Klanten zoeken, vinden en kopen tegenwoordig vooral online. Bedrijven zonder website zijn er dan ook (bijna) niet meer. Bedrijven zonder een goed vindbare website zijn er echter des te meer, weten Wouter Koene en Rick van der Niet van DTG, het bedrijf achter De Telefoongids. Deze onderneming helpt mkb-ondernemers met hun online bedrijfsprofiel, website, klantbeoordelingen en marketingtools. ‘Wat je over jezelf vertelt is één, maar wat anderen over jou vertellen is minstens zo belangrijk.’

Van telefoongids naar online marketingservices

‘Wij laten het web voor je werken!’ staat er met grote letters op de muur van de ontvangstruimte waar productmanagers Rick van der Niet en Wouter Koene de journalist van Please Magazine te woord staan. Maar het web werkt toch voor iedere ondernemer? “Nou, zeker niet in dezelfde mate”, zegt Koene. “Het is namelijk nog best een kunst om ervoor te zorgen dat de juiste  klanten  online bij jóu terechtkomen, en niet bij de concurrentie.”

Koene wil maar zeggen: een website is mooi, maar geen garantie voor effectief online zakendoen. Dat komt, licht zijn collega Van der Niet toe, omdat de zoekmachine bij uitstek, Google, niet alleen naar de website zelf kijkt, maar ook naar tal van andere belangrijke plekken op het internet, zegt Koene. “Als je openingstijden wel op je website staan, maar verder nergens anders, dan helpt dat niet echt voor je vindbaarheid. Niet iedereen komt namelijk via de website binnen: klanten kunnen ook via Facebook bij je terechtkomen, of via detelefoongids.nl, of via Google Mijn Bedrijf. Zo zijn er wel dertig belangrijke online plekken om je gegevens op orde te hebben.”

Daar komt bij dat Google een duidelijke voorkeur heeft voor bedrijven die online aan een aantal randvoorwaarden voldoen. “Zo worden reviews ofwel klantbeoordelingen steeds belangrijker”, zegt hij. “Want wat je over jezelf vertelt is één, maar wat anderen over jou vertellen is minstens zo belangrijk. Google beschouwt reviews namelijk als bewijs voor het feit dat jij een echt bedrijf bent met echte klanten. En het weegt mee of je als bedrijf op die klantreviews reageert. Geen reviews? Dat kost je punten in je ranking.”

Leuke acties

Het komt er kortom op neer dat je niet klaar bent met ‘enkel een website’, aldus beide specialisten. “Je hoeft als ondernemer echt niet zwaar te gaan investeren in search engine optimization – SEO- of andere technieken”, zegt Koene. “Maar zorg er wel voor dat op meerdere plekken op het internet je NAW-gegevens, je openingstijden en andere relevante bedrijfsinformatie op dezelfde, consistente manier vermeld staan. Daarvoor kun je prima de zogenaamde profielcheck op de DTG-website gebruiken”. Volgens Van der Niet zijn veel websites alleen maar goed vindbaar als de online zoeker exact weet hoe het bedrijf heet. “Maar in werkelijkheid is dat vaak niet zo. Mensen zoeken niet op ‘schoonmaakbedrijf XYZ’, maar bijvoorbeeld op ‘schoonmaakbedrijf Amsterdam’. Als je concurrenten dan op meer plekken op het internet vermeld staan dan jij, dan komen zij bovendrijven in de top 5 zoekresultaten en niet jij.”

Ook voor klantreviews hebben Koene en Van der Niet een aantal handige tips. “Maak gebruik van social media en verloot bijvoorbeeld een leuke prijs onder klanten die een review achterlaten op Google Mijn Bedrijf”, adviseert Koene. “Plaats geregeld berichten op Facebook, en probeer met leuke acties je aantal volgers te vergroten. Hoe beter je online reputatie, hoe meer je het vertrouwen van Google geniet.”

Geloofwaardigheid

5 Tips van Wouter en Rick (DTG)

Volgens Van der Niet zijn bedrijven vaak bang om reviews uit te vragen omdat ze bang zijn negatief te worden beoordeeld. “Maar uit onderzoek is gebleken dat af en toe een negatieve beoordeling juist helpt bij de geloofwaardigheid”, zegt hij. “Mensen voelen onbewust aan dat als je als bedrijf enkel juichende reviews hebt, er iets niet klopt en dat die klantbeoordelingen waarschijnlijk fake zijn. Ga dus niet ‘vissen’ naar een goede review, maar vraag feedback zo neutraal mogelijk uit.  Je wil tenslotte dingen horen waar je als bedrijf ook echt iets mee kunt verbeteren.” Volgens Koene moet de klant vooral ook gemakkelijk en snel zijn feedback kunnen geven. “Bijvoorbeeld drie vragen, en eventueel nog één open vraag. Maak het niet te complex, daar zitten klanten niet op te wachten.”

En dan is er, tot slot, nog de website zelf. Veel ondernemers beschouwen die als een soort online visitekaartje of uithangbord: dit zijn wij en dit is wat we doen. “Wij zien heel veel websites die al vier of vijf  jaar ongewijzigd online staan.  Dat lijkt niet heel oud, maar in internet­termen is dat iets uit de vorige eeuw.  De snelheid van laden is bijvoorbeeld essentieel. Ook hier is onderzoek naar  gedaan: elke site die er langer over doet dan 2,5 seconde om te laden, wordt nauwelijks meer bezocht”, zegt Koene.

Ook het gegeven dat een website ‘responsive’ moet zijn (en dus zowel op pc als op mobiele telefoons en tablets moet functioneren, red.) maakt dat ondernemers met een oudere website deze beter kunnen updaten, zegt Van der Niet. “Ook dat is iets dat Google tegenwoordig behoorlijk zwaar meeweegt in de ranking van de zoekresultaten.”

Eerste indruk

Veel ondernemers geloven heilig dat mond-­tot­-mondreclame het meest essentieel is voor hun bedrijf. “Dat is natuurlijk belangrijk, maar de wereld digitaliseert in een enorm tempo dóór”, zegt Koene. “Zorg er dus voor dat je in ieder geval goed zichtbaar bent in de virtuele winkelstraat. En het is misschien een cliché,  maar een eerste indruk kun je maar één keer maken. Dat geldt in het echte leven, maar online even zo goed.”

De consument vs het mkb

Meer gerelateerde artikelen

Geopend tijdens een feestdag? Dit moet je weten

16 april 2019

Er staan weer een aantal voorjaarsfeestdagen voor de deur. Maar hoe werkt dat precies met het inplannen en ...

Lees verder

Het klantverhaal van… Splendeur Limousines

11 april 2019

Please bedient heel veel mkb bedrijven, in de meest uiteenlopende branches, die we graag aan het woord laten. ...

Lees verder

Flexibel werken, wat levert het op?

09 april 2019

Het komt steeds vaker voor, werkgevers die hun medewerkers de optie bieden om flexibel te werken. Maar wist je...

Lees verder

Hoe vind jij de juiste sollicitant?

04 april 2019

Het vinden van de juiste kandidaat vergt flexibiliteit en een dosis creativiteit van jou als werkgever. Grote ...

Lees verder

Het klantverhaal van… Opvallers

28 maart 2019

Please werkt samen met ruim 1100 ondernemers en is benieuwd naar hún ondernemersverhaal. Deze keer laten we ...

Lees verder

De greypreneur heeft de toekomst

26 maart 2019

De ene na de andere onderneming met jonge ondernemers popt op en dat lijkt misschien logisch, maar als je ...

Lees verder