerst de pudding proeven om er een oordeel over te kunnen geven. Daar zit wat in, al kun je natuurlijk beginnen met het checken van de klantreviews. En als die goed zijn, is een goede kop koffie (of thee) een mooie vervolgstap.

Wil je weten of de werkwijze van Please bij jou, je bedrijf en je medewerkers past? We komen graag langs voor ene heldere uitleg over alle aspecten die voor jouw keuze van belang zijn. Neem gerust vrijblijvend contact met ons op via 0492 388 888 of mail naar info@please.nl.

Terug naar Payroll | Alle branches  
04 december 2018 Door Marloes Goossens
Marloes Goossens

Meer gerelateerde artikelen

Het klantverhaal van… WEvents

11 maart 2019

Please werkt samen met ruim 1100 ondernemers en is benieuwd naar hún ondernemersverhaal. Dit keer vertellen ...

Lees verder

Blog van onze HR specialiste

28 februari 2019

Vrijdag 1 maart is het zo ver, nationale complimentendag! Een dag van geven én ontvangen, maar dat vinden de ...

Lees verder

Groot risico van werkgevers: ziekte & arbeidsongeschiktheid

22 februari 2019

Werkgeven brengt veel risico's met zich mee. Een van de grootste risico's is ziekte en arbeidsongeschiktheid ...

Lees verder

Het klantverhaal van… WebNexus

21 februari 2019

Please werkt samen met ruim 1100 ondernemers en is benieuwd naar hún ondernemersverhaal. Dit keer vertelt ...

Lees verder

Een goede inwerkperiode. Wat levert dat op?

15 februari 2019

Een goede inwerkperiode is van groot belang. Het bepaalt voor een groot deel hoe snel je (nieuwe) medewerker ...

Lees verder

Griep op de werkvloer? Wat nu?

06 februari 2019

In Nederland is alweer een aantal weken sprake van een griepepidemie. Iets wat voor jou als werkgever niet ...

Lees verder