Dinsdag 31 maart was weer een belangrijke dag in de coronacrisis. Een dag met twee persconferenties waarin de overheid vooral duidelijkheid gaf. Duidelijkheid over de verlenging van het pakket met coronamaatregelen tot en met 28 april. En duidelijkheid over (het aanvragen van) de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging ten behoeve van behoud van Werkgelegenheid (NOW). Nu is het aan ons om dit alles zo snel en zorgvuldig mogelijk te vertalen naar compensatie voor onze opdrachtgevers. Een ongelofelijk complexe taak.

Geen uitzonderingen, ook niet voor de payroll- en uitzendbranche

Na de persconferentie van minister Koolmees (SZW) en Fred Paling (UWV) zijn wij direct in de complexe materie gedoken. Een 44-pagina tellend boekwerk waarin staat hoe de NOW-regeling werkt. We weten nu dat er géén uitzonderingen worden gemaakt, ook niet voor de payroll- en uitzendbranche. Een begrijpelijk besluit. De taak van het ministerie SZW is om de werkgelegenheid, en daarmee de economie, zoveel mogelijk te beschermen. Toch hadden we gehoopt op een specifieke uitleg hoe we de tegemoetkoming moeten vertalen naar onze opdrachtgevers. Want nu staan we voor een ongelofelijk ingewikkelde puzzel. Hoe zorgen we dat álle getroffen opdrachtgevers op de juiste manier gecompenseerd worden? En hoe doen we dat zo snel mogelijk?

Hoe zorgen we dat álle getroffen opdrachtgevers op de juiste manier gecompenseerd worden? En hoe doen we dat zo snel mogelijk?

1100 unieke situaties

Als partner in personeelszaken hebben ruim 1100 ondernemers hun personeel bij Please ondergebracht. De mate waarin die 1100 ondernemers zijn getroffen is erg verschillend. Waar sommigen ongelofelijk hard getroffen zijn, kunnen anderen de toegenomen werkdruk nauwelijks het hoofd bieden. En voor weer anderen gaan de zaken (nog) gewoon door als anders. De mate waarin zij gecompenseerd moeten worden is dus ook sterk verschillend.

Het kruispunt waarop wij ons bevinden

Wij staan nu op een kruispunt waarbij meerdere scenario’s mogelijk zijn. Gaan we linksaf en vragen we een maximale compensatie aan onder de NOW-regeling? Daarmee denken we alleen aan onze klanten en onszelf en vergeten we dat we ook een morele verplichting hebben tegenover de overheid en de maatschappij. Nee, dat gaat tegen ons geweten in. De morele oproep van minister Koolmees was duidelijk: ‘Maak alleen gebruik van deze regeling als je het écht nodig hebt.’ We moeten het samen kunnen blijven betalen. Nederland is een volwassen en intelligente democratie. Samen zijn we verantwoordelijk voor een goede afloop van deze crisis. Het is nu niet de tijd om alleen van onze eigen situatie uit te gaan. Zoals ik in mijn vorige blog schreef: ‘Samen vinden we een oplossing!’ en daarin geloof ik nog steeds.

Samen zijn we verantwoordelijk voor een goede afloop van deze crisis. Het is nu niet de tijd om alleen van onze eigen situatie uit te gaan

Gaan we dan rechtsaf? Maken we een ruwe schatting waarbij we eigenlijk nog steeds kiezen voor een snelle en niet goed doordachte oplossing? Nee, dat is ook geen optie. Zo riskeren we onze klanten achteraf te moeten belasten met vervelende naheffingen of nabetalingen.

Handelen naar eer en geweten

We kunnen niet anders dan rechtdoor gaan. Niet linksaf, waar we voorbijgaan aan het beroep van de overheid op ons als ondernemers. We gaan ook niet rechtsaf door nu snel over de brug te komen richting onze klanten, maar ze later alsnog te moeten belasten. Als we nu iets langer de tijd nemen, kunnen we het direct goed doen en kan iedereen echt door.

De beste oplossing is niet altijd de gemakkelijkste oplossing, maar het is wel de eerlijkste. Juist nú moeten we onze verantwoordelijkheid nemen als partner voor onze klanten, als juridisch werkgever voor onze medewerkers en als ondernemer voor de maatschappij om dit goed te regelen. Daarom zetten wij nu alles op alles om de situatie per klant in kaart te brengen. Alleen op deze manier kunnen wij een goede inschatting maken van de benodigde compensatie die wij op 6 april, namens al onze getroffen klanten, zullen aanvragen.

 Alleen op deze manier kunnen wij een goede inschatting maken van de benodigde compensatie

Dit kost tijd, meer tijd dan ons gunstig stemt, maar het is niet anders. Zoals premier Rutte zei tijdens de persconferentie dinsdagavond: ‘De weg terug naar normaal is nog ver weg. We gaan door een van de zwaarste periodes en heftigste crises buiten oorlogstijd. En in een volwassen democratie als Nederland met volwassen, trotse mensen kun je dit alleen met zijn allen doen…’. En dat doen we.

Hans van de Ven
Algemeen directeur Please

Meer gerelateerde artikelen

Een leven lang leren: DOEN!

15 juli 2020

De noodzaak van een leven lang leren begint steeds meer door te dringen tot onze samenleving. Onze HR expert ...

Lees verder

Het ondernemersverhaal van… Wesa Tuinhout

09 juli 2020

Wij belden met Willie en Mark het familiebedrijf Wesa Tuinhout om te vragen hoe zij het ondernemen tijdens de ...

Lees verder

Het ondernemersverhaal van… Dutch Expat Shop

30 juni 2020

Dutch Expat Shop in Aarle-Rixtel is een goed voorbeeld van bedrijven die hun omzet enorm zien stijgen als ...

Lees verder

Het effect van corona op ondernemers

30 juni 2020

Het effect van corona op ondernemers begint langzaam maar zeker zichtbaar te worden. Onze algemeen directeur, ...

Lees verder

4 essentiële vragen voordat je (weer) personeel aanneemt

18 juni 2020

Sta je op het punt om nieuw personeel aan de nemen? Lees dan deze blog van Please HR expert Malaika. Na het ...

Lees verder

Even Skypen? Adviesgesprekken op afstand

16 juni 2020

Normaal gesproken zitten onze adviseurs dagelijks op de weg, bezoeken zij diverse bedrijven en zitten ze aan ...

Lees verder