In 2011 besloot ik, naast mijn werk, een masteropleiding te volgen. Dat was na mijn VWO-diploma de kers op de taart. Maar, het clichéverhaal; ik had ondertussen een leuke fulltime baan en was de maandelijkse inkomsten gewend. Ik besloot de studie ‘wel even’ naast mijn werk te doen. Na vijf jaar van bloed, zweet en tranen was het in 2016 dan eindelijk zover: ik mocht mijn masterdiploma strategisch HRM in ontvangst nemen! Een studie die me tot op de dag van vandaag veel gebracht heeft. Maar waarom is blijven leren nu zo belangrijk, voor werknemer én werkgever? In deze blog vertel ik je er alles over.

Waarom blijven leren?

De noodzaak van een leven lang leren begint steeds meer door te dringen tot onze samenleving. De huidige digitale wereld verwacht van ons dat we blijven leren. Daarnaast moet je in veel beroepen je (theoretische) kennis eens in de zoveel tijd bijspijkeren met een cursus/opleiding. Denk maar aan de BIG-registratie voor zorgpersoneel, de Code 95 voor chauffeurs en BHV of EHBO cursussen die je jaarlijks moet herhalen. Maar niet in elk beroep of vakgebied kennen we dit soort verplichte cursussen. Wie draagt in die vakgebieden de verantwoordelijkheid om te blijven leren? En waarom is het voor die beroepen ook zo enorm belangrijk?

In 2018 waarschuwden scholingsfondsen in Nederland dat er grote groepen werknemers buiten de arbeidsmarkt gaan vallen

Wie is verantwoordelijk?

In 2018 waarschuwden scholingsfondsen in Nederland dat er grote groepen werknemers buiten de arbeidsmarkt gaan vallen als er geen actie ondernomen wordt op het gebied van (bij-)scholing. Zij legden destijds de verantwoordelijkheid vooral bij werkgevers. Zij hadden de verplichting om te investeren in de toekomst van hun personeel. Nu vind ik inderdaad dat de leercultuur in Nederland versterkt moet worden, maar ligt die verantwoordelijkheid dan enkel bij de werkgever?

Natuurlijk kun je als werkgever het goede voorbeeld geven, door zelf constant in beweging en ontwikkeling te blijven. Zoals nu, in tijden van corona, vraagt de markt van werkgevers om elke dag bij te leren. Maar, in mijn ogen is de medewerker ook een belangrijke spil in de leercultuur van Nederland, zo niet de belangrijkste. Enkel de medewerker kan bepalen in welke richting hij/zij zich graag wil ontwikkelen. Als werkgever doe je er goed aan om dit te stimuleren tijdens bijvoorbeeld een ontwikkelgesprek. De kans is namelijk groot dat het succes van de medewerker ook bijdraagt aan het succes van jouw bedrijf!

Tegenwoordig zijn er tal van laagdrempelige mogelijkheden om je kennis bij te spijkeren

Zo stimuleer je je medewerkers

Ik hoor medewerkers vaak zeggen: ‘Makkelijker gezegd dan gedaan. Ik moet er niet aan denken om naast mijn drukke baan en gezin ook nog een opleiding te volgen’. Tegenwoordig zijn er echter tal van laagdrempelige mogelijkheden om je kennis bij te spijkeren. Probeer je medewerkers eens te overtuigen van een e-learning via GoodHabitz waarbij ze enkel de modules volgen die voor hen relevant zijn? Of ‘coaching on the job’, zo kunnen collega’s net datgene van elkaar leren waarin ze zich graag ontwikkelen.

Zo benut jij de talenten van je medewerkers, bied je hen voldoende uitdaging en stijgt het algehele kennis-/kunde-niveau van je bedrijf

Win-win!

Wil je medewerker liever een diepgaande, vakinhoudelijke (theoretische) opleiding? Ook dan is,  mede dankzij de coronaperiode, flexibel studeren gemakkelijker dan ooit. Veel opleiders voor werkend Nederland (zoals NTI) bieden tegenwoordig hun cursussen en opleidingen digitaal en flexibel aan. Studeren wanneer je medewerkers dat willen dus. En wanneer zij iets doen wat ze leuk vinden, kost het geen energie, maar levert het juist energie op. Zo benut jij de talenten van je medewerkers, bied je hen voldoende uitdaging en stijgt het algehele kennis-/kunde-niveau van je bedrijf.  Als je goed kiest, is het dus een win-winsituatie, voor jou en je medewerker! Zo heb ik, mede door mijn afstudeeronderzoek, uiteindelijk de HR dienstverlening van Please kunnen opzetten en kan ik het geleerde nu dagelijks in de praktijk brengen. Ook een absolute win-win.

Extra voordeel!

Opdrachtgevers van Please kunnen verschillende NTI-opleidingen met fikse korting aanbieden aan medewerkers én GoodHabitz trainingen zelfs gratis en onbeperkt! Wij vinden het namelijk belangrijk dat medewerkers (werk)gelukkig zijn. Wij zijn ervan overtuigd dat blijven leren en ontwikkelen hier zeker aan bijdraagt!

Meer weten? Bel 0492 – 388 888.

Werk je al samen met Please? Ga dan naar uuronline.nl/kortingsacties voor meer informatie of neem contact op met je relatiebeheerder.

Malaika van den Eijnde HR expert
Malaika van den Eijnde

Meer gerelateerde artikelen

Werkgeluk, maak er tijd voor

22 september 2020

Wat is werkgeluk en waarom is het zo belangrijk om hier aandacht aan te besteden, ook in de hectische tijden ...

Lees verder

Flex moet verder aan banden volgens commissie Borstlap

08 september 2020

Vanaf 1 september heeft politiek Den Haag haar werkzaamheden weer hervat. Grote kans dat ook de technische ...

Lees verder

Werkgevers, zet de pauzeknop uit en druk op PLAY!

26 augustus 2020

Je hebt een passie en een visie, je bent creatief, je durft risico’s te nemen en je hebt lef: jij bent een ...

Lees verder

Het ondernemersverhaal van PartyZ tijdens corona

20 augustus 2020

In dit ondernemersverhaal spreken we met Jan Dirk Zonnenberg, meestergenieter en eigenaar van PartyZ ...

Lees verder

Het ondernemersverhaal van… Wesa Tuinhout

09 juli 2020

Wij belden met Willie en Mark het familiebedrijf Wesa Tuinhout om te vragen hoe zij het ondernemen tijdens de ...

Lees verder

Het ondernemersverhaal van… Dutch Expat Shop

30 juni 2020

Dutch Expat Shop in Aarle-Rixtel is een goed voorbeeld van bedrijven die hun omzet enorm zien stijgen als ...

Lees verder